Comrades

Thursday 24 March 2011

HLOVATE

Assalamualaikum,

Ketika kuliah tiada pensyarah masuk untuk full office hour, keluarlah segala aktiviti bersama rakan-rakan di mana tempat ini macam tempat piknik. Kahkah.

Tadi pagi aku rasa sungguh malas nak ke kuliah, dengan adanya presentation hari ini, banyak kerja. Yalah, mau rileks2 dulu lepas exam. Walaupun hakikat aku dah rileks hebat pada cuti minggu lalu. Ahakz.

Semalam aku kebanyakkan stay di bilik si Burungman dan kami buat kerja gila. Menjadikan Vico jadi coklat bar. Korang nak bagitau aku. Hehehe. Dalam kesempatan tu, roomate dia cerita pasal Rebecca Black. Punyalah semangat dia baca komen-komen di YouTube pasal video si gadis comel tu. Hahaha.

Tiba-tiba mataku terpandang.......CINTA YANG HADIR.
"Apa ko buat ni ga?" - aku
"Hehehe...saja ja buat cerita ni..." - burungman
Apa lagi roomate dia pun menyampuk cerita pasal membuat cerita ni. Aku sekadar mendengar saja. Siok juga ni. Si burungman tu memang hantu novel. Dia kata dia dapat inspirasi dari membaca sebuah buku.
"Kau tau Faiz, ko bacalah ni. Ni lah novel yang betul-betul siok saya baca. Kalau kita baca macam kita sendiri yang merasai situasi tu. Lagi satu, gaya penulisan dia semart, santai ja ba..Cerita ni pasal bla bla bla...."
"Siok ka ni novel?"
"Ui jangan ko..ko tau...ko bacalah sendiri. Dia punya cerita membawa saya kembali mengenang zaman sekolah...bla..bla..bla..."
Aku mendengar dengan khusyuk. Dia bagitau, itulah sebab dia berazam mau buat cerita panjang-panjang. Terus hantar untuk buat novel. Tiba-tiba...
"Kali sampai graduate baru ko hantar cerita ko tu. Haha." roomate dia
"Haha. Tulah mau cuba ja ni."
"Ko tau, tula tu dia tu, ada setan tu, setan (ntah pa lagi dia kata)" roomate dia
Roomate dia bermain menyindir-nyindir si burungman. Aku renung kejap novel tu.




Sempat juga si burungman cerita asal usul penulisnya yang tidak diketahui identitinya. Heran. Novelis apakah yang begitu? Entah-entah kawan, makcik, pakcik. Aku pun berfikir, ini laki atau pompuan yang tulis? Haha.

Tapi aku mau bagi rating tinggi bagi novel ini. 9/10. Kehkeh. Berbeza dari penulis lain, gaya bahasa dia santai dan paling hebat dia buat, syllabus pelajaran masuk dalam novel ini. Syllabus Sains Tulen. Gila. Aku bingung-bingung membaca formula addmaths, baca teori fizik, baca kimia punya pelajaran. Penulis ini super genius sungguh.

Bukan apa, sebab sebelum ni baca novel, kebanyakan pasal cinta dan cinta. Baca novel R.A.M, action sungguh banyak. Ada satu novel memikat hati, Cinta Kau dan Aku, juga memikat hati. Tapi kalau cerita pasal Tunas ni, aku rasa lebih siok baca ini. Kehkeh. Percayalah.

Aku suka novel bersifat santai, yang banyak suspen, yang banyak persoalan. Kadang-kadang baca novel, tiap-tiap novel pasti lebih kurang saja jalan ceritanya. Tapi Tunas ini lain sikit, anda boleh pening kepala kalau tak menghayatinya. Heheh.

Okaylah, korang nak tahu, bacalah sendiri. Aku mau buat kerja dulu. Selamat malam!

1 comment: