Comrades

Sunday 27 March 2011

Realiti sebenar April Fool

Assalamualaikum,

Tinggal 4 hari lagi. Hari yang orang ramai menunggu. Setiap daripada kita pasti akan mula memikirkan untuk mengenakan prank terhadap kawan-kawan kita. Itulah dia! APRIL FOOL!

Kali ini, aku mahu share sesuatu dengan korang yang aku dapat dari orang lain, disebarkan agar kita tahu apa yang kita buat, dan apa yang kita sambut setiap tahun ini adalah salah. Jadi, kepada pembaca blog, sila ambil perhatian, mohon buka mata, buka fikiran, dan jangan terus fikir bukan-bukan.

Sebelum aku sentuh pasal AF ni (bukan Akademi Fantasia), patutkah kita mengenakan orang dengan lawak yang boleh menyakitkan hati? Tidak. Sebab mungkin sekali akan menyebabkan pergaduhan walaupun anda berniat untuk berlawak, seperti aku selalu ingatkan, niat tidak semestinya menghalalkan cara. Dalam Islam, adakah diajar berlawak dengan cara menyakitkan hati orang? TIDAK ADA. Sekali lagi TIDAK ADA!
Jom kita mulakan........
Dipercayai sambutan April Fool mula dirayakan ketika kejatuhan Kerajaan Islam di Sepanyol. Setelah bertapak berkurun-kurun lamanya di Granada, Sepanyol, kerajaan Islam akhirnya tumbang diserang tentera Kristian. Penduduk Islam di Moors, Sepanyol terpaksa berlindung di dalam rumah untuk menyelamatkan diri.

Tentera Kristian bagaimanapun tidak berpuas hati dan berusaha untuk menghapuskan semua penganut Islam dari bumi Sepanyol. So, mereka membuat satu helah. Mereka memberitahu bahawa penduduk Muslim boleh berlayar keluar dari bumi Sepanyol dengan selamat bersama-sama barangan mereka dengan menggunakan kapal di pelabuhan.

Orang Muslim agak risau dan ragu-ragu dengan tawaran itu pergi ke pelabuhan untuk melihat kapal yang dimaksudkan. Setelah berpuas hati, mereka membuat persiapan untuk bertolak.

Keesokannya (1 April), mereka mengambil semua barangan yang telah dikemaskan lalu pergi ke pelabuhan. Pada masa itulah pihak Kristian mengambil kesempatan menggeledah dan membakar rumah penduduk Islam.

Penganut Islam juga tidak sempat menaiki kapal kerana semuanya musnah dibakar. Pihak Kristian kemudian menyerang kaum Muslimin dan membunuh kesemuanya, tidak kira lelaki, perempuan, serta anak kecil. Peristiwa berdarah yang meyedihkan itu kemudiannya diraikan tentera Kristian.

Keraian ini akhirnya dirayakan setiap tahun bukan saja di Sepanyol tetapi juga di seluruh dunia sebagai April Fool's Day.
- Sumber daripada BELOGBAGUS
- Sumber sebenar juga ada dalam blog itu mykhilafah.com(aku tak dapat buka link tersebut gara-gara diblok oleh KPM)

Bukan untuk melagakan non-muslim dengan muslim, tapi ini realiti harus kita tahu. Jadi pengajaran kepada semua umat agar kita dapat ambil iktibar, dan tidak melakukan seperti ini. Dulu Islam sangat dibenci, tapi sekarang kita boleh hidup aman damai bukan? Cuma ramai tak tahu apakah erti sebenar AF tu.
 
Kalau kita betul 'meraikan' AF ni, seolah-olah kita sokong tindakan orang yang kejam memerangi golongan Islam tu. Patutkah? Sedangkan kita marah kalau nabi dicerca, Quran dibakar, agama dihina, taukah bahawa AF tu menghina Islam sebenarnya?

Inilah simbolik sebenar AF tu. Kalau kita sambut, orang yang menjadi musuh Islam dan mengetahui hal sebenar pasti akan ketawa terbahak-bahak melihat kita sesama Islam 'meraikan' AF, tindakan kita seolah-olah menyokong kejatuhan Islam pada zaman itu.
Itulah tujuan sebenar golongan yang memusuhi Islam. Aku tahu pasti orang kata "eh, dalam sejarah manada ni benda? Tipulah ko ni." Cubalah fikir sikit. Andai kata dimasukkan dalam sejarah sekolah ni benda, sudah tentu kita berperang sekarang. Agak-agaklah. Kerajaan mungkin tahu, tapi tidak disebarkan. Jadi kita pasti tidak tahu punya.

Aku tahu pasal ini semuanya dari MASTIKA Edisi APRIL. Beli dan baca. Korang pasti tahu kebenaran itu. Masih ingat hadis dalam previous entri?
Daripada Abu Sa’id al Khudri RA, beliau berkata : Rasulullah SAW pernah bersabda : “Kamu akan mengikut jejak langkah umat-umat sebelum kamu, sejengkal demi sejengkal, sehasta demi sehasta, sehingga jikalau mereka masuk ke lubang biawak pun kamu akan mengikuti mereka”. Sahabat bertanya : “Wahai Rasulullah, apakah Yahudi dan Nasrani yang engkau maksudkan?” Nabi SAW menjawab : “Siapa lagi kalau bukan mereka?” (Riwayat Muslim)

Setiap aktiviti kita seumpama mengikut golongan Yahudi. Tapi tidak juga semua. Kebanyakan. Hati-hatilah sebab mereka menyerang dari setiap sudut. Mudah-mudahan kita dilindungi Allah. Sebabnya, Islam pada zaman dulu memang kuat. Tidak dapat lawan secara fizikal, akidah diserang dengan pelbagai cara. Akhirnya Islam jatuh di Sepanyol.

Secara peribadi, aku pun tidak suka mengenakan orang. Tiada faedahnya. Ada cara untuk bergurau, ada cara untuk berlawak, tapi yang pasti tidak menyakitkan hati orang lain. Nabi sendiri pernah bergurau dengan seorang perempuan tua. Tapi berfaedah dan dengan cara paling baik sekali.

Rasulullah s.a.w. juga pernah bergurau dgn seorg wanita tua. Wanita tua itu bertanya kpd baginda, "Doalah kpd Allah s.w.t. supaya Dia memasukkn aku ke dlm syurga." Baginda menjwb, "Wahai ibu, sesungguhnya seorg tua tidak masuk ke dlm syurga." Perempuan itu balik dan menangis. Baginda s.a.w. bersabda maksudnya:

"Beritahulah kepadanya bahawa dia tidak masuk ke dlm syurga dlm keadaan masih tua. Sesungguhnya Allah berfirman "Sesungguhnya Kami mencipta wanita2 syurga dgn penciptaan yg baru. Kami jadikn mereka dlm keadaan dara, yg amat mengasihi suaminya dan yg sebaya dgnnya." (H.R. Tirmizi dan Al-Baihaqi)
- kredit kepada CENDERAWASIHPUTIH

Nabi bergurau dan berlawak tidak menyakitkan hati orang lain. Malah memberitahu perkara sebenar.

Jadi kepada yang masih belum tahu, janganlah bersikap seperti begitu lagi. Terutamanya yang betul suka mengenakan orang lain, yang menunggu AF, berhentilah. Boleh berlawak dan bergurau, tapi ada caranya supaya kita hidup aman damai. Sekarang lihatlah, walaupun depan belakang kiri kanan rumah kita bukan seagama dengan kita, tidak pernah kita bergaduh bukan? Kalau dulu memang selalu ada di zaman perang.

AF tidak membawa perkara lain kecuali yang tidak bagus dan tidak berfaedah. Baik kita bersukan, bercerita perkara baik, beribadah daripada sambut AF ni yang boleh memecahbelahkan kita semua. Mahukah kita kembali seperti zaman tersebut? Tidak bukan? Jadi tak payah.

Kesimpulannya, aku share apa yang memang penting untuk kita semua. Agar kita punya hidup aman sejahtera. Cuma yang pasti kita tahu sekarang siapa mengganggu hidup kita, yakni YAHUDI!


AvA - Kita semua dah boleh hidup bersama-sama dengan aman. Perlukah kita mengulangi sejarah hitam? Agaknya perang dunia ke-3 boleh meletus semula oo.


1 comment:

  1. entri yg menginsafkan utk yg selalu mempermainkan tarikh lahir org...

    ReplyDelete