Wednesday, 1 December 2010

Memories make me stronger.

I was hanging out today with my best friends, Zul and Adlizan. We were playing badminton along with Qawiem. All about today, Adlizan kept mentioning about the memories of him during past years. With his friends, ex-classmates, ex-girlfriend. hehehe. I just listened to him. I like to be silent whenever people are talking to me and I will only talk if the chance is given. (means after they finished what they want to say)

I tried to remember the memories that I had before. None of them were good, I mean, not really sweet memories. Well, just one thing. My groups (1992) were the best batch in my former High School SM SFX. Why?PMR and SPM..we're the one who made them proud as our school was listed in top 10 best school in Sabah. That's a wonderful one. Erm.. what else ya?

Well, actually, during my high school, many events, incidents and a lot more happened. I just want to share. :)
In 2005, my first year in secondary school. Well, I have a few friends only. I was like a ghost in my class. Haha. Being alone and EASILY distracted and emotional. (hormone problems maybe I think) Some of my classmates like to tease me and call me something that hurt me. Want to know what? Heeee. NO WAY! 
I had a crush on two girls. (wow) First one was D****n and the second one was one of my classmates. But I was also IN A RELATIONSHIP with a girl who had crush on me. But after 3 days, we broke up. Why? Honestly, I have no feeling on her. So I didn't want to lie to her. (maybe I dumped her because the crush on my classmate)
About my crush, when I told her that I love her, I was rejected. (HAHAHA) I'm not suit to her at all. (that was what her friend said) And HELL YEAH. I WAS HURT. (who doesn't?I was teen at that moment) and mostly I segregated myself and my friend at that time was Valerian. haha. I took about more than 8 months to recover. (kununla)

In 2006, I had nothing beautiful memories in this year. Except for..erm..I don't know.But my friends did. Ijan and Ijul. kehkehkeh. Both of them had crush on two girls - one from my class and other was my ex-crush- keh keh keh. Then, both of them rejected. However, Ijan did have the chance compared to me though they didn't make it.

In 2007, oh hell yeah! My golden year. Hahaha. This year was my PMR year. I had a HUGE CRUSH on a girl named (can't be mentioned) who is already pursue her study in EGYPT. hehehe. Though at the moment, I can be with her. But actually not. At the same time, Ijan also love her. One of the stupid thing I have ever done in MY LIFE, I said I LOVE YOU very loud. What an idiot. My friendship with Ijan almost destroyed because of her. But luckily we be friends again. Also, I've got the great result in PMR (same as in my class) and our school was on No.3 in SABAH. Keh keh keh. Golden year for me. Oh yeah, Ijan had a girlfriend during this time. But I'm not get along with his GF. I don't know why. Also, I have bravery to face girls (especially when I asked someone phone number) hahaha.

In 2008, well...I do have memories. I got to know a cute girl (form 3) from SEMEKEN, and we become friends. She is cute, her 2nd elder sister is cool and the elder sister is beautiful. I didn't know that SHE has a boyfriend and I tried to..well you know what... but yeah, rejected. But, that didn't ruin our friendship (as happened in my previous relationship with other girls). Why? SHE IS MY NEIGHBOUR. This year was the craziest (I think) cause I brought along my phone to school and TEXTING her during class, when the teacher was teaching. Hahaha. But eventually, we just become friends and now, I become friend with her sisters too. In fact, we're 'crazy head'. And this time, her sister whose I always called 'mumy' in relationship with my best friend. Believe me, they were perfect couple. The guy is handsome, the girl is beautiful. They are also neighbours and their house is only 3 meters away from each other. hahaha.
In 2009 was my SPM year. I can claimed that this year was my silver year. Hahaa. I was the HEAD PREFECT. Well, what next. ermm. err..I had a crush junior. Hehehe. She was in form 3 that time. She is pretty and I love to watch her wearing tudung. :) But I just kept inside my heart. During 2009, I had a little argue (this is the correct one to describe?) with one of my classmates but really, I don't need to mention here. During in 2009 too, I have one more best friend and it's my teacher. :) Ohya, I sign up FACEBOOK during this year too. haha.

In 2010, I guess I have a lot of them. I have my driving license, have a good SPM result. Our batch was the great and once again, we made to top 10 in Sabah. :) I was in a relationship with a girl, but then broke up. I have a crush on a girl - my best friend - and fall in love with a girl in IPG. But then, yeah, I mentioned this before, rejected. But what the hell. I found out that Ijan already have a girlfriend in UMS, beautiful you know. Hehehe. I'm envy of him a little. But from him I learned about this LOVE thingy deeply. But I just want to wait my wife actually. (future wife) I HAVE A CRUSH ON A GIRL NOW but it's a secret. I just don't want to admit it.

Why I'm sharing these memories with you?Well maybe some of you just like me. Nah. This is just a little reflection I think. Anything can happen in 5 years and yeah, from 2005 to 2010, everything has changed a lot. When I keep thinking about it, I realized I have changed a lot. I don't know what but I'm sure it's good thing. I just need to forget the past (the one which was bad) and look forward. Try to recall the memories and ask yourself a question that you're the only one who can answer it. The question? Think it yourself. :P

Wednesday, 24 November 2010

New Chapter, New Ideas, New Life.

I kept thinking on these past few days about myself. I really need to start a very new chapter in my life. This year, 2010 didn't bring me any changes. I think the only change is I'm in HOSTEL LIFE. :)
I broke up with someone before entering IPG. I rejected by a girl during in IPG. Maybe Allah will give me the second best woman in my life eventually. (The first one will always be my mother)
My body GAINED WEIGHT until my mom said my body is in critical condition. Really?hehehe.

I met new friends and I'm so happy with them. I love all of them. I met new teachers in IPG.
I get to know MANY GIRLS. He he he. But none of them attract my attention (maybe because I ignore them.)
But there's one thing really change inside me. I don't know why. I think I lost my strength which I always have. I became so weak.

2010, many people said and claimed that 2010 is a best year. Soon, I found out that I haven't change a bit! However, MY HAIR is getting...WHITER.

Let's see. I learned to do assignment. He he he. But mostly mine was POOR QUALITY. But, what the heck, FIRST TIME ISN'T IT? :)
I gained more knowledge but I didn't practiced it. Sad.
I've fell many times this year and I'm too late to stand up again.

I need a strength to overcome my problems. I used to be cool in any situation but now..I'm not.
Maybe I really need to change myself. In order to be a good person. I'm bad you know.

You know, I'm not writing here to tell about my problems. I just want to share. Maybe some of you feel the same. :)

This is some kind of reflection but a simple one.

And yeah, I wrote this because IT IS NEARLY NEW YEAR (Hijriah year). I need to have desires for myself and others. I just hope I can be stronger than the past.

And I hope, I'll find a woman a.k.a WIFE that I can share love with her. ^_^

Nobody's perfect. I'm not perfect either. There's someone said, practice makes perfect but no one's perfect. So why do we need to practice?
Let me answer this.
There's no perfection except for ALLAH. :)
However, if you practice everyday, you will master it. This is what we call PRACTICE MAKES PERFECT.
Anyone can mistake. From the mistake we learned to not to do it again. So that our jobs, whatever we do will always advance to the next level. Human never satisfy for everything that they've done or gained. Only an HONEST and GRATEFUL PERSON will be more HAPPY than anyone. Why?Because they do not for them..FOR ALLAH. :)
If some of you make mistake, they will say NOBODY'S PERFECT. ANYONE CAN MAKE MISTAKES. So do I. But if we do honestly, believe me, Allah will always help you. That's make you perfect. Because of the ALLAH THE ALMIGHTY. :)

Don't twist the word of perfection. You have your own skill, strength. :)

What the heck with those people claiming their life are full of trials and they SIGHED? It's not good you know. People will always have trials and happiness in their life. These what make you ALLAH'S creation. Don't be so sad. Life WILL NEVER HURT. ONLY IF YOU THINK OF ALLAH. :) Believe me. I felt this before. But yeah, I've fell. I will stand up back to fight. :)

I just want to share. Maybe all of you will get something from this statement. Whatever we do, DO IT HONESTLY AND WHOLEHEARTEDLY. InsyaAllah our life will be wonderful. :)


Monday, 15 November 2010

Cerita Cinta IV

  Selepas habis kelas, Erin dan Lisa serta rakan mereka yang lain berkemas untuk pulang. Erin memasukkan buku-bukunya ke dalam beg. Lisa yang sudah siap setia menanti. Erin terdengar suara sayup memanggil namanya. Dia tercari-cari dari mana arah suara tersebut. Lisa turut mengamatinya. Mereka terkejut apabila seorang pelajar lelaki masuk secara tiba-tiba ke dalam kelas mereka dan berhenti seketika setelah penat berlari. Pelajar tersebut termengah-mengah. Erin menghampiri pelajar tersebut dan menunggu sehingga dia habis mengah. Lisa turut menyertai Erin. Mereka tahu pelajar tersebut junior mereka.
"Kenapa dik?" tanya Erin sebaik saja pelajar tersebut sudah pun dapat bernafas dengan normal. Pelajar tersebut mengangkat mukanya memandang ke arah Erin. Dia terpaku. Cantiknya, sempat lagi hatinya berkata. Erin yang perasan pelajar tersebut memandangnya dengan pandangan yang pelik lantas memetik jarinya di depan muka pelajar tersebut untuk menyedarkannya. Pelajar tersebut terkejut. Dia tersenyum malu.
"Erm..nama saya Izam." Erin dan Lisa terkejut kehairanan kerana pelajar tersebut tiba-tiba memperkenalkan dirinya. Erin mengeluh halus. Lisa menepuk dahinya.
"Dik, akak tanya apahal panggil-panggil nama kak tadi. Bukan tanya nama adik. Faham?" Erin membulatkan matanya. Izam pula tergamam apabila Erin berkata kepadanya. Dia tertunduk malu. Eish, apalah aku buat ni, desis hatinya.
Lisa yang berada di sebelah Erin mula bosan. Dia seperti ingin tumbuk pelajar tersebut tapi kewajarannya amatlah tidak patut. Lisa hanya berdiam diri.
"Sorry kak. Salah jawap. Erm, sebenarnya Encik Hakim suruh kak pergi ke bilik pengetua. Saya pun tidak tahu kenapa. Itu saja kak." jelas Izam. Dia sebenarnya malu untuk berhadapan dengan perempuan lebih-lebih lagi apabila berhadapan dengan perempuan tercantik di sekolah mereka. Dia sempat lagi mengerling ke arah Erin yang sedang leka berfikir.
"Pergilah Rin. Jangan-jangan pasal hal tadi tak?Manalah tau kan." Lisa memecah kesunyian yang melanda seketika. Erin mengangguk mengiakan kata-kata Lisa.
"Thank you ya dik. Insya Allah akak pergi." kata Erin sambil tersenyum manis sebelum berlalu ke mejanya untuk mengemas semula. Lisa memandang Izam dengan satu kesimpulan yang telah dibuat dalam kepalanya.
"Dik, cukup-cukuplah tu. Pergilah balik." Izam tersedar dari lamunannya. Dia berasa malu lantas meninggalkan kelas mereka. Lisa tersenyum dan menggelengkan kepalanya. Lelaki, asal nampak perempuan cantik tak ingat dunia langsung. Lisa memandang ke arah Erin. Dia akui rakan baiknya itu cantik dan menawan namun dia tidak cemburu kerana Erin mengajar dirinya untuk bersyukur atas apa yang diberi oleh Allah. Erin memang cantik. Rambutnya yang lurus dan lembut, kulitnya yang putih melepak, tubuh badan yang langsing, mata yang cantik serta memiliki senyuman yang menawan. Lisa sekadar tersenyum melihat Erin.
"Jom Lisa. Temankan aku ya. Hehe.." Erin mengajak Lisa bersama. Lisa melepaskan gumpalan nafas yang halus. Erin terus menarik tangan rakan baiknya untuk segera bergerak. Lisa sekadar mengikut. Dia tahu kadangkala sikap keanak-anakan Erin boleh muncul secara tiba-tiba jadi dia hanya mengikut rentaknya sahaja.
Dalam perjalanan ke bilik pengetua, Erin terdengar seseorang sedang menyanyi lagu sambil bermain gitar. Dia berhenti dan cuba mencari punca suara tersebut. Dia terpana seketika mendengar suara nyanyian tersebut. Setelah penat mencari, Erin jumpa juga orang tersebut. Seorang lelaki sedang bermain gitar sambil menyanyikan lagu kegemaran Erin dan Lisa -"Unintended". Mereka kagum dengan lelaki tersebut. Hebatnya dia main gitar, desis hati Lisa. Lelaki tersebut berhenti main apabila dia perasan seseorang melihatnya dari jauh. Lantas dia menoleh ke arah Erin dan Lisa. Erin dan Lisa pula terus meninggalkan tempat tersebut setelah lelaki itu memerhatikan mereka. Mereka berasa malu.
"Hebat la laki tu main gitar. Huhuh. Sudahlah hebat, suara pun sedap, agaknya rupanya pun mantap. Kan Rin?" Lisa bersuara menyatakan pendapatnya tentang lelaki tersebut.
"Erm." Erin mengangguk. Dia sebenarnya kagum dengan lelaki tersebut. Agaknya bolehkah dia ajar aku main, Erin bermonolog. Dia melepaskan keluhan halus. Dia terus mempercepatkan langkahnya ke bilik pengetua. Lisa mengekori dia dari belakang.

  Lisa dan Erin berhenti di depan bilik pengetua. Erin diam sahaja. Lisa perasan dengan perubahan Erin secara tiba-tiba. Dia terus menepuk lembut bahu Erin. Erin tersentak dari lamunannya dan menoleh ke arah Lisa.
"Rilek la Rin. Kau takut ek?" sempat lagi Lisa mengusiknya.
"Tidaklah. Aku terfikir pasal lelaki tadi yang menyanyi tu." jujur Erin menjawab. Lisa mengangguk-angguk.
"Eh, cepatlah kau masuk Rin. Kita ni jadi macam orang bodoh je jadi jaga. Haha." seraya Lisa bersuara sambil ketawa. Erin mengangguk. Dia melafazkan basmalah sebelum mengetuk pintu.

  Lisa asyik melihat jam tangannya berkali-kali. Erin masih di dalam bilik pengetua dan masa telah pun berlalu selama sejam. Lisa sangat mengantuk.
"Aduhai, manakah si anak dara seorang ni???Tuan pengetua tak tau ke aku dah lapar kebuluran gila ni!" rungut Lisa. Dia sememangnya sudah kelaparan. Ingin sahaja dia ke kafeteria membeli makanan tapi dia tidak sanggup meninggalkan rakannya. Tiba-tiba pintu dibuka. Erin muncul di muka pintu. Lisa terus bangun dari duduknya. Wajah Erin kelihatan sugul. Lisa hanya diam. Dia tidak akan bertanyakan soalan melainkan Erin sendiri yang menceritakannya walaupun sikap ingin tahu dia memang kuat.
"Lisa..." Erin bersuara tapi dalam nada yang kurang gembira. Lisa sekadar melihatnya. Tiba-tiba dia berasa kasihan. Dia pasti sesuatu yang kurang baik menimpa Erin.
"Kenapa Rin?Cakaplah. Aku sudi dengar." jawab Lisa sambil tersenyum. Erin memandang Lisa. Lisa perasan air muka Erin kelihatan sedih. Lisa masih tersenyum.
"Aku....." Erin tidak menghabiskan ayatnya. Lisa masih tertunggu-tunggu.
"Kenapa?" tanya Lisa.
"Erm......" Erin berfikir bagaimana dia nak jawab kawan baik dia tersebut.

Sunday, 7 November 2010

Cerita Cinta III

  'Hehehe! Aku dapat juga kau akhirnya! Kau jadi milikku sekarang wahai si cantik!' Ariel kelihatan seperti tidak sabar untuk menikmati tubuh Erin yang sudah terbujur tidak sedarkan diri. Mereka semua kelihatan gembira seolah-olah telah mencapai kejayaan. Mereka mengamati tubuh Erin yang masih berpakaian.
"Eh, Rem! Kau kunci pintu tu! Takut pula ada orang masuk tiba-tiba!" arah Ariel. Rem mengangguk. Ariel dan rakan-rakannya cuba membuka pakaian sekolah Erin. Rem pula menuju ke arah pintu yang hampir tertutup. Dia terlupa untuk meminta kunci pintu daripada Zam yang mereka curi daripada pengawal sekolah.
"Zam!! Kunci!!" Ariel dan rakan-rakannya terganggu seketika untuk melaksanakan kerja syaitan mereka. Zam menyeluk poket seluarnya untuk mengambil kunci lalu dilemparkan ke arah Rem. Mereka menyambung semula niat jahat mereka. Rem pula tergesa-gesa untuk mengunci pintu namun tatkala Rem ingin menutup pintu tersebut...
"Argh!" Rem terpelanting ke belakang apabila pintu tersebut ditendang oleh seseorang dan terkena muka Rem. Darah mengalir dari hidungnya. Dia mengerang kesakitan. Rakan-rakannya terkejut apabila dikejutkan bunyi dari arah pintu. Sebelum sempat mereka bersuara, sebiji batu yang sederhana besar terkena kepala Ariel yang sedang berusaha membuka pakaian Erin. Ariel terjatuh. Dia memegang kepalanya. Dengan perasaan marah dia bangun.
"Siapa tu?!!" Ariel mencari kelibat orang yang menganggu mereka. Dia hairan tiada sesiapa di pintu tetapi dia melihat Rem mengerang kesakitan. Belum sempat Ariel bersuara, satu penumbuk singgah di pipinya dan dia terpelanting. Rakan-rakannya tergamam. Mereka ingin bertindak namun kesemua mereka telah dibelasah begitu teruk. Mereka mengerang kesakitan. Ariel pula cuba menyerang balas pemuda tersebut namun ketika dia cuba menumbuknya, dia hanya menumbuk angin. Belum sempat Ariel memusingkan badan, dia telah pun ditendang di bahagian perut dan terjatuh sambil memegang perutnya kerana kesakitan. Rakan-rakannya yang lain mengambil besi yang berada di situ dan menyerang pemuda tersebut. Tetapi semuanya sia-sia kerana serangan mereka berjaya ditepis dan dielak malahan dibalas semula dengan tumbukan serta tendangan. Erin yang masih terbaring, kini dalam keadaan separuh sedar. Dia cuba bangun namun dia tidak mampu. Erin melihat seorang lelaki berlawan dengan 10 orang lagi. Erin cuba mengenali wajah lelaki tersebut namun akhirnya dia pengsan semula. Ariel dan rakan-rakannya pula sudah pun tewas. Mereka semua tidak mampu untuk melawan lelaki tersebut yang hebat dalam seni mempertahankan diri. Lelaki tersebut bergegas ke arah Erin untuk memeriksa keadaannya sebelum berlari untuk mendapatkan pertolongan.

  "Emmm..." Erin membuka kelopak matanya. Dia masih dalam keadaan pening. Dia merasakan dirinya berada di tempat yang asing. Lantas dia bangun dan mengamati keadaan sekelilingnya. Dia berfikir dengan dalam. Dia hairan bagaimana dia boleh berada di tempat itu.
"Syukurlah kau dah sedar." Erin dikejutkan satu suara yang dikenalinya. Lantas dia menoleh. Dia kenal orang itu. Perempuan tersebut membawa buah tangan untuk diberi kepada dirinya.
"Di mana ni?" Erin bertanya kepada rakan baiknya. Lisa terkejut seketika dan memberi senyuman kepada rakan baiknya.
"Kau di bilik sakit. Pelik soalan kau tu." Lisa menjawab dan masih sempat untuk mengusiknya.
"How come?" Erin masih kebingungan. Lisa faham apa yang dimaksudkan oleh rakannya. Lantas dia ceritakan hal sebenar.
"Bagaimana?Kau lupa ke?Kau kan pergi bumbung tadi jumpa orang tu. Kau lupa?" jelas Lisa. Dia sebenarnya belum tahu apa yang terjadi di bumbung tadi.
"Jumpa orang...orang..orang..." Erin berfikir dalam. Cuba mengingati  keadaan sebelum dia terlantar di katil di bilik sakit. Dia menutup matanya. Lisa sekadar memerhati. Dia tahu bahawa Erin sedang berfikir untuk mengingati semula. Tiba-tiba Erin membuka matanya. Dia memegang lengan Lisa. Dia kelihatan seperti ketakutan. Lisa hairan dengan tindakannya.
"Apahal ni Rin?" tanya Lisa. Erin pula sudah memeluk Lisa.
"Tolong aku Lisa. Ada senior nak..." Erin tidak menghabiskan ayatnya. Dia amat gerun untuk memikirkan semula kejadian tadi.
"Nak apa?" Lisa cuba mengorek cerita. Namun dia kehairanan melihat Erin yang mula mengalirkan air matanya. Tiba-tiba pintu dibuka. Seorang lelaki masuk. Lisa dan Erin memandang ke arah lelaki tersebut.
"Syukurlah awak dah sedar. Takut betul saya tadi lihat keadaan awak yang pucat." jelas lelaki tersebut. Erin pantas mengangkat mukanya. Dia kehairanan dan kebingungan.
"Apa maksud awak?" tanya Erin.
"Tadi awak pengsan. Gara-gara budak samseng tu. Syukurlah hati saya tergerak untuk mengekori awak. Sesampai saja di bumbung saya lihat awak dah pun pengsan. Jadi saya cuba selamatkan awak." lelaki tersebut tersenyum. Erin terkejut. Lisa pula memandang lelaki tersebut.
"Jadi syukurlah saya dapat selamatkan awak." sambung lelaki itu.
"Awak...belasah mereka semua?" Erin semacam tidak percaya. Lelaki itu hanya mengangguk sambil menundukkan muka.
"Allah yang gerakkan hati saya." balas lelaki tersebut dengan rendah diri. Erin terdiam seketika. Lisa pula memandang ke arah Erin dan kemudian ke arah lelaki itu semula. Dia hanya mendiamkan diri.
"Saya minta diri dulu." namun ketika lelaki itu melangkah, Erin memanggilnya.
"Awak..erm...siapa?" tanya Erin tergagap-gagap. Dia sebenarnya malu untuk bertanya soalan itu. Hatinya mula rasa lain.
"Saya..Fariz." balas lelaki tersebut sambil tersenyum. Erin mengangguk.
"Terima kasih ya Fariz sebab menolong saya." Erin memberi senyuman yang manis kepadanya. Fariz sekadar mengangguk dan membalas senyuman tersebut. Dia menolak pintu dan keluar. Tiba-tiba guru disiplin, Encik Hakim pula masuk ke dalam. Setelah bertanyakan keadaan Erin, dia cuba meminta keterangan daripada Erin berkaitan dengan kejadian di bumbung tadi. Erin faham dengan kehendak gurunya itu lalu menerangkan semuanya dari A-Z. Setelah itu, dia mengucapkan terima kasih lalu keluar. Erin dan Lisa kemudian keluar dari bilik sakit dan menuju ke kelas.

Tuesday, 2 November 2010

Cerita Cinta II

  Loceng berdering menandakan waktu rehat. Erin dan Lisa lebih suka untuk duduk di kelas. Mereka ingin mengulangkaji pelajaran mereka serta membuat latihan intensif. Begitulah mereka dari tingkatan 3 sehingga sekarang. Mereka jarang ke kantin pada waktu rehat melainkan apabila mereka terlepas sarapan pagi barulah mereka bergegas ke kantin terutamanya Erin memandangkan dia seorang atlit yang hebat di sekolah. Setiap acara sukan yang dipertandingkan pasti dia akan menyertainya dan pencapaian dia juga amat memberangsangkan. Pingat-pingat, piala-piala yang dimenanginya tersusun di kabinet rumahnya. Dia juga pernah mewakili Malaysia dalam Pertandingan Tenis Terbuka dalam permainan berseorangan namun dia kalah pada lawan yang lebih hebat dari dia tetapi dia tidak kecewa. Dia berpuas hati kerana dia berani mencuba dan berani untuk menghadapi lawannya tersebut.
  Lisa melihat rakannya yang sedang tekun mengulangkaji. Dia kagum dengan rakannya yang cantik, popular, pandai dan juga seorang atlit. Selain itu, rakannya juga pandai bermain gitar dan dia tahu rakannya amat meminati kumpulan rock Angels & Airwaves. Dengan kata lain, segala yang ada pada diri Erin dia tahu dan begitu juga sebaliknya. Terleka merenung seketika rakannya, Erin perasan bahawa dia sedang direnung segera mengangkat mukanya sambil menjongketkan keningnya menandakan dia hairan dengan sikap kawan baiknya sejak kecil tersebut.
"Ini apahal termenung ni?Ingat boyfriend ek?Hahaha." Erin mengusiknya. Dia tahu rakannya masih solo sama seperti dirinya.
"Eh, sehari kau tak merepek boleh ke?Eee. Anak dara seorang ni kan. Aku tahulah kau tu ramai peminat. Bukan macam aku ni." Lisa mendengus geram apabila dia diusik begitu. Erin tersenyum sambil menggelengkan kepalanya satu dua kali. Erin faham benar rakannya itu kemaruk ingin bercinta namun tidak pandai meluahkannya.
"Alaa..Kau ini, orang gurau sikit pun tak boleh. Begini ke kawan?Aiii. Kau jumpa juga lelaki idaman kau tu nanti. Sabar-sabarlah ya Lisa." Erin tersenyum. Lisa turut tersenyum. Dia mengangguk. Lisa merasakan cinta pada zaman persekolahan tidak sesuai bagi mereka. Mereka pentingkan pelajaran mereka. Erin ingin menjadi seorang guru kerana dia memang minat guru sejak kecil lagi. Dia ingin mendidik anak bangsa agar menjadi bangsa yang berguna. Bukan Erin sahaja malah Lisa turut mempunyai cita-cita yang sama walaupun ibu bapanya lebih inginkan dia menjadi seorang doktor. Namun Lisa sudah berbulat hati untuk menjadi seorang guru dan dia harap ibu bapanya akan menerima cita-cita tersebut.
  Tok! Tok!
  Pintu kelas mereka diketuk. Erin dan Lisa menghalakan pandangan mereka ke pintu. Kelihatan beberapa pelajar lelaki di luar kelas mereka. Si pengetuk pintu tersebut bersuara
"Err..Nerina. Boleh jumpa sekejap tak?Ada hal nak dibincangkan." katanya sambil menunjuk ke luar. Dia menanti dengan penuh harapan.
"Hal apa?" Erin kehairanan. Dia berasa sedikit terganggu namun dipendamkan saja dalam masa yang sama dia ingin tahu hal apa yang ingin dibincangkan oleh remaja tersebut.
"Adalah. Jomlah." si pengetuk pintu tersebut mendesak agar segera keluar. Lisa memandang si pengetuk pintu. Dia kenal lelaki tersebut. Lelaki itu merupakan rakan sebaya mereka tetapi dari kelas lain. Lelaki itu bernama Aman atau lebih senang dipanggil Man. Lisa merasakan ada sesuatu yang tidak kena.
"Baiklah. Tunggu kejap." Erin memberi kata putusnya. Lisa memandang ke arah Erin. Si pengetuk pintu mengangguk terus menunggu di luar.
"Rin. Kau gila ke nak jumpa mereka?Kau takkan tak kenal siapa si Man tu. Pelajar yang bermasalah tu." Lisa bersuara namun seperti berbisik suaranya. Dia amat bimbang dengan Erin yang tiba-tiba bersetuju dengan pelawaan lelaki tersebut.
"Rilekslah Lisa. I'll be just fine. Don't you worry. Kau tunggu sini. Sekejap saja tu. Tunggu ya." Erin membalas sambil mebuka cermin matanya. Dia menuju ke luar kelas. Terdapat 5 pelajar lelaki sedang menunggu termasuk si pengetuk pintu.
"So apahal nak jumpa saya?" Erin terus bertanya. Dia melihat semua wajah yang tertumpu kepadanya. Dia cuba mengingati nama mereka. Pin, Ted, Man, Ken dan Bon. Semua dia kenal malah dia tahu mereka tersebut pelajar yang bermasalah disiplin namun Erin sedikit pun tidak gentar kepada mereka. Bon bersuara menjawab soalan Erin.
"Senior nak jumpa kau di atas bumbung. Dia harap kau dapat datang. Senior Form 6 kita tu. Kau kenal juga dia. Abang Ariel tu." jelas Bon agar Erin tidak terfikir bukan-bukan.
"Sekarang ke?Nanti tengah hari tak boleh?Saya tengah belajar ni. Saya tahulah dia tiada exam besar tapi saya harap dia faham keadaan saya sekarang ni." jelas Erin. Dia sememangnya malas ingin berjumpa seseorang terutamanya ketika dia sedang mengulangkaji pelajarannya. Dia memang tidak suka diganggu.
"Dia kata tadi sekarang. Tengah hari dia ada hal." Ted pula bersuara. Dia berharap sangat gadis yang tercantik di sekolah mereka itu jumpa senior mereka.
"Kalau begitu besok atau lain hari sajalah. Maaflah tapi saya sangat sibuk sekarang ni." Erin memberi alasan lagi. Tapi memang betul dia sangat sibuk.
"Alaaa..bukan lama pun. Kejap je. Come on lah." Ken meninggikan suara. Erin mendengus halus.
"Yelah. Kejap je tau. Kalau lama awas kamu." Erin akur dan sempat memberi amaran. Biarpun dia dikenali sebagai gadis yang lemah lembut tapi apabila dia diganggu, dia memang akan bertegas untuk melawan walaupun bukan secara kasar. Dia mengikuti mereka ke bumbung. Sekolah mereka memang unik kerana menyerupai sekolah di Jepun. Bumbung mereka tiada atap malah boleh dijadikan tempat rehat memandangkan terdapat laluan ke bumbung yang tersedia. Tanpa disedari mereka, sepasang mata sedang memerhati dari jauh. Dengan rasa curiga di hati, dia mengikuti mereka secara senyap-senyap. Dia bimbang bahawa gadis tersebut akan ditimpa sesuatu yang buruk.
  Di bumbung terdapat 10 orang lelaki sedang menunggu kedatangan mereka. Erin melihat dan seorang daripada mereka pun dia tidak kenal. Dia hanya tahu bahawa 10 orang lelaki tersebut merupakan senior Form 6. Dia berasa curiga namun dia masih lagi tenang. Tetiba seseorang lelaki bersuara.
"Bro, ni dia gadis tu." Ken menyatakan sesuatu kepada seorang lelaki yang dianggap oleh Erin sebagai ketua mereka. Ini mesti Ariel, getus hatinya.
"Bagus. Sekarang kamu berlima pergi jauh-jauh. Ni upah kamu." Lelaki tersebut bersuara dan menghalakan pandangannya ke arah gadis yang diminatinya.
"Maaf sebab menganggu awak. Sebenarnya saya ada sesuatu nak beritahu kepada awak." Lelaki tersebut senyum. Erin masih lagi tenang.
"Apa juga yang patut saya tahu?" Erin bertanya dengan menjongketkan sebelah keningnya.
"Ohya sebelum itu saya Ariel." lelaki tersebut menghulurkan tangannya untuk bersalam. Erin mula bosan.
"Please straight to the point. Saya ada banyak kerja nak buat ni." Erin tidak membalas huluran salam tersebut tapi masih mampu tersenyum cuma senyuman paksa.
"Baiklah. Sebenarnya saya dah lama minat dengan awak. Saya sukakan awak. Saya harap awak sudi jadi kekasih saya." Ariel senyum selepas menarik tangannya semula apabila salamnya tidak dibalas.
"Maaflah. Saya tidak dapat memenuhi permintaan awak tu. Saya tidak ingin bercinta sekarang. Awak carilah yang lain yang lebih baik dari saya. Lagipun saya tidak minat awak." kata Erin secara berterus terang. Erin akan sentiasa berterus terang sekalipun itu akan melukakan hati seseorang tapi memang itulah sikapnya. Bercakap benar setiap masa.
"Dah agak dah kau akan ditolak! Apalagi jom!" salah seorang daripada mereka bersuara. Erin tidak menyedari bahawa mereka sudah mengelilingnya. Erin terkejut namun telah bersedia untuk mempertahankan dirinya. 10 orang lelaki tersebut menghampiri dia.
"Korang nak apa ah?!!" Erin berpusing secara berulang alik untuk bersiap sedia melawan mereka. Dia hairan. Takkanlah sebab ditolak cinta, mereka nak berkasar?Hatinya berdetik.
"Kau nak tau ya?Sebab kami geram dengan kau. Kami nak kerjakan kau habis-habisan!" Mereka ketawa. Erin tersentak. Mereka mempunyai niat jahat terhadap dirinya. Erin telah diperdaya. Dia mula berasa cemas tapi mampu dikawalnya. Walaupun tiada ilmu pengetahuan tentang seni bela diri, namun dia akan sedaya upaya melawan mereka daripada menyerahkan maruahnya.
"Korang fikir senang ja ke?Cubalah kalau ingin mati!" Erin mula marah. Dia sememangnya tidak mampu melawan mereka semua namun dalam hatinya dia bertawakal kepada Allah.
"Hahaha!! Ganas pula perempuan ni rupanya! Hahaha!" Mereka ketawa berdekah-dekah. Mereka menghampirinya sambil mengangkat tangan ke paras bahu umpama ingin menerkam mangsa. Erin masih menunjukkan muka yang garang. Dia betul-betul takut. Dalam hati dia berdoa kepada Allah agar dihindarkan daripada kejahatan. Dia pasrah kepada-Nya. Akhirnya dia membuka langkah apabila salah seorang daripada mereka menerkam dia tapi sempat dielak. Dia menghalakan penumbuk ke muka lelaki tersebut tapi dia diterkam dari belakang dan mulut serta hidungnya ditekup dengan kain yang dibasahkan dengan kloroform. Dia sedar kloroform itu akan membuatkan dia pengsan tapi tidak mampu melawan. Akhirnya dia pengsan gara-gara terhidu bau kloroform.

Monday, 1 November 2010

Cerita Cinta I

  Erin menarik headphones dari telinganya. Dia baru saja mendengar lagu daripada kumpulan muzik kegemarannya, Angels & Airwaves, sambil membaca nota-nota Fizik. Dia telah bersedia untuk menghadapi peperiksaan SPM yang akan bermula dalam masa dua bulan lagi. Dia termenung buat seketika. Memikirkan tentang pelajarannya. Erin sememangnya suka begitu. Selepas belajar, dia akan termenung mengingati semula apa yang telah diulangkaji. Dia sememangnya seorang budak pandai. Tidak hairanlah mengapa ramai guru meletakkan harapan yang tinggi kepada dia untuk mendapat keputusan yang cemerlang dalam SPM. Dia juga seorang yang cantik. Mempunyai ciri-ciri yang ada untuk seorang lelaki yang mencari perempuan idaman. Walaupun dia cantik, dia tidak sombong malahan merendah diri. Dia bersyukur apa yang diterima oleh dirinya daripada Allah. Apabila ramai orang memuji dia, dengan rendah hati dia berkata bahawa semua orang mempunyai kecantikan tersendiri. Ramai yang mengagumi dia. Dia dihormati oleh rakan-rakannya dan diminati oleh para lelaki yang menggilainya. Namun dia tidak pernah menjalinkan hubungan cinta dengan sesiapa lelaki walaupun ramai yang cuba untuk tackle dia. Dia belum bersedia malahan tidak pernah terfikir langsung tentang perkara tersebut. Rakan baik dia, Lisa amat memahami diri dia. Mereka merupakan kawan sejak sekolah rendah lagi. Segala masalah hanya dikongsikan sesama mereka. Lisa seorang yang tegas dan kasar apabila seseorang berbuat jahat terhadap Erin. Dia menyayangi Erin lebih dari diri dia sendiri. 
  Erin tersentak apabila pemandunya membuka pintu keretanya. Sebelum melangkah keluar, bapannya sempat berkata kepadanya.
"Belajar baik-baik ya Rin. Jangan lalai dalam kelas. Tumpukan perhatian kepada guru yang mengajar." Tan Sri Razak mengingatkan anak perempuannya. Dia sangat sayang anaknya dan memberi pendidikan yang cukup terutamanya dari segi agama.
"Jangan risau abah. Rin akan sentiasa ingat pesan abah tu. Rin jalan dulu ya. Assalamualaikum" Erin menyalami tangan bapanya dan memberi kucupan di dahi abahnya.
"Waalaikumsalam. Baik-baik ya nak." pesan bapanya.
Erin mengangguk. Pemandunya masuk semula ke tempat memandu untuk menghantar majikannya ke tempat kerja beliau. Erin melihat kereta tersebut keluar meninggalkan sekolahnya. Erin menghembuskan nafas halus. Dia melangkah ke kafeteria sekolah. Dia telah berjanji dengan Lisa untuk berjumpa di sana untuk membeli sarapan sebelum pergi ke kelas. Erin memang menjaga makannya. Dia tidak akan lupa untuk makan setiap pagi untuk mendapat tenaga. Pernah sekali dia terlepas sarapan dan akibatnya dia tidak menumpukan perhatian di kelas. Dia terlupa mengambil sarapan kerana dia tergesa-gesa menuju kelas disebabkan lewat bangun. Sejak hari itu, dia tidur pada awal waktu dan kemudian bangun sebelum Subuh untuk mengulangkaji pelajaran. Dia juga tidak tidur selepas Subuh dan akan bersiap sedia ke sekolah supaya dia tidak terlambat lagi.

  Lisa memanggilnya. Erin tertoleh-toleh mencari punca suara yang memanggil namanya. Dia segera menuju ke arah Lisa selepas ternampak dia sedang menggamit-gamit memanggil dirinya ke tempat dia. Erin tersenyum. Dia meletakkan beg dan bukunya di atas meja. Lisa sedari tadi asyik melihatnya.
"Eh Lisa, kau dah makan ek?" Erin bertanya kepada Lisa meskipun dia tahu Lisa sedang menunggunya untuk makan bersama.
"Aisehmen Rin. Kau ni macam tak biasa dengan aku. Aku kan sentiasa tunggu kau. Ish ish ish. Budak ni." Lisa menjawab pertanyaan Erin sambil menggeleng-geleng kepalanya namun masih tersenyum.
"Tahulah. Saja nak kenakan kau. Manalah tau hari ini angin kau lain sikit. Hehehe." Erin ketawa kecil. Lisa memandangnya dengan mengajukan sekepal penumbuk kepadanya. Erin ketawa lagi. Akhirnya mereka berdua ketawa bersama. Mereka segera menuju ke tempat membeli makanan. Erin membeli mi goreng berlaukkan telur, sosej dan ayam serta memesan minuman kegemarannya, milo ais. Lisa pula membeli nasi goreng berlaukkan ayam serta memesan minuman yang sama dengan Erin. Selepas membayar di kaunter, mereka menuju ke meja. Lisa melihat makanan yang dibeli oleh Erin. Dia mengusiknya.
"Rin! 'Ramainya' makanan kau beli! Hebatlah kau ni. " Lisa mengusiknya sambil ketawa kecil.
"Wahai cik Lisa, makanan kita guna perkataan 'banyak'. Bukan 'ramai'. Kau ni guna bahasa pun salah." Erin menasihatinya sambil menggelengkan kepalanya. 
"Alah. Takkanlah kau tidak biasa dengan aku ni Rin?Hehehe. Aku kan 'rockers'." Lisa memuji dirinya sendiri. Erin sekadar tersenyum. Kemudian dia bersuara.
"Yalah. Kau tu rockers. Jomlah makan. Nanti tidak sempat habis. Lepas ni kelas Cikgu Stella tu. Tak nak terlepas pula nanti." Erin membaca doa makan dan menikmati sarapannya. Lisa mengangguk. Dia tahu bahawa Erin memang meminati pelajaran Matematik Tambahan, subjek tersusah antara semua subjek. Namun Erin pandai menyelesaikan masalah yang berkaitan dengan subjek tersebut. Selepas makan, mereka mengemaskan barang mereka dan bergegas ke kelas yang akan dimulakan tidak lama lagi.

Sunday, 31 October 2010

Ringkasan...Prasangka buruk?Bawa padah.


Saya hanya meringkaskan sahaja tentang topik kali ini. Ramai di antara kita memang suka berprasangka buruk terhadap orang lain. Kenapa?Mungkin mereka cemburu, tidak puas hati dan banyak lagilah. Jangan kita berprasangka buruk sebab tidak bagus untuk minda kita. Kenapa?Kita mungkin akan mengatakan sesuatu yang tidak baik (fitnah) terhadap orang tersebut. Cukup2lah. Niat orang disalahtafsir. Kamu sedar dirilah. Tidak bagus begitu. Orang buat baik kamu kata2 "ahhh!! Dia tu baik di depan ja. Blakang mana korang tau kan. Huh!!" Ahoii. Jadi jangan buat begini. Macamlah kamu tu baik sangat. Kalau dia buat sesuatu yang baik seharusnya kamu memuji kaa...happy kaa..naaa. Jadi cukup2lah. Saya akan update the final post untuk bulan ini sebentar lagi.

Wednesday, 27 October 2010

BIG - Tazkirah 26/10/2010


Alhamdulillah semalam saya berpeluang untuk menghadiri program yang diwajibkan iaitu solat maghrib berjemaah dan juga program Bina Insan Guru (BIG). Usai saja solat maghrib, program pun dimulakan. Penceramah untuk program tersebut ialah Ustaz Misri. Memang seronoklah ilmu yang disampaikan oleh beliau. Saya tidak mampu senaraikan semua tetapi hanya isi-isi yang penting sahaja. :)
Dia ada sentuh tentang kurangnya jemaah pada malam tersebut namun berprasangka baik sajalah kepada mereka. Dari isu ini, dia huraikan lagi. Antaranya ialah, kita telah dikurniakan oleh Allah anggota badan yang sempurna (tiada kecacatan pada fizikal) namun mengapa kita masih berat kaki dan berat hati ke masjid?Ini persoalan utama. Kita harus bersyukur dan menggunakan nikmat yang diberi kepada kita daripada-Nya kerana bila-bila saja Allah boleh tarik nikmat kita. Sekarang kita berada di tempat yang dekat dengan masjid, boleh naik motor ke masjid dan jalan kaki. Bukan jauh pun. Tidak sampai sekilometer. Nanti apabila sudah graduate dan diposting ke tempat yang nun jauh di pedalaman, haaa. Lagilah haru. Maybe berkilo-kilometer jauhnya. hehehe. Jadi jangan sampai Allah turunkan bala baru kita berdoa kepada-Nya. Ketika senang kita berdoa, ketika susah pun kita berdoa. Dia Maha Pendengar dan Maha Mengasihi.
Ustaz juga ada menyentuh tentang sentiasa mengingati Allah S.W.T. Ketika menghadapi exam inilah yang penting untuk ingat Allah. Ini kerana sekiranya kita ingat Allah, nescaya Allah akan ingat kita tetapi sekiranya kita lalai mengingati-Nya, nescaya Allah akan memalingkan kita daripada-Nya. (Saya lupa apa ayat yang dibaca oleh ustaz, moga anda dapat cari ayat tersebut. :) ) Bayangkan ketika kita sedang menjawab soalan tetapi terdapat soalan yang kita tidak dapat jawab. Kalau kita ingat Allah, nescaya akan diberi petunjuk tetapi kalau tidak bagaimana pula?Fikir2kanlah. :)
Kalau boleh tambahkan amalan kita. InsyaAllah pemilik blog ini juga akan beristiqamah. :) Ustaz berkata lagi bahawa tiap2 perkara kita buat niat kerana Allah. Makan kerana Allah, tidur kerana Allah, mandi kerana Allah, belajar kerana Allah, bersukan kerana Allah, bahkan menaip untuk update blog ini pun niat ikhlas kerana Allah. Biarlah kita ikhlas kerana Allah sahaja. Kita dapat pahala, dapat kesihatan, dapat yang baik2. :) Tapi kalau kita tiba2 sakit, jangan mengeluh, jangan panik (terutamanya yang akan menghadapi exam). Itu ujian Allah. Biarpun sakit, berdoa kepada Allah agar dipermudahkan urusan. Saya pernah mendengar ceramah daripada Ustaz Rusli bahawa apabila kita ditimpakan musibah, itu semua penebus dosa dan untuk mengangkat darjat orang-orang yang beriman kepada Allah. Jadi sabarlah sahaja.
Rasanya ini saja yang saya dapat kongsi untuk kali ini. Memang sikit tapi harap masuk dalam kepala jugalah. ehehehe. Bagi yang menghadapi exam, semoga maju jaya kepada anda semua. Ohya, Ustaz Misri ada memberitahu untuk mengelakkan memakan makanan yang boleh hilangkan tumpuan
1. Jangan makan benda asam
2. Jangan makan kepala ikan
3. Jangan makan semut (umum)
Inilah yang disampaikan oleh beliau. Saya ingin share sikit bagaimana untuk menajamkan pemikiran dan tumpuan
1. Banyakkan mandi (saya ada terbaca di laman web sosial Facebook)
2. Jangan lihat kemaluan dengan kerap (kalau boleh elakkan)
3. Jangan makan banyak (kekenyangan boleh menyebabkan mengantuk)
Rasanya ini saja. Ada banyak lagi tapi saya kurang ingat. Sumber ini adalah berdasarkan daripada hadis nabi (kalau salah sila betulkan saya :) ). Jadi fikir2kan dan buat apa yang patut. InsyaAllah kita akan menemui kejayaan. Saya berpesan kepada diri saya dan orang lain agar kita sentiasa beribadah kepada Allah. Mudah-mudahan Allah akan bantu kita kalau bukan di dunia, insyaAllah di akhirat kelak. Amin. :)

Monday, 25 October 2010

Everyone will fall but few of them will stand up. Just be patient and you will become okay. :)

O ye who believe! Persevere in patience and constancy; vie in such perseverance; strengthen each other; and fear Allah. that ye may prosper.

When I saw this verse, I feel so guilty. I fell but I never have determination to rise. I always think negatively about situations. However, I have realized that..everyone will fall down but few of them will rise and stand up to fight. I don't deserve to complain about situations that happens to me since it is just small matter while Nabi Muhammad S.A.W and other Nabi and Rasul received the greatest misfortune but none of them were complaining. In fact they always grateful and thankful to Allah for giving them such pain to become more stronger especially Nabi Ayub A.S where he was given a great fortune for many years then the Satan tried to make him fall by gave him disaster (of course with Allah's will) but none of their plans work. Nabi Ayub A.S received fortune for about 70 years (if I'm not mistaken) but then he and his family were giving trials and disaster for only 7 years and in the climax left him nothing but only zikirullah praising Allah. Satan gave up then Allah gave him back the fortune he used to have before. That's why his name Ayub representing patience - sobar. When I read about this story, I don't deserved to complain since there are many people who receive more trials than me. I need to thank to Allah and I won't be complaining anymore. (InsyaAllah). I hope I will become more stronger even I have to face many hurts and pains to overcome the problems before Allah gives me fortune. Allah never leave us. He always there even we forget about Him. InsyaAllah I will stop complaining and face everything with smile and istiqamah in practices.
Memories make me stronger. :)


3 kesakitan di dunia. - dengar daripada kawan. :)

ADUUHHHH!! SAKITTT!! WAAA!! - apakah saya taip ini? :P

Tajuk tu. 3 kesakitan terteruk yang menerukkan.  haha. Tadi baru ja lepas operation gigi. (sakit yob) clean suda gigi. (kena tampal ba gigi) time prosedur dilakukan, fuh. Ganas juga dentist dia yer biarpun comel (perempuan ba dentist dia) tapi ganas ni. haha. anyway saya ingin highlightkan tajuk tu.

Semalam saya mendengar daripada kawan saya tentang 3 kesakitan yang paling hebat di dunia. Saya senaraikan.
1. Kesakitan sebelum mati
2. Kesakitan menghadapi mati
3. Kesakitan pada gigi

Inilah apa yang saya dapat. Saya tanya kenapa pula no 3 tu wujud?Mereka jawab memang sakit tau kalau sakit gigi. Bayangkan dari gigi ke otak terus meraung2. Mereka sudah rasa malahan mereka kata ada dalam hadis nabi. Saya belum kaji lagi tentang hadis nabi (mereka katalah ya) tapi saya akan cek la. Tup tup, betul. Gigi punya kesakitan memang sakit. Ketika dirawat pun sakit ni. Aduhai. Gerudi2 ba si doktor tersebut. Sikit lagi mo lari tapi memandangkan dia perempuan saya kontrol ja. :P tapi kalau lelaki pula, aih buat cool je la. :P haha. Anyway memang sakit la tapi tu la kita kena sabar. Aish3. Sampai berdarah2 ni.. Paling mantap time dia gerudi tu la. AWWW!! Ngeeennggg ngeennggg ziiinggg. aish. Hebat. Tapi apa2 pun, jagalah kebersihan gigi kita supaya dapat menunjukkan senyuman cantik. Terima kasih. :)

Monday, 18 October 2010

Teguran itu baik.

Baru2 ini beberapa orang telah menegur tentang perangai2 yang kurang disukai(siapakah?Anda fikir2kan lah). Apa pun terima saja dengan hati terbuka. Namun manusia ni, semestinya ada yang terima dan ada yang tidak terima. Bagi yang mampu terima, alhamdulillah. Maknanya dia sedar diri dia telah membuat sesuatu yang tidak patut. Saya ingin tekankan tentang yang TIDAK DAPAT TERIMA. (fuh. huruf besar semua. keh keh keh.) Bagi yang tidak dapat terima ni, saya direct to the point. Mereka memang tidak sedar diri. Malahan memperlekehkan dan mengata si penegur tersebut dari belakang. Astaghfirullah, ini tidak seharusnya berlaku. Hati mereka sukar menerimanya.Ish3. Sepatutnya kita berfikiran positif apabila menerima sesuatu samada baik mahupun buruk. Orang ini boleh dikatakan ego. Amatlah menyedihkan bukan?Terima ja la. Mungkin benar kita telah buat kesilapan. Jangan fikir kita ni betul ja. Kita juga berpotensi untuk melakukan kesilapan yang tidak disengajakan. Sudahlah mengata orang, malahan dituduh bukan2 pula terhadap si penegur. Dituduh pula bahawasanya si penegur yang buat kesilapan. Alala. Sudah2la. Hormat orang. Kita kena hormat orang kalau nak orang hormat kita. Bukan tujuan untuk dapat penghormatan setinggi raja tapi sekurang2nya orang tidak membuat persepsi, prasangka yang bukan2 kepada kita. Tapi itulah, realiti kehidupan kan?Saya ingin beri pesanan kepada orang yang suka tolak teguran orang lain. Janganlah sempit fikiran. Buka minda anda. Hormat mereka. Tidak salah menegur, tapi ikut caralah. Ada cara yang bagus, ada pula yang menyakitkan hati. Sebaik2nya tegurlah dengan baik. Supaya orang akan terima dengan hati terbuka. Kita hendaklah saling kasih mengasihi. :)

Monday, 11 October 2010

Cinta..cinta..cinta... part 1

Apakah itu cinta?Banyak jawapannya. Terlampau banyak. Antara yang selalu kita dengar ialah...
1. Cinta itu gabungan antara dua jiwa
2. Cinta itu perasaan kasih antara dua jiwa (lebih kurang bukan)
3. Cinta itu merupakan perasaan kasih sayang lahir dari jiwa manusia.

Terlampau banyak sebenarnya. Berilah 3. Cukup syarat juga pun. Tapi sebenarnya..cinta yang selalu orang sebut2 ni kebanyakannya SPESIFIK. Maknanya untuk kekasih2@couple la. Sebenarnya kalau betul..Cinta merupakan sebuah perasaan kasih sayang yang menghubungkan tiap2 insan. Ini tepat. Jawapan lain tidak salah. Kurang tepatlah katakan. Cinta ialah universal. Lagipun..ianya anugerah agung Allah. Kenapa?Sebab kerana cinta kita akan menyayangi tiap insan di dunia ini. Cinta menghubungkan semua orang sebenarnya. Bukan Nokia Connecting People.

Saya menaip pasal cinta ni sebab saya menghadiri sebuah ceramah audio yang berkaitan pasal pengurusan cinta. Apa yang saya dapat, cinta merupakan anugerah Illahi. Tidak salah kita jatuh cinta kerana..itu lumrah manusia! Kita tidak mampu menahan naluri manusia yang ingin bercinta tapi bijakkah kita mengurusnya?Bukan senang nak urus perasaan cinta yang hebat ni. Sebab, kebanyakan orang sekarang bercinta atas dasar..luaran ja. Kebanyakan bukan semua ya. Yalah. Kalau kita terpikat gara2 ketampanan/kecantikan diri seseorang tu, ya rabbi, janganlah mengakui perasaan tersebut. Itu hanya suka2. Yalah. Kalau dah cinta atas dasar tu, lepas tu tiba2 muncul yang lebih tampan/cantik dari pasangan kita tu, uiseh, trus kasi break kan. ish3. Tidak bagus begitu. Cintailah seseorang kerana dalaman dirinya. Memang ini memakan masa yang lama. Kita tidak tahu lagi kan?Kajilah orang yang kita sayang tu tapi janganlah melampau. Tengok ja perangai dia dan macam2 lagilah. Kadang2 kita ber'ngam' dengan sesuatu yang pelik seperti, kita suka tengok cara dia membuat sesuatu, cara jalan ka..yang penting bukan pasal fizikal dia. :) Lagi satu, kalau kita jatuh cinta, saya nasihatkan, jangan pendam dan makan hati. Sakit yob. (pernah rasa c penaip ni) Kalau tidak mampu luahkan, berdoa kepada Allah. Mengadu pada Allah. Saya pernah menghadiri tazkirah pasal kesabaran..Assobarul minal iman. Sabar separuh daripada iman (seperti post terdahulu). Ustaz tu kata, kalau kita menghadapi apa2 musibah, kita solat sunat dua rakaat, then berdoa. Musibah maksudnya ini problem la ba kan. Tidak semestinya yang besar2 punya problem. Dia kata begitu. Mengadu pada Allah terlebih dahulu. Lepas tu barula cari seseorang yang dipercayai, yang berpengalaman yakni yang berilmu untuk luahkan masalah atau pun isi hati. InsyaAllah akan diberi petunjuk oleh-Nya. Sama juga kalau kita jatuh cinta tetapi tidak ingin meluahkan. Kita berdoalah kepada Allah. Semestinya Dia akan bantu kita. Kedua, kita cari orang(kaunselor/kawan/keluarga) untuk kongsi masalah kita. Ketiga, sibukkan diri dengan buat apa sahaja(konteks ini membawa maksud perkara yang TIDAK MEMBAWA KEBURUKAN@DOSA). InsyaAllah pasti boleh terurus juga tu.
Bagi yang ditolak cintanya, mesti sangat sedihkan?Kita sayang orang tersebut seikhlas hati bukan kerana faktor yang telah saya nyatakan tadi. Kita cinta dia dan kalau boleh kita ingin jaga dia. Tapi apabila kita menyatakan cinta kepadanya, dia tidak mampu untuk mencintai kita dan hanya boleh berkawan sahaja. Sedih kan?Kadang2 kita akan berfikir..."kalaulah aku tahu, aku tidak ingin berkenalan dan berkawan dengan dia." Astaghfirullah. Jangan. Sebenarnya inilah satu ujian perasaan untuk kita. Kalau kita berfikir begitu, kita seolah2 menentang takdir Allah. Jadi STOP IT! Prasangka baik kepada Allah. Why?Sebab. Allah pasti akan tunjukkan yang lebih baik untuk kita. :) Semua tu (kesakitan) akan menguatkan diri kita, tabahkan diri kita dan melatih untuk bersabar. Allah akan mengurniakan sesuatu yang lebih baik untuk kita. Percayalah. Jika bukan di dunia, insyaAllah di akhirat. :) Jadi bersabarlah. Assobarul Minal Iman. Saya ingin sertakan sini untuk kita hayati yang saya dapat dari masjid.
Sekiranya Allah mengabulkan doa kamu, sesungguhnya Dia menyayangi kamu.
Sekiranya Allah tidak memenuhi permintaan kamu,sesungguhnya Dia akan memberi kamu sesuatu yang lebih bagus.
Sekiranya Allah turunkan ujian kepada kamu, ingatlah sesungguhnya Dia menguji diri kamu untuk menyintai-Nya.
Berprasangka baiklah kepada Allah.
Ada lagi ba tu, tapi saya lupa kan. Manusia juga saya ni. he he.
Berbalik kepada cinta, erm. Ini boleh jadi satu renungan. Maybe kalau kita tidak dapat dia, dia bukan orang yang 'ngam' untuk kita. Jadi sabarlah. Ada hikmah disebalik semua ni. :)


Thursday, 7 October 2010

Assobarul Minal Iman...:)

Wahai sekalian orang-orang yang beriman! Mintalah pertolongan (untuk menghadapi susah payah dalam menyempurnakan sesuatu perintah Tuhan) dengan bersabar dan dengan (mengerjakan) sembahyang; kerana sesungguhnya Allah menyertai (menolong) orang-orang yang sabar (Al-Baqarah 2:153)

Sabar. Sabar. Sabar. Sabar itu separuh daripada iman kita. Sabar adalah elemen penting dalam hidup kita. Sebenarnya..kalau kita tidak mempunyai kesabaran, sudah pasti konpom 100% kita akan melakukan perkara yang tidak sepatutnya. Betulkan?Contohnya..ketika puasa. Puasa dari segi istilah ialah menahan diri daripada melakukan perkara yang boleh membatalkan puasa.(banyak tu tapi malas mo taip he he he) dari subuh hinggalah maghrib. Kalau kita tidak sabar, kita akan berbuka puasa tu. Naa. Tu baru kalau berpuasa. Cuba kalau yang nafsu shahwat dia tahap berbahaya. huhuhu. Confirm pembuangan bayi akan muncul. Faham2lah ya. Sabarlah. Seperti yg sy suda post sebelum ni tentang kesabaran. Semua yg menyakitkan tu besar pahalanya. Kalaulah manusia dapat lihat pahala tersebut, memang ramai yg berebut. Semestinya! Jadi sabar tu mampu memberi kita pahala. Asalkan kita ikhlas kerana Allah. Mudah2an kita tergolong dalam orang yang sabar. :) Amin.

Sembah Allah dan buat kebaikan.

Dan (ingatlah wahai Muhammad), ketika Kami mengikat perjanjian setia dengan Bani Israil (dengan berfirman): "Janganlah kamu menyembah melainkan Allah, dan berbuat baiklah kepada kedua ibu bapa, dan kaum kerabat, dan anak-anak yatim, serta orang-orang miskin; dan katakanlah kepada sesama manusia perkataan-perkataan yang baik; dan dirikanlah sembahyang serta berilah zakat". Kemudian kamu berpaling membelakangkan (perjanjian setia kamu itu) kecuali sebahagian kecil dari kamu; dan sememangnya kamu orang-orang yang tidak menghiraukan perjanjian setianya  (Surah Al Baqarah ayat 83)

Mengapa saya merujuk kepada ayat ini?Saya ingin menaikkan isu menghina@mengejek@mengumpat@mencaci orang di belakang. Kita sembah Allah tapi kita menghina makhluk ciptaan-Nya. Janganlah kita begitu. Saya berpesan kepada diri saya sendiri dan juga para muslimin dan muslimat, seburuk mana pun orang itu, janganlah kita hina@mendiskriminasi dia. Sebagai contoh, ada orang yg kita lihat gayanya ketinggalan zaman, kita janganlah tertawakan dia. Sakit hati dia tu. Tiada guna kita berdoa kepada Allah kalau kita menghina makhluk-Nya kerana KITA SENDIRI CIPTAANNYA.

Saya ingin menceritakan sebuah cerita. Majlis besar2an diadakan. Seorang ketua kampung menyuruh anak2 buahnya meminta pertolongan daripada orang lain untuk mengemas tempat untuk diadakan majlis tersebut (dewan besarlah konon). Seorang wakil yang memang tugasnya berkait dengan pembersihan dan pengemasan dewan tu. Dia carilah konon orang untuk menolong. Dia arahkan itu ini tapi...DIA TIDAK BUAT KERJA. haaa. Ini yang mau dibangkitkan ini. Kita arahkan orang tapi tidak buat kerja. Kita tengok ja. Kadang2 klu dorang tidak buat dengan baik, kita teriak! woohooo. Sudahlah minta tolong. Berkasar pula. Tu dosa tu. Yalah. Minta tolong bagus2la. Cakap baik2. Tidak susah kan?Jdi kita sambung. Naa. Orang2 yg mengemas panas hati la ba kan. Kena triak2. Apalagi. Mulala mulut mereka mengumpat. Dosa juga. Astaghfirullah. DUA2 BUAT DOSA. Suda ada dalam Quran berkata2 baik sesama kita. Bagi si ketua, bagus2la ba minta tolong. Bagi yg diketua. Sabarlah kalau begitu. Biarpun teruk dilayan..kita sabar ja. Maybe ada hikmah semua tu. Kenapa Bilal bin Rabah mampu bersabar apabila diseksa oleh tuannya?Kita hanya disuruh buat kerja pun suda merungut2 cakap belakang. Tidak patut tu. Janganlah begitu. Hentikan perbuatan yang tidak sepatutnya. Mudah2an kita mendapat keampunan daripada-Nya. Amin. :)

Sunday, 3 October 2010

Apabila ujian datang....ingatlah Allah. :)

Apabila ujian datang menimpa dirimu..

Berdoa kepada Allah.

Tabahkan dirimu.

Bertawakal kepada Allah.

Bersangka baik terhadap Allah.

Sesungguhnya ujian itu penghapus dosa.

Sesungguhnya ujian itu juga pemantap iman.

Sesungguhnya ujian itu melatih kesabaran diri kita.

Sesungguhnya setiap ujian ada hikmahnya.

Sesungguhnya ujian itu mengganti perkara yang buruk kepada yang baik.

Sesungguhnya ujian itu mampu mendekatkan diri kita kepada Allah.

Sesungguhnya ujian itu membuat kita bersyukur kepada Allah.

Sesungguhnya ujian mematangkan diri kita.

Sesungguhnya ujian itu datang daripada Allah samada baik mahupun yang menyakitkan.

Maka janganlah anda merungut tentang musibah yang menimpa diri anda kerana setiap umat di dunia ini menerima ujian daripada-Nya. Semakin besar musibah menimpa, semakin tinggi pahala dan semakin mantap iman kita sekiranya kita selalu mengingati Allah. Allah itu Maha Pemurah, Maha Pengasih dan Maha Penyayang. :)

Thursday, 30 September 2010

Wahai muslimah...

Kenapa tajuk itu dipilih?Sebab banyak perkara yg sangat membimbangkan skarang ni. Tapi..apa yg saya ingin bagitau di sini adalah pasal perempuan Muslim skarang. Alhamdulillah di IPG Keningau ni..time hadir ke kuliah memang pakai tudung. Kadang2 terpkir jugala minda ni..betulkah cara dorang pakai tudung tu?Dibenarkan oleh syarak ke?Ini yang menjadi persoalan sekarang ni. Skarang ni byk fesyen tentang pemakaian tudung ni. Tetapi kebanyakannya..secara jujurla..seolah2 mereka hnya SEKADAR MENUTUP KEPALA MEREKA SAHAJA. Astagfirullah. Ini amat merisaukan. Dalam Islam, perempuan disuruh untuk menutup kepala dan dada mereka serta berpakaian yang menutup semua anggota badan kecuali bahagian muka dan tapak tangan. Tapi sekarang..ada yg buat gitu cuma pakaian mereka amat menarik perhatian di mana ia mampu menaikkan nafsu shahwat sang lelaki. Bukankah perempuan telah DIHARAMKAN untuk berhias yg berlebih-lebihan kerana ia mampu menarik perhatian lelaki melainkan SUAMINYA sahaja?Dan juga..kebanyakan perempuan sekarang suka memakai pewangi yang sungguh wangi. Ini sebenarnya haram sebab boleh menarik dan menaikkan nafsu shahwat lelaki melainkan hanya untuk Suaminya sahaja. Sungguh mengejutkan bukan?Sebab itulah ramai muslimah skarang tlah jatuh sebahagian imannya. Ada juga orang yg bertudung..tpi hnya ktika menghadiri acara rasmi (ceramah, kuliah) tetapi kalau di luar ja..astaghfirullah al azim..hijabnya dibuka dengan penuh tidak rsa bersalah terhadap agama dan Allah. Ini dosa besar sebenarnya. Sebab mendedahkan aurat sehingga orang lain melihatnya. Sedangkan perempuan muslim dan non-muslim pun ada aturan auratnya iaitu hanya muka dan telapak tngan ja tidak ditutup..inikan pula berhadapan dengan masyarakat yg bercampur2. Astaghfirullah. Ini mengundang BANYAK JENIS ZINA iaitu zina mata, mulut, hati dan boleh membawa ke arah kemaksiatan.

 1. Bertudung tapi sluar pendek. Biarpun sukan, apabila Allah telah tetapkan haram mendedahkan aurat, mampukah mo lawan Allah?Pikir2lah.
2. Seolah2 menghina Islam. Ni smua nda pass. Pikir2lah.

1. Zina mata
Kenapa mata?mata boleh buat zina?ehh sepa kata tak boleh. Klu tgk filem2 biru tu..zina mata jga. Nafsu shahwa naik kan?nah! Inila ni. Mata asyik memandang ke arah sang gadis yg tidak menutup aurat. Menimbulkan nafsu ingin berzina dengannya. Saya ada dengar samada hadis atau pun pendapat seorang ulama (maaflah saya bukanlah hebat dalam hal-hal agama tapi mampu untuk menunaikan yg wajib), jika terpandang sekali (aurat wanita) adalah rezeki. Jika dua kali (maknanya lepas tgk sekilas dia mo tgk lagi laa..) itu dosa pula. TAPI INGAT!!! JANGAN SALAH TAFSIRKAN! Memandang sekali..tidak semestinya MEMANDANG DENGAN BEGITU LAMA. Ini sama juga dosa ni kalau lama2 tgk. Yala. Nafsu bleh terangsang ba. apa ko. huuhu..

2. Zina mulut
Aisehmen. Mulut?Bercium?bukan. Ni tym ni klu tgk lama2 tu gadis..trus mula la mulut tu bising2 bckap ngan kawannya.."ko tgk pompuan tu..mcm aku nak 'belasah' je ni..seksi sangat siot. Aisehmen. nak try ni!" haaa. pahamkan?Mula cakap pasal benda yg membawa ke arah kemaksiatan.

3. Zina hati
Ini paling bahaya ni. Ramai yg TIDAK PERCAYA NI. Sy terangkan la aa. Suda cakap2 psal keseksian gadis tersebut..apa lagi..hati dia pun suda dikawal oleh syaitan laknatullah yg menyuruh dia berzina. Astaghfirullah. Ni yg bahaya. Dalam hatinya terpkir ja mo buat zina dgn gadis tersebut. Astaghfirullah. Ini yg amat bahaya ni. Klu xtahan pergi kawin la. Senang. Klu xdpt tahan juga berpuasa la.

Sebab itulah..kalau perempuan dirogol..mereka salahkan lelaki. Tapi perempuan tersebut tidak sedar diri. Merekalah yg menaikkan nafsu sang lelaki. Tapi lelaki dipersalahkan. Cuma kalau betul..dua2 salah. Perempuan menaikkan nafsu laki2..Lelaki tidak mampu mengawal hati kerana kedua-duanya JAHIL AGAMA. Tapi kalau ada kes yg perempuan yg baik dirogol..itu lelaki la pnya salah. Cuma dalam kes ini..amat jarang berlaku. Sebab perempuan yg blum kawin, yg jaga habis dirinya drpd prkara yg tidak baik, yg sntiasa taat pada Allah, yg sntiasa mengikut sunnah Rasulullah, yg sntiasa membaca al-Quran, akan sntiasa dilindungi oleh Allah. Percayalah.
Wahai perempuan yg bergelar Islam, jgnlah pada nama kamu seorang Islam tapi amalan kamu seolah2 orang bukan Islam. Berubahlah dan ikutlah Islam yg sebenar2 Islam. InsyaAllah hidup kamu akan sentiasa bahagia dan tenang. Amin. :)

p/s - sory bercampur aduk bahasa sy ni. Tpi yg pnting faham mksudnya dan ikutilah ajaran Islam yg btul. :)

Friday, 24 September 2010

Beginning. :D

Terbuat juga blog ni. padahal malas ba ni mo buat. apa pa pn mcm siok mo buat. tpi kdng2 buat pn mngkin late update. mo rjin la update ni klu suda buat. Byk pla 'buat' ni. gila ni. apa pn, sy update jga ni. eseh. pa lgi mo crita ni aa. membuat blog ni sja2 ba. tpi manataula ada yg siok bleh share. yg baik kta share. yg buruk kta 'dun care'. lalala. tpi tu la. kdng2 terbalik. yg baik kta simpan. yg buruk pla kta besarkan. huuu. berla. apa leh wat la. naah. pnjang gila suda. ok. permulaan nda ptut pnjang2. nnt tgh2 kasi panjang pn ok. orait. :)