Comrades

Saturday 19 March 2011

Ada jauh lebih teruk dan jauh lebih baik dari anda.

Assalamualaikum,

Inilah malam terakhir aku di rumah. Aku seperti malas nak ke IPG walaupun aku suasana di sana, tapi takpelah.

Jom kita sentimental sikit. Kehkeh. Pernahkah anda rasa malu terhadap diri, rendah diri melampau, rasa diri ini tak layak berada dalam golongan lain, rasa diri ini teruk sangat, rasa diri ini selalu cetus masalah sehingga orang tak suka. Dengan kata lain, rasa diri anda sangatlah tidak diperlukan di dunia ini.

Janganlah anda menafikan. Kita semua pernah rasa begitu. Ya, siapa tak pernah maka dia seorang happy go lucky. Kononlah. Kehkeh. Adakah kebaikan kita rasa perkara sedemikian? Ada, ini menunjukkan kita rendah diri tapi ingat, jangan terlampau seolah-olah kehadiran kita membawa kebencian terhadap orang padahal takde salah pun.

Tapi sebenarnya, kita tak harus fikir begitu. Kita kena muhasabah diri dengan memberi keyakinan bahawa kita ini bagus sebenarnya. Sebab ada jauh lebih teruk dari kita. Percayalah.

Apabila menghadapi perasaan begini, kita kena sentiasa berdoa dan beribadah kepada Allah, sesungguhnya Dialah saja yang mampu mengubati hati kita. Dialah Maha Pengasih dan Penyayang. Janganlah kita feel down lagi.

Kedua, pasal mengatakan orang teruk. Okay ini banyak sangat kes ini. Pernahkah anda terfikir "alaa, dia bukan bagus sangat pun. Aku lebih bagus dari dia. Huh." perkara ini? Janganlah menafikan, kita semua pernah rasa.

Okay, pasal ini, aku telah kata balik-balik jangan berprasangka. Prasangka baik saja terhadap dia, sebab dia lebih baik dari kita. Di FB, ramai users suka mencaci, memaki hamun orang lain. Betapa aku panas sungguh melihat perkara begini, adakah FACEBOOK tempat memaki hamun?

Buat apalah mahu maki hamun orang yang baru buat sedikit kesilapan sudah kita anggap macam dosa besar. Perlukah begitu? TIDAK! Korang yang buat dosa sebab memaki hamun orang lain hanya kerana sedikit kesilapan. Benar sungguh kata-kata popular ini, kalau orang buat seribu kebaikan, dan tersilap sedikit, kesilapan itulah yang diingat sampai bila-bila. Cumanya kalau kita tak pernah kenal tiba-tiba pula ada orang tu buat salah yang tidak sepatutnya, kita kena nasihat dan jangan sesekali mengamuk tak tentu pasal.

Kecewa dengan keadaan, aku rasa macam mau je cili orang tu, cubalah bawa bersabar. Ini sampai kata orang itu sial, f**k, najis, teruk, gila, macam-macam. Oh, tak guna sungguh orang sebegitu.
Pendek kata, kalau kita rasa down, ingatlah bahawa ada orang lebih teruk dari kita. Kalau kita anggap orang lain tak berguna, sesungguhnya dia jauh lebih bagus dari kita. Kenapa? Supaya kita sedar bahawa tiap-tiap manusia yang dicipta mempunyai kelebihan dan kekurangan sendiri. Allah sudah cipta kita sebaik-baik manusia. Jadi kenapa mahu kata kita ini teruk atau kata orang lain itu teruk?

Kesimpulannya, beristighfarlah kita banyak-banyak. Mudah-mudahan kita sentiasa bersyukur dengan apa yang kita ada.

AvA - Penulis sendiri rasa down. Sebab situasi yang dialami beliau membuatkan beliau down.
 

No comments:

Post a Comment