Comrades

Monday 28 March 2011

"Sedap sungguh arak ini!"

Assalamualaikum,

Boring sungguh kelas sekarang. Petang-petang ni patutnya aku tidur. Tapi aku mau kongsi apa yang kini orang anggap satu perkara biasa.

Sedap eh! Google.com
Muda-mudi sekarang, arak menjadi minuman biasa. Dikecualikan mereka yang tahu dan kuat agama.

Ada juga minum arak untuk suka-suka. Bukan setakat muda, tua-tua kerepot berpangkat Datuk pun minum arak bersama GRO sambil berdangdut.

Okay, buka minda anda. Buka mata anda. Tengok apa yang aku taip.

Apakah itu arak? Jawapan skema
- Minuman keras
- Alkohol
- Memabukkan

Betul. Dari segi syarak?
- Minuman yang memabukkan
- Ibu segala maksiat
- Air kencing syaitan

Betul juga. Ya. ARAK INI SANGAT BERBAHAYA KEPADA KITA SEMUA. Kenapa ia digelar sebagai ibu segala maksiat? Mesti korang terfikir-fikir bukan. Salah satu faktor utama, menghilangkan kewarasan. Mari kita lihat cerita versi aku.

Ada suatu ketika. 2 orang jejaka yang alim, dihidangkan 3 perkara. Pertama, seorang perempuan cantik, kedua pisau, ketiga arak. Mereka disuruh untuk bunuh perempuan tu, mereka enggan. Mereka kata itu dosa. Mereka disuruh berzina, juga mereka enggan. Mereka diberi minum arak, mereka terima. Sebab mereka fikir "alaa...arak tu bukan apa pun." Mereka minum, hasilnya? Mereka buat apa yang mereka enggan tadi. Zina dan bunuh perempuan tu.

Ini versi aku. Aku cuba cari versi sebenar tapi tidak ada pula. Banyak versi, ada yang kata itu malaikatlah konon. Setahu aku, malaikat ialah makhluk tak akan lakukan dosa. Baik kita continue.
Nampak tak betapa bahayanya arak? Korang nak kata arak ini bikin panas darah korang? Palui sungguh! Bikin mabuk adalah. Adakah seorang manusia berdarah sejuk? Reptilia kah anda? Pendapat aku, baik korang pi cari pasal di blog orang dengan menghina dorang. Lepas tu kena hentam. Ofkos korang panas kan? Darah pun panas. Betul tak? Kehkeh.

Bukan apa. Aku buka saja berita ke, majalah ke, apa-apa ke, tiada lain tiada bukan. Mesti pasal arak. Arak arak arak arak arak. Bukan emo. Tapi kecewa. Peristiwa arak ini tidak sampai ke penghujungnya. Sedarlah wahai kawan-kawanku, arak itu haram. Dengan alasan apa sekalipun korang guna, IA TETAP HARAM. Melainkan di syurga, sana araknya halal. Minumlah banyak kali pun.

Aku paling benci kalau orang yang kena tegur minum arak melenting tak tentu pasal. Dengan gedik dan sialnya serta celah kayu dia berkata begini "Suka hati I lah nak buat apa. Bukan I ganggu hidup orang pun. Apalah u ni. FIKIRAN KOLOT!" Siapalah tak panas hati kena cakap begini.

Memang korang tak menyusahkan orang. Tapi kalau ditangkap, korang menyusahkan pihak berkuasa. Paham tak? Dorang pun ada kehidupan. Walaupun tanggungjawab mereka begitu, buat apalah nak kasi sakit lagi dorang. Sebab itu banyak kes, PBT belasah orang. Ups, bombastik. Sorry2.

Muda-mudi sekarang ni memang suka pegang tu botol whiski la, wine la, carlsberg, tiger entah pa lagi bentuk jenama tu. Cheetah, tapir, rimau segalalah jenamanya.

Allah telah nyatakan jelas dalam al-Quran
Wahai orang-orang yang beriman! Bahawa sesungguhnya arak, dan judi, dan pemujaan berhala, dan mengundi nasib dengan batang-batang anak panah, adalah (semuanya) kotor (keji) dari perbuatan Syaitan. Oleh itu hendaklah kamu menjauhinya supaya kamu berjaya. (Al-Maaidah 5:90)

Jadi siapa kita mau pandai-pandai cakap arak ini halal? Korang ke buat Quran tu? Agak-agaklah. Tepuk dada tanya selera, pilih yang betul jauhkan yang salah.

Kesimpulannya, jom kita minum air sejuk lagi berfaedah! Kahkahkah. Tidak memabukkan.


1 comment:

  1. penyampaian yg agak berani..tp cuba kurangkan makian, kalau boleh ditiadakan lg baik~..peace!

    ReplyDelete