Comrades

Friday 4 March 2011

Entri terakhir sebelum MOCK

Assalamualaikum,

Dengan mock exam tinggal kurang daripada 130 jam, aku mau update lah entri ni. Hehehehe. Lepas tu takde dah update sepanjang exam. :(

Semalam aku membaca sebuah buku yang memang menarik perhatian. Tajuknya berkaitan dengan cinta selepas kahwin. WAAAHHH!! Sekalipun tidak setebal novel-novel cinta yang mengarut, tapi aku baca benda tu memang terus aku rasa kagum.

Kenapa aku kagum? Dia menceritakan kehidupan seorang wanita yang sering kali cuba ditackle oleh lelaki yang tidak mempunyai kekuatan agama yang power. Aku baca dengan penuh minat, dengan penuh suka. Hebat sungguh jalan ceritanya. Wanita itu hanya menyintai lelaki yang bertaqwa dan cintakan Allah. Banyak nasihat yang diselitkan sepanjang aku baca tu.

Aku baca dan aku kagum. Punyalah seronok bercinta lepas kahwin ni. Aku tau ramai bising2 di FB apabila aku kata kahwinlah kalau mau bercinta sangat. Banyak komen mengatakan bagaimanalah kalau kita tak kenal pasangan kita? Mampukah kita berbahagia? Kalau aku ditanya soalan begitu lagi, aku jawab apa yang aku tahu, berlandaskan Islam.

Well, dorang komen2 tu aku terima saja. Itu pendapat dorang yang dilahirkan sendiri. Aku menggunakan pendapat berdasarkan ilmu yang aku pelajari. Bukan nak riak, tapi kadang-kadang ada yang macam tak puas hati. Jadi biarlah.

Jadi apa lagi lepas tu? Wah. Dia cerita bagaimana suaminya masuk untuk menikah dia. Aku bilang, punya main bagus. Time akad nikah tunduk langsung gara-gara malu! Kalau kita, tengok bf/gf senyum terus dalam hati "wah, hensem/comel sungguh dia!" Tapi dorang lain. Time dorang dah habis akad nikah dan time malam pertama baru ternampak wajah! Wuisehmen! Aku respect benar.

Banyak lagi diceritakan, tapi aku ringkaskan je lah. Dorang punya gaya bercinta sesudah kahwin, subhanallah! Mengikut sunnah nabi dan aku rasa hampir sepenuhnya. Punya main indah hidup dorang. Aduh, aku terharu tapi aku tak nangis. Aku berfikir, alangkah indahnya kehidupan begitu.

Bahagia sungguh mereka. Tiada keraguan. Aku semakin cemburu dan niat ku untuk kahwin sangat tinggi. Namun, aku mencari isteri berdasarkan ciri-ciri yang telah ku nyatakan dalam Ciri-ciri isteri pilihanku, sebab aku mahu bernikah atas dasar agama, bukan atas dasar maksiat yang maksudnya, kita kahwin dengan orang lain sebab kita suka ciri-ciri kecantikan dan apa2 sajalah yang cantik secara zahir. Bernikah atas dasar agama ialah berdasarkan akhlaknya dan juga kerana Allah.

Wah, aku simpan tekad. Kalau dulu aku niat mau kahwin time belajar, kini aku mau kahwin lepas dapat ijazah atau pun PhD insya Allah. Aku bukan merancang. Tapi niat. Hehee. Jadi aku harap adanya pasangan yang baik untuk aku.

Kesimpulannya, kini aku tak mau pikir pasal cinta. Aku akan halang diriku, hatiku untuk bercinta sebelum kahwin. Time mo kahwin baru pi cari bakal isteri yang namanya sudah tertera di Lauhul Mahfuz. Aku harap dapat yang baik sebab peribadi aku akan mencerminkan peribadi bakal isteriku. Harap kita semua dapat jodoh yang baik belaka! Amin. :)

AvA - :)

No comments:

Post a Comment