Comrades

Tuesday 22 March 2011

Bantu yang susah, maafkan yang tersilap, prasangka baik terhadap semua.

Coklat bar vico. Anda mahu sila bagitau diri ini. Hehe.

Syukur sangat aku masih bernafas hari ini, walaupun tidur yang tidak cukup sangat tapi dapat juga tidur sebentar petang tadi. Gara-gara kurang tidur, aku jadi cepat murung dan marah. Jadi kepada yang kecik hati, aku minta maaf. Sorrylah yer. Andai kata tersinggung hati anda, aku minta maaf banyak2. Yalah siapa tahu, aku mati nanti, tak sempat minta maaf dan ampun. Jadi kepada orang FB, orang BLOG, orang INTERNET, orang ASRAMA, orang IPG, orang KENINGAU, orang SABAH, orang MALAYSIA, aku minta ampun banyak-banyak.

Ok. Tadi aku pergi BIG (Buat Ibadah Group) yang bermaksud solat berjemaah di masjid. Ku gagahkan diri hadir ke masjid walaupun hujan. Sejuk. Tapi yang penting niat ikhlas ke masjid.

Tazkirah yang diberi pun menarik. Cerita pasal iblis jumpa Rasulullah S.A.W. Menarik sangat perhatian aku. Golongan yang iblis paling benci seramai 15 orang, semuanya yang baik-baik belaka. Ustaz itu juga menyelitkan beberapa pengajaran dan paling utama aku ingat ialah menyokong kawan yang jatuh dan dalam kesusahan. Samada masalah kecil atau besar, kita kena support kawan kita. Aku bagi contohlah, seorang kawan ini mula berjinak-jinak ke masjid setelah diberi taufik dan hidayah. Alhamdulillah.

Tapi kawan-kawannya menyindir 
"hang ke masjid? weh patutla ujan turun tak henti2." kata kawannya. Si kawan ini pun sedihlah. Yalah, perkara baik dia nak buat, dia nak berubah tapi diperlekehkan. Dua kemungkinan akan terjadi ialah, dia akan putus asa untuk jadi baik atau dia akan tabah menjadi terbaik.

Dalam kes lain aku nak tegur, kalau kawan kita buat salah, tegur baik-baiklah. Jangan nak cakap belakang, apa ini, tidak mantap sungguh. Nabi larang untuk kita cakap belakang pasal orang lain. Macamlah kita bagus sangat. Selalukanlah muhasabah diri.

Memang seronok tazkirah tadi, solat Isyak, ada sedikit taklimat mengenai aktiviti sepanjang Bina Ibadah Group setiap hari selasa malam rabu. Kem bestari solat, inisiatif JKM untuk memantapkan solat berjemaah di masjid IPG. Berita baik juga, BIG diwajibkan hadir dan kehadiran akan diambil sebelum pukul 7pm. Kenapa pula begitu? Sebab tidak ramai hadir ke masjid dan ini mungkin salat satu cara untuk buat para pelatih menyukai masjid. Walaupun hakikat mereka tak suka, percayalah satu hari nanti Allah buka pintu hati mereka untuk menyintai masjid.

Well, aku pun bingung dah apa nak cerita. Kehkeh. Yang penting sekali aku mau kata jangan berprasangka. Ya ramai antara kita suka berprasangka. Janganlah sebab sangkaan kita boleh membawa kepada dosa. Lebih baik kita sentiasa berprasangka baik sesama kita untuk mengelakkan sebarang kebencian yang mungkin bersarang di hati dan juga malu kemudian hari. Contohnya, ada seorang ni kita sentias berprasangka buruk tapi satu hari, dia telah menolong kita tanpa disangka-sangka. Ofkos kita akan rasa malu bukan? Heeee. Tapi kalau sudah kena tolong, masih lagi prasangka "alaa dia tu saja nak tunjuk baik" bertaubatlah kamu. Ada tak kena dengan hati kamu tu.

Kesimpulannya, aku mahu buat kerja. Mood dah okay. Sorry sekali lagi kepada orang yang terkena tempias tidak cukup tidur. Saling bermaafanlah kita. :)

AvA - Siapa suruh lambat tidur. Sudah dipesan kurang tidur boleh menyebabkan marah pun tak mahu dengar. Huh!

No comments:

Post a Comment