Comrades

Tuesday 29 March 2011

Cukuplah. Terpulang pada anda.

Ayat-ayat Quran

Ia menurunkan kepadamu (wahai Muhammad) Kitab Suci (Al-Quran) dengan mengandungi kebenaran, yang mengesahkan isi Kitab-kitab Suci yang telah diturunkan dahulu daripadanya, dan Ia juga yang menurunkan Kitab-kitab Taurat dan Injil. (A-li'Imraan 3:3)

(Orang-orang kafir itu tidak mahu mengakui apa yang telah diturunkan Allah kepadamu wahai Muhammad), tetapi Allah sentiasa menjadi saksi akan kebenaran Al-Quran yang telah diturunkanNya kepadamu. Allah menurunkannya dengan ilmuNya, dan malaikat juga turut menjadi saksi. Dan cukuplah Allah menjadi saksi (akan kebenaran Al-Quran ini). (An-Nisaa' 4:166)

Dan ketika datang kepada mereka sebuah Kitab dari Allah (Al Quran), yang mengesahkan apa yang ada pada mereka (Kitab Taurat), sedang mereka sebelum itu sentiasa memohon (kepada Allah) kemenangan atas kaum kafir musyrik (dengan kedatangan seorang Nabi pembawa Kitab itu). Setelah datang kepada mereka apa yang mereka sedia mengetahui kebenarannya (Nabi Muhammad dan Al Quran), mereka mengingkarinya; maka (dengan yang demikian), laknat Allah menimpa orang-orang yang kafir ingkar itu. (Al-Baqarah 2:89)

Kalau orang baik sama kita, kita baik sama orang. Kita benci perangai mereka, bukan diri mereka. Bukan semua jahat, bukan semua baik. Tidak semua kafir tu jahat, tidak semua Islam tu baik. Tapi memang ada ramai orang baik2 di dunia ini samada Islam atau bukan Islam. Yang jahat tu samada munafik atau jahil.
Anon, aku tak pandai berdebat. Sebab aku memang bukan pendebat. Lebih baik anda cari orang lebih power daripada aku kalau mahu bincang pasal agama. Para ulama bertaburan di dunia ini. Aku bukan power beragama, sekadar mengetahui asas, baik dan buruk, itu saja.

Aku tahu nilai diri aku sendiri. Aku tak pernah mempertikaikan agama lain. Aku cukup hormat agama lain. Islam sendiri menyuruh umatnya untuk berbuat baik dengan orang yang bukan seagama dengan mereka, yang penting hidup aman damai sesama manusia.

Islam hanya memerangi golongan yang memusuhi mereka. Ada juga Islam munafik, dan golongan itu tetap diperangi sebab musuh dalam selimut untuk agama Islam. Sama seperti agama lain, semuanya menganjurkan keamanan. Tiada satu pun suruh bergaduh.

Aku minta maaf kalau aku tersilap bahasa. Aku tak suka bergaduh, sebab itu menyebabkan syaitan boleh menguasai diri seseorang yang tengah panas.

Tentang kebenaran Quran, itu terpulang pada anda untuk menilainya. Aku dah list beberapa surah/ayat yang berkaitan dengan Quran. Jadi, dari ko saja ba tu. Lain orang lain perspektif, manusia memang banyak ragam.

Aku sarankan anda kajilah semua kitab yang ada dalam dunia ini, tanya pakar agama. Kalau anda tanya aku, aku bukan pandai mau jawab. Aku hanya share apa yang aku belajar. Sebab aku sendiri pun memang masih belajar.

Kesimpulannya, cari orang lain untuk cerita pasal Islam secara advance. Sebab, aku bukan baik sangat. Aku hormat orang lain, aku diajar untuk tidak mencemuh orang lain, terutama sekali agama mereka. Sebab Islam sendiri larang membuat hal tu. Yang ko nyatakan bahawa agama aku mencemuh agama lain, ketahuilah, manusia yang jahil dan fasiklah yang menyebabkan semua tu. Agama itu panduan hidup supaya kita tidak buat jahat. Jadi, segalanya terpulang pada anda Anon. :)

Dan janganlah kamu memaki sembahan-sembahan yang mereka sembah selain Allah, Kerana mereka nanti akan memaki Allah dengan melampaui batas tanpa pengetahuan. Demikianlah kami jadikan setiap umat menganggap baik pekerjaan mereka. Kemudian kepada Tuhan merekalah kembali mereka, lalu dia memberitakan kepada mereka apa yang dahulu mereka kerjakan(al-an'am:)

AvA - Buat baik sesama manusia untuk mengelakkan pertengkaran, supaya senang untuk menerima serta bertukar pendapat.

No comments:

Post a Comment