Comrades

Saturday 19 March 2011

Dunia orang dewasa.

Assalamualaikum,

Baru aku sedar Legendary Dark Knight dalam Devil May Cry memang menakutkan. Kahkah. Susah sungguh untuk lawan bosnya.

Okay stop mengarut. Yah, apakah kali ini? Nampak tajuk tu? Dunia orang dewasa...wah...bunyinya memang macam gersang? Kahkah. Korang jangan fikir bukan-bukan.

Apa yang aku maksudkan sini ialah dunia orang dewasa dalam internet. Kalau korang fikir bukan-bukan alamatnya korang ni cepat prasangka. Haha. Baiklah kita straight to the point.

Maksud sebenar dunia orang dewasa dalam internet, terutama bagi para penuntut universiti ka..pekerja ka...apa-apalah, ialah BLOG. Diulangi, blog! Kenapa pula? Kalaulah kita tengok tiap-tiap bloggers yang selalu baca dan lawat blog kita, adakah korang nampak dia seorang budak-budak kecik umur 11 tahun? Kalau Facebook takpelah. Ini blog, faham tak? BLOG!

Percayalah, orang dewasa kini memang suka berblog. Hatta si penaip tegar ini pun suka berblog. Kenapa? Sebab banyak perkara kita mau kongsi dengan pelayar internet yang lain, bukan pelayar laut ya!

Blog memang kebanyakan orang dewasa yang dominan. Budak-budak ada tak? Entahlah, kita tak tahu. Kalau remaja ada juga tapi kurang yang guna blogspot/wordpress/domain untuk tulis-tulis. Kebanyakan mereka guna formspring, tumblr. Aku akui aku tak kenal sangat benda-benda tu. Tumblr tu terutamanya lagi. Macam blog tapi lain punya. Haha.

Ramai remaja, terutamanya yang menghampiri umur 17-18 tahun mula berjinak-jinak dengan blog. Hatta, kalau korang cek di FB, ada saja blog-blog yang kena post. Malahan page "Guru Pelatih Seluruh Malaysia" pun jadi tempat perkongsian blog. Apa salahnya? Siok ba ni.

Blog ni tempat perkongsian apa saja kita nak. Seperti ku katakan dalam "Kenapa saya membuat blog?" korang cek la sendiri. Kahkah. Yang penting kita berblog dengan cara yang baik-baik.

Siapa-siapa pun boleh berblog, jadi kepada adik-adik remaja tu, buatlah blog daripada korang post status tak guna di FB tu, lebih baik korang kongsi ilmu korang di blog. Betul tak wahai blogger?

Tak salah guna tumblr, tapi masalahnya, terutamanya bagi pelajar universiti, kebanyakan institut memblok tumblr. Blogspot? Langsung tiada masalah. Itulah kelebihan blogspot. Kehkeh. Seperti dinyatakan juga, blogger Malaysia juga semakin ramai. Kepada yang belum mengenali orang dewasa, jangan salah sangka mereka ini suka berkurung dan menghadap komputer saja, sampai tak nak keluar berkawan. Sebenarnya mereka berkawan lebih ramai di internet melalui blog. Kahkah. Dan memang perkara biasa, kalau komen-komen panas datang daripada penaip bertauliah yang misteri, anon. Bukan anon the blogspot ya!

Memang banyak cerita kalau pasal dunia orang dewasa ni. Apa korang fikir dunia orang dewasa hanya kerja ke? Blog merupakan kerja tetap juga tau. Kahkah. Orang yang dah lama berblog tak akan bosan untuk berblog. Percayalah! Para bloggers, adakah korang fikir perkara sama? Kahkah.

Aku pun tak tahu nak cerita apa pasal blog ni. Yang penting aku tahu, berblog memang seronok! Daripada melepak, rempit, dadah, rokok, parti-parti, siok lagi blog! Kahkahkah.



1 comment:

  1. Setuju. Blog is a way to project our feelings and thinking. The more u explore the more u get.

    Awal2 mmg mesti agak janggal and tidak faham sgt, tp lama2 baru tau rasanya penangan blog ni

    ReplyDelete