Comrades

Thursday 24 March 2011

Kalau tiada sabar...

Orang kata dan tanya baik-baik, dijawab dengan sarkastik. Diriku terdiam. Nasib sebelum mahu buka mulut, Allah gerakkan hati untuk sabar. Andai kata diriku masih lagi seperti dulu, confirm ada yang masuk hospital kena libas karate.

Kehkeh. Dengan sibuk datang...assignment + drama + presentation + belajar + banyak benda perlu fikir, inilah rasanya BULAN TERSIBUK aku. Mac/April ialah bulan tersibuk. Kalau masuk bulan Mei, alhamdulillah awal-awal aku ucap.

Setiap orang memang sibuk, ustaz ku kata, tiap manusia ini ada ja sibuknya. Tidak kiralah dalam keadaan free ada saja sibuknya, sibuk assignment, kerja, main game. Siapa kata main game tak sibuk? Kita semua hanya tidak akan sibuk time kita mati saja. Putuslah segala hubungan keduniaan dengan akhirat sekiranya sudah meninggal dunia.

Sibuk kan? Aku rasa para pelajar lepasan SPM pun sibuk mencari mana kursus mau ikut. Kakak-kakak dan abang-abang Sem 5 di sini pun sibuk mengajar anak orang. Sem 1 pun sibuk dengan assignment. Tapi paling sibuk ialah kelas kami. Kenapa? Tiap malam ialah jadual wajib hadir dewan kuliah.

Tak kisahlah wajib ke, mesti ke, tiap hari ke, yang penting satu saja jangan kita tinggalkan walaupun kita sibuk. SOLAT. Ya, ramai abaikan solat ini. Kalau boleh ini benda jangan kita tinggalkan. Bukan lagi jangan boleh, kita wajib jangan tinggalkan. Kalau benda dunia yang diwajibkan oleh orang kita boleh hadir selama berjam-jam, kenapa solat yang TUHAN sendiri wajibkan kita malas mau hadir walaupun hanya sekadar 20 minit?

Itulah tu. Kalau dunia jadi pujaan, akhirat dilupakan. Aku sendiri kadang-kadang begitu dan aku rasa menyesal sebab gara-gara dunia yang entah apapa entah ni, aku termiss akhirat. Aku terus sedar dan balik. Harap kita semua sentiasa sedar kepentingan agama dalam hidup kita, terutamanya SOLAT.

Orang kalau sibuk, akhirat ditinggalkan. Time2 sibuklah, kita banyak doa agar kita dipermudahkan segala urusan. Insya Allah kita pasti boleh mengharunginya. Andai kata kita tiada sabar...sudah tentu ruangan di surat khabar tak cukup untuk melaporkan kejadian bunuh diri akibat stress.

Aku rasa kepala aku macam nak pecah. Entah inikah dinamakan MIGRAIN? Aku tahan je ni. Sabar sajalah. Yalah, menghadapi semua ni merupakan ujian. Sedangkan di KML jauh lebih teruk dari sini, mau komplen2.

Kalau kena bagi tugas, kita kena bagi komitmen. Ini penting. Orang lain sudah minta tolong dengan baik tapi kita balas dengan tidak bagus. Kecewalah dorang. Aku kecewa juga, kebanyakan ahli-ahli dalam kelas ku tu tak pandai bagi komitmen, ada saja benda yang tak ngam. Paling sadis ada yang mengutuk berabis. Aku walaupun tak suka, aku diam saja. Lebih baik diam dan ikut daripada bising dan merungut tak tentu pasal di mana mungkin akan berlaku pertengkaran hebat sepanjang zaman.

Okaylah, aku mahu tidur. Kepala seperti mahu pecah. Selamat malam!

AvA - Hepy bestday Debbie Seb!

No comments:

Post a Comment