Comrades

Friday 18 March 2011

FlySweater, sampai bila-bila.

Assalamualaikum,

Alhamdulillah tadi dapat menunaikan solat jumaat di masjid pekan. Ramai sungguh walaupun hujan, tapi mesti lebih ramai kalau tak hujan. Sesungguhnya Allah menurunkan hujan untuk mengetahui keikhlasan kita ke masjid. Syukur alhamdulillah semua yang hadir tadi memang orang ikhlas.

Jom kita cerita lagi, tapi kali ini cerita lain. Siapakah FlySweater? Sejenis burung? Pakaian? Kapal terbang? Oh sabar. Ini adalah alkisah benar.

FlySweater ialah sebuah band profesional yang ditubuhkan pada Ogos 2005 dan secara rasmi pada November 2005. Asal band ini ialah di Keningau, Sabah.

Pada mulanya ahlinya seramai 4 orang, 3 main gitar dan seorang pemain drum. Salah seorang daripada pemain gitar menjadi vokalis. Keaktifan dalam bidang muzik memang tidak boleh dipertikaikan. Tiap kali ada masa, jamminglah mereka di mana-mana studio yang ada. Walaupun tidak lengkap peralatan, tapi mereka mampu menghasilkan bunyi menarik.

Tahun demi tahun, 2006, keaktifan mereka merudum gara-gara tiada tempat jamming, pada tahun 2007, selama setahun tidak aktif gara-gara peperiksaan besar. 2008, keaktifan mula kembali setelah pemain drum mereka jumpa sebuat studio di mana mereka melepas geram dengan bermain sangat lama setelah setahun tidak beraksi.

Sejak penubuhannya, ahlinya bertambah seorang pada tahun 2008, seorang perempuan. Mereka menemuinya setelah dipelawa mengikut dia untuk berjamming dengan rakan-rakannya. FlySweater menunjukkan kehebatan mereka berjamming dengan 2 lagu yang hebat.

Jom cerita ahli. Ahli kini seramai 5 orang, 4 laki2 dan satu perempuan, ala-ala Paramore tapi lagu bersifat moden dan klasik, digabungkan menjadi mosik. Lagu yang biasa dibawa ala-ala punk rock dan pop rock, seperti blink 182, Angels & Airwaves, Plus 44, The Used, Paramore dan Bunkface. Hebat sungguh kalau mereka bermain. Malahan klasik seperti lagu P.Ramlee bunyi gitar serta lagu popular Neil Sedaka, Oh Carol juga dimainkan.

Namun tidak tiap masa mereka berjamming bersama, selalunya 3 orang saja. Gara-gara seorang berada di KK dan seorang lagi sangat sibuk. Namun apabila gabung, memang hebat mereka.

Cerita pasal ahli, maaf lari tajuk, dari tua hingga muda. Paling tua, seorang lelaki, tinggi seperti Wayne Rooney, rasanya lebih. Lahir pada 8 Mei 1990, umur kini 21 tahun. Seorang pemain gitar utama (lead guitar) yang pro. Tidak dinafikan kehebatannya dalam memainkan sebarang lagu. Seorang yang lawak serta mempunyai gelagat pelik yang menarik serta menghiburkan. Asal beliau dari Keningau. Peminat Manchester United sejati. Rex!!!

Gelaran - Rex Travolta

Beliau kini melanjutkan pelajaran di Masterskill dan berada pada tahun terakhir beliau. Konvo pada bulan 5. Insya Allah akan bertemu di lain hari.

Ahli kedua, vokalis utama, seorang yang sangat sempoi, gila-gila dan baik hati. Lahir 13 September 1990, asal Keningau. Pemain gitar rythm yang mempunyai suara tenor. Sesuai untuk nyanyi lagu jenis suara tinggi. Beliau memang happy go lucky, serta orang yang selalu hadir ke masjid. Kini beliau menjalani kursus MAHSA di semenanjung dan akan kembali pada bulan 4 nanti. Itulah dia, Zul! Beliau juga seorang peminat lagu-lagu klasik. Uniknya dia.

Zul


Ahli ketiga, seorang yang jenis cool. Ahli kedua tua, lahir pada 10 September 1990, asal Keningau. Pemain bass yang unik sebab jari-jari beliau amatlah kecil dan khas untuk bermain gitar utama. Tapi kecekalan beliau memang menjadikan beliau seorang pemain bass yang tidak kurang hebatnya daripada pemain profesional. Kreativiti yang sangat tinggi dalam mempelbagaikan permainan bass beliau. Kini beliau menjalani KURSUS PERGURUAN LEPASAN SPM di IPG Gaya Kota Kinabalu dalam opsyen PJ dan Muzik. Tidak hairanlah beliau mampu mengkreatifkan permainan bass beliau. Seorang yang baik, Wiem!

Wiem Methylxaline

Ahli seterusnya, pemain drum mereka. Seorang yang ikut perangai kawannya, kalau gila gilah, kalau rock, rocklah. Kalau diam diamlah beliau. Lahir 21 Julai 1992 asal Keningau. Pemain drum yang semi-pro, memerlukan pengajaran, latihan lebih. Mengagumi Travis Barker sebagai pemain drum terbaik dunia. Kini sedang menuntut pengajian di IPG Keningau dalam opsyen TESL. Anda kenal siapa dia, pemilik blog ini. Faiz!

Faiz

 Ahli terakhir, seorang perempuan dan paling muda dalam kumpulan. Lahir pada 12 April 1993 asal Sandakan, tinggal di Keningau. Cute orangnya, manja orangnya, serta baik orangnya. Seorang lepasan SPM10 dari SMK Keningau. Beliau juga hebat menyanyi serta menang banyak pertandingan. Evavanna Evan!

Comel? Nolly.


Inilah ahli FlySweater, band profesional yang kini ahli mereka berada di haluan masing-masing. Dua dalam bidang perubatan dan kesihatan, dua lagi dalam perguruan. 4 daripadanya hanya berjiran. Dekat sungguh.

Namun demikian, kini keaktifan mereka jatuh terus. Disebabkan kesibukan melanda, mereka tetap berhubung seperti dulu. Mereka hanya perlu menunggu masa untuk jamming. Album mereka? Dalam proses! Kehkeh.

Kesimpulannya, band ini merupakan band pertama aku dan sampai bila-bila aku akan stay dengan band ini. I love you FLYSWEATER!!!





1 comment: