Comrades

Monday 21 March 2011

Selamat berpraktikum dan PBS!

Assalamualaikum,

Memandangkan 21 ialah fav aku, jadi aku update blog untuk 21 haribulan. Heheehehehe. Syukur dapat membangunkan diri untuk solat subuh walaupun tidur lewat tapi tak macam time cuti. Gilalah kalau aku buat macam time cuti, confirm mata ini kelihatan seperti memakai celak.

Okay, hari ini dan start hari ini ialah praktikum dan PBS untuk para PISMP Sem 5 dan Sem 1, tidak dilupakan juga KPLI Januari 2011. Jadi aku ambil kesempatan untuk ucap selamat berpraktikum dan berPBS kepada anda semua. Bukan di IPG Keningau ja. IPG lain begitu juga. Heeee. Harap korang buat yang okay dan okay serta okay.
Okay, ketika memasuki fasa inilah yang memainkan peranan. Peranan apa? Ketika datang perkara begini, PBS dan praktikum, ramai orang bangun awal. Yup, awal dari aku. Perasan awal bangun aku ini. Kalau tiada benda ini, jangan nak kata awal, mau dekat pukul 7 baru bangun.

Baguslah kalau bangun awal, tapi kalau awal bangun jangan lupa solat subuh yer. Yalah, manatau ada yang bangun awal bersedia untuk praktikum/PBS tapi solat subuh ditinggalkan. Bukan apa, berubahlah. Kalau boleh bangun awal untuk dua benda ini, kenapa tak boleh bangun awal untuk panggilan akhirat, panggilan akhirat, panggilan akhirat yang sudah ditetapkan sejak dari dulu lagi?

Aku bukan nak berhujah pasal ini. Tadi bangun melihat jam, aku sudah terlewat untuk ke masjid, sekali aku keluar dari bilik, wah, ramai bangun awal. Semangat hebat sungguh ini. Kan bagus kalau hari-hari awal walaupun tiada PBS/praktikum. Solat subuh awal-awal, kalau boleh pergi masjid lagi. Memang susah untuk solat subuh di masjid, sebab itulah special kalau time subuh ini.

Aku harap keadaan sebegini, akan berterusan, awal bangun supaya dapat solat subuh. Kalau boleh subuh yang bukan subuh terkejut. Seperti kata ustaz aku, sepatutnya kita bangun untuk tahajjud, bukan subuh terkejut. Subuh terkejut ini yang selalu buat solat subuh lewat-lewat, tahajjud maksudnya kita sempat qiamullail sebelum solat fardhu subuh.

Heee. Aku tak mahu ulas panjang-panjang. Apapun, semoga para guru pelatih sekalian akan buat yang terbaik dalam PBS/praktikum. Ohya, hari ini kami urus perhimpunan untuk bulan Mac. Oh tidak, tapi yang menggembirakan, tidak ramai hadir. Hanya tujuh kelas saja. Yalah, Sem 1 dan KPLI Jan pergi PBS, Sem 5 pergi berpraktikum. Hanya Sem 3 serta PPISMP Sem 2 (batch kami) saja yang ada time ini. Memang sunyilah blok kuliah tu. Dan aku harap pensyarah malas masuk. Sem 3 dah PBS sebelum cuti.

Kepada yang tak tahu apa itu PBS, maksudnya Pengalaman Berasaskan Sekolah, eh betulkah? Sebab inggerisnya bunyi School Based Experience. Haaa. Hentamlah. Yang penting korang tahu apakah maksudnya.

Sebenarnya, kalau boleh aku mahu PBS awal-awal atau praktikum awal-awal. Tapi aku belum cukup ilmu di dada, macam mana mau tunjuk ajar budak-budak? Sedangkan mau ajar diri sendiri pun belum tentu boleh buat. Hehe.

PBS berjalan seminggu, manakala praktikum berjalan selama 3 minggu. Kalau salah tunjukkan. Yalah, aku masih junior, manalah aku tahu semua benda itu. Hehehe.

Sudah cukup aku rasa untuk kali ini. Aku kena bersiap sedia untuk perhimpunan karang, kami disuruh oleh ketua opsyen untuk berkumpul di dewan pada pukul 6.30, kalau yang terlibat secara teknikal atau lebih tepat, hanya sekadar pemantau atau membantu kalau ada yang perlu, lambat-lambat datang takpelah. Aku kena hadir awal. Ada tugas khas kan. Walaupun hakikatnya, aku rasa aku kurang layak memikul tugas ini. MEMBACA DOA.

Kesimpulannya, jom kita bersiap-siap. Kepada guru pelatih perempuan yang berPBS/praktikum, jangan tebal mekap, nanti murid lari. Kepada guru pelatih lelaki, jangan terlalu hensem, tidak pasal-pasal guru-guru di sekolah yang anda pergi jatuh cinta dengan anda, terus kekasih anda marah. Tidakkah terharu. HAHAHA.

AvA - Kepada Kak Nija dan Ema, selamat berpraktikum dan PBS kepada anda berdua. Kehkeh.

1 comment:

  1. pengalaman berasaskan sekolah
    betul lh2
    btw, PBS sgt best
    kmu akn rsa jgak 2 next year insyaALLAH~

    ReplyDelete