Comrades

Monday 21 January 2013

Sihat itu penting

Gua mahu bagi tips. Tips melupakan kekasih lama.

Heh. Fikir sendiri, gua pun tidak tahu macam mana.

Sebenarnya gua mahu bagi tips pasal kesihatan, yakni pasal sihat-sihat, mana boleh gua saja sihat. Kan?

Heh.

Ceritanya begini, semalam gua ke bilik junior untuk bercerita banyak perkara, daripada IPG sehinggalah kepada LISTEN LISTEN.

Then, datanglah roomatenya membawa air kelapa dan mangga. Seriously, ketika tu gua telah mengambil fish oil, di mana gua tidak akan makan apa-apa selepas mengambilnya.

Tapi, untuk melapangkan hati si kawan ni, gua minum juga air kelapa tu, cuma gua kurangkan banyak, sehingga jumlahnya kurang daripada suku. Sebab gua tahu, air kelapa ni telah dicampur gula.

Lepas tu mangga, seriously ini makanan paling gua suka. Kalau lu hidang nasi dan mangga, gua ambil tu mangga.

Manis tu manis. Gua pun berkata, gua gemuk!

Sebenarnya, makan mangga sihat, durian sihat, pisang sihat, semuanya sihat.

Yang tak sihatnya kalau kita makan berlebihan. Berlebihan.

Dalam buah ada kalori, dalam kalori ada? Karbo, gula, protein, lemak (mungkin ada), dan banyak lagi.

Tapi bayangkan kalau kita makan buah terlalu banyak dalam masa satu hari, sudah tentu ada effectnya. Gua tak kata gemuk, tapi effectnya ada.

Ya, bukan sahaja buah, malah benda lain pun kalau boleh jangan berlebihan. Sekadar yang perlu sahaja. Tapi jangan risau, jika ada pendapat mengatakan buah itu tidak menggemukkan, tidak apa. Beritahu. Setiap orang ada pendapat.

Point utama gua di sini ialah berlebihan. Ada seorang sahabat beritahu, dia selalu ambil nasi separuh, tapi lauknya banyak. Mungkin itu caranya.

Gua, kalau lauk itu lebih daripada tiga pasti gua terdetik di hati, kenapalah aku makan banyak, kata mahu sihat.

Kalau nasi lagi terlebih? Heh. Petangnya gua boost up exercise.

Kalau mahu makan berlebihan boleh, tapi kalau mahu sihat, pastikan senaman korang juga melebihi kalori yang korang ambil ketika makan. 2 jam main badminton perseorangan, mungkin membakar 600-800 kalori.

Heh. Kenapalah gua tidak ambil kisah pelajaran biologi dulu, kan bagus.

Air sahaja satu-satu benda yang tiada kalori langsung. Tapi kalau BERLEBIHAN, alamatnya gemuk airlah korang. Heh.

Ini sekadar pandangan gua, jadi kalau ada yang korang rasa tak ngam beritahu atau betulkan. Eh sama saja. Heh.

Bukan apa, gua beritahu korang satu fakta yang jarang orang ambil tahu. Di kedai, makanan-makanan dan minuman-minuman yang sihat, dijual dengan harga mahal. Manakala yang sedap-sedap tetapi mudaratnya banyak murah-murah.

Jadi, kalau korang mahu sihat, mulakan dari sekarang. Tak paksa, tapi menggalakkan. Why? Nanti dah tua makin penat, makin teruk, makin lemah, makin berpenyakit.

At least, menjadi sihat, senang beribadah kepadaNya, dapat bantu orang, tidaklah nanti mencari ubat, mengeluarkan wang banyak, semata-mata mahu mencegah penyakit.

Gua ada kawan yang hypertension, gua kesian dengan dia. Jadi gua juga akan sedaya upaya membantu dia, lebih-lebih lagi dia tu orang penting. Syukurlah, dia kini mahu membina muscle, walaupun gua sarankan kurangkan lemak di badan supaya hypertensionnya berkurang, dan musclenya kelihatan.

Kesihatan penting, nabi tak pernah sakit ketika baginda masih hidup, kecuali ketika di akhir hayatnya. Jadi, takkanlah kita tak mahu jaga kesihatan?

Lagi satu, kalau makan biarlah berpada. Ya, memang tidak apa makan banyak, makan mahal-mahal. Duit sendiri tanggung. Gua juga kadangkala makan banyak, tapi jangan selalu.

Sekali sekala tidak apa. Manusia kan, nafsu tu tinggi. Hehe.

Besederhanalah. Insya Allah, ada manfaatnya.

Gua dah beritahukan tips-tips menguruskan dan menjadi sihat? Rajin-rajinlah baca. Jika anda sedar diri anda itu kurang sihat. Heh.

So, harap ada manfaatnya. Kalau salah sila betulkan. Sebab gua bukan pakar biologi, bukan pakar pemakanan, bukan pakar badan-badan, bukan pakar semua tu. Yang gua tahu, apa yang baik gua share, sekadar pendapat. Wallahualam.

1 comment: