Comrades

Tuesday 22 January 2013

Today

Gua agak suka hari ini, kerja tutorial untuk TSL3105 awal siap. Heh. First time buat begitu rajin.

Tapi yang tak bestnya ialah besok ujian keahlian pengakap SEKALI LAGI. Sebab gua tak hafal undang-undang pengakap bersama geng-geng lain. Tak apalah. Hafal..hafal.

Okay, gua mahu bagi satu tip kesihatan. Yakni mengenai badan dan senaman.

Kalau kita bersenam, sudah tentu ada rasa sakit pada sendi bukan? Itu tandanya kita tidak warm up tu. Otot terkejut.

Hanya sesetengah orang saja yang akan cramp, selebihnya akan rasa sakit selepas bersenam atau ketika. Jadi gua nasihatkan supaya stretching dahulu sebelum buat senaman.

Lagi satu, kalau rasa sakit badan sejak kelmarin, hari ini rehat. Jangan terover bersenam. Why?

Badan kita juga perlukan rehat. Gua kini sakit bahagian triceps serta kaki. Padan muka tidak rehat. Mungkin besok rehat kalau masih sakit, tapi kalau tak, insya Allah bermain badminton.

Hehe. Simple saja tips gua. Yang penting anda tahu, senaman itu perlu, kalau badan sihat. Kalau sakit, sila jangan bersenam tapi aktifkan diri, jangan malas. Paling penting jaga diet.

Andai kata kita tercedera, sudah tentu kita rasa susah mahu menjadi sihat. Lebih-lebih lagi kalau kita cedera, kita kuat makan. Heh. Salah tu namanya.

Jadi, jaga badan anda. Pastikan rehat secukupnya, andai lewat tidur waktu malam, pastikan siang tidur. Cuma tidak dinasihatkan sangat.

Tak susahkah mahu jadi sihat? Naa.

Itu cerita sihat.

Aktiviti gaming gua juga berkurangan, gara-gara FIFA 13 crash setiap kali habis season kedua. Penat gua develop tu player jadi mesin gol, tapi akhirnya? Sandih. Heh.

Apapun, hari ini gua belajar banyak perkara dalam LGA 3102. Gua mengembangkan lagi pemikiran gua, kreativiti gua yang memang agak rendah - I am very poor in terms of creativity.

Gua juga belajar, membuat lesson planning ini tidak susah, yang susah itu apabila kita rasa susah. Kalau kita anggap mengajar itu susah, maka kita akan merasa susah.

Dan tadi juga, gua belajar untuk bekerjasama serta mengurangkan rasa malu, demi belajar. Kalau mahu develop untuk jadi guru, perasaan malu terhadap orang ramai in term of teaching mestilah tiada. Kalau dari segi keaiban, wajarlah untuk malu.

Heh. Okaylah, gua mahu tidur. Seriously, inilah first time gua mengantuk setelah tidur petang, which selalunya gua tidak dapat tidur awal pada waktu malam.

Jangan lupa bangun subuh!!

#Entah apa mahu bagi title benda ni.

No comments:

Post a Comment