Comrades

Monday 18 January 2016

MONODY #1

Zack menghembus asap rokok yang dihisap, sambil memandang langit gelap bertemankan bintang. Sekali sekala dia hirup Iced Lemon Tea yang baru dibeli petang tadi. Minuman kegemaran sejak dia kecil.
Telefon bimbit berjenama Oppo milik Zack berbunyi, menandakan mesej Whatsapp masuk. It's from his beloved best friend yakni sepupunya sendiri, Lisa. Zack pantas mereply mesej Lisa. Hatinya terasa kosong, sepi, sejak dia putus sebulan yang lalu dengan kekasihnya. Bukan sekejap hubungan mereka, hampir 6 tahun. Malah dah ada perancangan ingin kahwin. Tapi, apakan daya manusia, Allah lebih tahu segala-galanya.

Belum sempat Zack tekan button 'send', Lisa call. Mulutnya yang jenis lepas terus menyumpah. Belum reply dah kena call.

"Oi. Assalamualaikum"
"Waalaikumsalam. Oi Zack. Hehe."
"Aku baru nak reply kau dah call. Apa daa. Bikin penat je jari aku tau."
"Rilek la bro. Kau tu text aku berkali-kali sampai 20 mesej, weh takde life ke kau ni?"
"Ada la. Yelah. Dah aku down sangat, kau juga kata kalau ada prob just bagitau. Aku text kau tak reply, padahal hati aku dah nak mati dah."
"Mengarut jerr. Haah. Ceciter sikit masalah kau tu." suara Lisa berubah menjadi serius. Zack tenangkan fikiran, hembus nafas, ambil sebatang rokok Pall Mall mint, bakar dan hisap.

* * * * *

Rin tersenyum sendiri mereply mesej-mesej di group Whatsapp. Ibunya, Puan Azlina sekadar menggeleng.

"Anak dara seorang ni, senyum-senyum jer tengok handphone tu. Baik lagi Rin tolong ibu masak kat dapur ni."
"Relax la ibu. Ni kawan-kawan Rin tengah plan nak jalan-jalan, so Rin nak join boleh tak?" Rin senyum lebar menampakkan giginya putih yang cantik tersusun.
"Jalan jer kerja korang. Ada duit boleh la join." Puan Azlina terus masuk ke dapur. Rin memuncungkan bibir.
"Tahulah Rin belum kerja. Pinjam duit boleh tak? He he."
"Tanya ayah."

Rin tepuk dahi. Tanya ayah? Confirm dileter memanjang. Ayah dan ibu memang kuat berleter, tapi Rin tak pernah kecil hati, sebab semuanya dia ingat baik-baik.

"Baik Rin tanya Mak Yam. Hmmm." Rin menuju ke bilik Mak Yam.
"Mak Yam kau tu balik kampung, anak saudaranya nak kahwin."

Rin mengeluh halus. Mungkin belum tiba masanya lagi, terpaksalah aku cari kerja, gumam hatinya.

"Rin nak cari kerja boleh?" Rin berdiri di sebelah ibunya.
"Kerja apa?" ibunya sedang memotong sayur.
"Apa-apa je laa. Supermarket ke, kedai handphone ke, kedai makanan ke."
"Kalau kedai makanan baik tak payah. Nanti anak ibu yang slim dan cantik ni gemuk."
"Eee. Ibu ni, Rin pandai jaga badan la."
"Kalau pandai kenapa tak kahwin je? Tu ada anak jiran sebelah sana tu, kerja doktor, masih bujang. Haaa."
"What? Mom? Apa kaitan jaga badan dengan kahwin? Adoiyaii. Dahlah, ibu ni. Orang serius nak kerja, ibu main-main pulak."

Rin menuju ke biliknya. Daripada aku layan cerita kahwin ibu, baik aku main game.

Komputer gaming dihidupkan, maka melayanlah Rin dengan game FIFA 2016 dia.

* * * * *

"Zack. Aku datang rumah kau besok. Serius tak tipu. Kau punya masalah ni kronik. Sudah tu 3 bungkus rokok kau bantai."
"Yelah. Aku cakap panjang-panjang kau simpulkan semuanya besok. Hmm."
"Betul la. Aku datang besok. Kita jumpa eh?"
"Okay sis. Aku nak tidur dah ni, you better go to sleep too my love."
"Banyak my love kau. Yelah. Good night, assalamualaikum."
"Waalaikumsalam."

Zack tersenyum sendiri, selepas bercakap heart to heart dengan Lisa, hatinya lega sikit. At least tidaklah dia menanggung beban di hatinya yang makin berat. Rokok Pall Mall dihabiskan, Zack bangun dan menuju ke tingkap lalu melompat masuk ke dalam bilik. Selepas menutup tingkap, Zack terus menghempaskan badannya ke katil. Tak lama kemudian, dia terlelap.

(bersambung....)

No comments:

Post a Comment