Comrades

Wednesday 9 February 2011

Kekuatan seorang lelaki, kehebatan seorang wanita.

Assalamualaikum.

Aku sangat gembira sebab kerja kursus kajian sosial dah hampir siap. YAHA!! Namun dikesempatan ini, mari kita cerita pasal lelaki dan perempuan.

Apakah kehebatan seorang lelaki? Sama-sama kita lihat.
1. Mempunyai kekuatan fizikal
2. Bapa
3. Ketua
4. Pencari nafkah
5. Daya tahan yang tinggi
6. Mampu buat keputusan
7. Mampu mengawal emosi
8. Bertindak mengikut akal dan naluri

Wow. Banyak juga. Hmm. Adakah ini semua benar? Ya. Dan semuanya positif. Dan apa pula kehebatan seorang wanita?
1. Mempunyai sifat yang baik.
2. Ibu
3. Penolong kepada ketua
4. Menjaga anak ketika suami mencari nafkah
5. Mempunyai sifat penyayang yang tinggi
6. Berfikir secara dalam untuk membuat keputusan
7. Mampu mengawal nafsu
8. Bertindak mengikut akal dan emosi

Masing-masing ada kelebihan sendiri. Yang penting lelaki jangan ego, perempuan jangan cerewet! Lelaki semuanya handsome! Sebab? Perempuan cantik. hehehehehe.

Isteri juga adalah amanah suami. Jadi si suamilah bertanggungjawab untuk mendidik isteri mereka. Tidak semestinya si isteri akan lepas tanggungjawab mereka. Isteri haruslah menunaikan hak suaminya iaitu? Kasih sayang. :) 

Kadang-kadang ada video posted di FB, tentang wanita curang. Apa si lelaki buat? Dia pukul habis wanita itu. Adakah patut. Itu baru kekasihnya. Agak2lah kalau bini dia curang, entah2 dia bunuh kot.

Jadi di mana silapnya dalam insiden itu? Si perempuan yang gagal kawal nafsu. Si laki pula tak mampu mengawal emosi. Jadi memang tidak hebatlah suda mereka tu.

Tapi the best part untuk wanita, mereka mempunyai kesabaran tahap tinggi. Memang punya. Seorang ibu tunggal berjaya menyara hidup anak mereka walaupun serba kekurangan. Seorang wanita memang hebat sebenarnya. Sebab itulah Rasulullah S.A.W mengingatkan bahawa kita hendaklah memuliakan perempuan. Bukan memukul mereka!

Best part untuk lelaki? Apa? Mau tau? Hehehe. Lelaki sememangnya ego dia tinggi. Tapi setinggi mana pun ego dia, pasti jatuh juga kerana seorang perempuan. (kalau jatuh kerana lelaki lain itu bahaya tu. elakkan)
Sebab apa? Lelaki yang marah2, akan jadi tenang kalau si perempuan bercakap lembut dengannya. Waaa. Hebat kan si perempuan ni? Eh, lelaki punya best part apa? Hahaha.

Best part of lelaki ialah mereka ini boleh jadi ketua. Ketua keluarga, pemimpin masyarakat, dan banyak lagi. Paling special, mereka tidak ada keuzuran. Hehee. Maksud ku, mereka boleh ke masjid tiap2 waktu setiap hari. Perempuan ada timenya saja. Hehehe.

Dan juga lelaki ini, naluri mereka jenis tinggi. Andai kata mereka ternampak seorang perempuan dalam bahaya, mesti si lelaki ini akan lindung si perempuan itu. Sebab apa? Naluri mereka untuk menyayangi wanita memang tinggi walaupun TIDAK DITUNJUKKAN.

Zaman sekarang ini, kita lihat wanita ramai yang gedik, lelaki ramai yang sotong. Di manakah ciri-ciri lelaki/wanita idaman kita yang kita cari? Ada atau tiada? Ada. Tapi hanya Allah saja tahu.

Kesimpulannya, dua-dua ini mempunyai kelebihan tersendiri. Dan juga wahai lelaki songsang, ingatlah kamu. Pasangan kamu adalah wanita. Tidak lahir kamu ke dunia tanpa seorang wanita (melainkan Nabi Isa A.S dan Nabi Adam). Perempuan songsang, suami kamu adalah lelaki. Merekalah sepatutnya untuk kamu. Tidak kamu bernafas tanpa seorang lelaki.

Dan juga, apabila dunia sibuk mengatakan hak kesamarataan lelaki dan perempuan, untuk selamanya tidak akan sama. Percayalah. Sebab Al-Quran sudah pun menyatakannya.

Allah perintahkan kamu mengenai (pembahagian harta pusaka untuk) anak-anak kamu, iaitu bahagian seorang anak lelaki menyamai bahagian dua orang anak perempuan. Tetapi jika anak-anak perempuan itu lebih dari dua, maka bahagian mereka ialah dua pertiga dari harta yang ditinggalkan oleh si mati. Dan jika anak perempuan itu seorang sahaja, maka bahagiannya ialah satu perdua (separuh) harta itu. Dan bagi ibu bapa (si mati), tiap-tiap seorang dari keduanya: satu perenam dari harta yang ditinggalkan oleh si mati, jika si mati itu mempunyai anak. Tetapi jika si mati tidak mempunyai anak, sedang yang mewarisinya hanyalah kedua ibu bapanya, maka bahagian ibunya ialah satu pertiga. Kalau pula si mati itu mempunyai beberapa orang saudara (adik-beradik), maka bahagian ibunya ialah satu perenam. (Pembahagian itu) ialah sesudah diselesaikan wasiat yang telah diwasiatkan oleh si mati, dan sesudah dibayarkan hutangnya. lbu-bapa kamu dan anak-anak kamu, kamu tidak mengetahui siapa di antaranya yang lebih dekat serta banyak manfaatnya kepada kamu (Pembahagian harta pusaka dan penentuan bahagian masing-masing seperti yang diterangkan itu ialah) ketetapan dari Allah; sesungguhnya Allah adalah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana. (An-Nisaa' 4:11) |

Itu baru harta pusaka. Tapi diingatkan, dalam Islam semuanya sama saja. Jadi jangan salah faham dengan ayat ini. Okay? Chow!


Contoh suami isteri yang baik




1 comment: