Comrades

Thursday 24 February 2011

Kalau mahu bercinta baik pergi kahwin.

Assalamualaikum.

Alhamdulillah kenyang lepas makan nasi. Baik makan sebelum maghrib. Kan3? Tapi lupakan persoalan itu.

FB ialah penyebar segala berita, notes, artikel, dan macam-macam yang boleh anda fikirkan. Namun sejak kebelakangan ini, mesti ada pasal cinta punya. Cinta, cinta, cinta, cinta, cinta. Kalau cinta kepada Allah, aku tak kisah sangat. Kalau cinta kepada ibubapa, siapalah mau halang, tapi ini kisah cinta dengan kekasih.

Kalau sekali sekala aku tak kisah sangat. Tapi ini terlalu kerap. Malahan aku naik muak sudah dengan post2 pasal cinta ini. Sebab itulah aku jarang sudah update entri cinta. Aku tau korang pun muak yer? Hehehe.

Aku bukan marah pasal bercinta. Nasihat bagus, jangan bercouple sebelum kahwin, tak baik. Bagus tu. Tapi kadang-kadang ada cerita cinta, tips-tips bercinta, dan macam-macam lagilah. Naik fed up aku.

Aku nasihatkan, kalau kepingin sangat mahu bercinta, baik pergi kahwin awal. Tanam niat mahu kahwin, kerana Allah. Kahwin supaya dapat kawal nafsu. Kahwin supaya tahu apa erti cinta. Bukan apa, nasihat itu bagus, tapi kalau balik2 bertemakan benda sama, aku jujur katakan, aku malas mahu baca.

Memang ada pengajaran, tapi sebaiknya postlah sesuatu yang lebih berfaedah selain daripada cinta monyet punya tema. Contohnya cinta kepada Allah, rasul, Quran misalnya. Kan baik begitu. Cerita tentang Islam. Tak payahlah cerita balik2 tentang mahu bercinta. Sebab kita sudah tahu, cinta sesama makhluk dihalalkan oleh Islam ialah cinta berkahwin. Kalau bagi tips bercinta, konfom ramai lagi couple baru terhasil. Buat apa begitu.

Sebaiknya cuba post kan ciri-ciri isteri/suami yang baik. Lagi bagus daripada memberi tips bercinta. Tips bercinta tu belakang kira. Yang penting cari suami/isteri yang baik dulu. Aku tak halang bercinta, tapi cintailah seseorang kerana Allah. Lebih baik begitu.

Aku malaslah nak ulas panjang-panjang. Sebab tetap ada punya tu benda. Sebolehnya cuba berhenti dulu. Kalau terlalu banyak notes pasal cinta, andaian aku ialah orang yang mempost itu kemaruk ingin bercinta tapi tak kesampaian. Sorrylah yer. Kadang-kadang ada notes yang aku rasa perlu share maka aku share. Itupun balik2 dah aku update status tentang cinta ini. Jadi takkan tak ada yang ambik tahu kot?

Kesimpulannya, kurangkanlah pasal cerita cinta ini. Memang cinta itu indah, tapi indah lagi mencintai Allah dan rasul-Nya. Daripada cerita pasal cinta sesama makhluk, lagi indah membaca sesuatu yang kita jarang fikirkan.

P/S - Aku update entri pasal kahwin. Bukan cinta yerr. Lalalalala...walaupun sama tapi tetap tidak. :P

1 comment: