Comrades

Thursday 6 September 2012

Respect and be wise.

6.09 pm.

Aku malas mahu menaip. Tinggal dua saja lagi assignment. Mudah-mudahan assignment ini dapat tampung markah untuk exam. Berdoa dan berusaha dalam exam. Insya Allah.

Cerita pasal bahasa. Bahasa paling indah dalam dunia ini semestinya al-Quran.

Tapi aku bukan mahu cerita pasal bahasa, mahu cerita laras bahasa. Heh.

Laras bahasa mana yang aku rasa mantap? Laras bahasa tentera.

Perempuan mungkin tak tahu ini, lelaki mungkin ada yang tahu. Sebab tidak semua main game perang-perang.

A.S.A.P, digunakan dalam tentera.

Codename pun digunakan dalam tentera.

"There's an enemy on your 12", pun dalam tentera.

Cleared hot, maksudnya tiada kompromi jika jumpa penjenayah yang dikehendaki.

Banyak lagilah, tapi aku lupa. Assignment kan.

Best laras bahasa mereka, lebih-lebih lagi banyak yang menggunakan kias-kias tapi bermaksud tajam.

Cuma...why I'm updating this?

Assignment perlu dihantar besok. 3. Ada dua lagi menunggu tapi itu boleh saja.

Cuma mood mahu membikin itu sangatlah malas, bukan malas. Tiada mood.

Namun aku main pendam-pendam saja, mahu marah pun tiada guna. Aku punya salah, aku tak tahu, aku kurang ilmu, kurang memahami.

Agak-agaknya aku perlu baca lagi buku Fanzuru karya Hilal tu untuk kali ketiga. Mungkin ada point-point yang aku termiss.

Cuma bagi yang tak setuju dengan pendapatku, aku tak kisah. Asal kamu hormat. Aku hormat mereka yang hormat atau tidak hormat aku. Kalau mahu berbincang pun ada caranya, kena beradab, perhati penggunaan bahasa, intonasi macam mana walaupun dalam penulisan, bukan mahu condemn orang yang tidak pandai berbincang. Kalau mahu bawa aku berhujah, aku minta maaf awal-awal, sebab aku bukan orang berilmu tinggi. Baik kau bawa ahli ilmuan berbincang. Jika ditanya kenapa buat begitu, bagiku itu common sense. Seperti kata lecturerku, life is all about common sense. Dah jelas, bercahaya, terang mahu juga disuluh.

Well...sebagai seorang manusia, aku juga banyak buat silap. Hatta dalam status yang aku update tu pun, mungkin ada salahnya. Aku tak berani mahu kata tidak berdosa sedangkan ulama sendiri pun berfikir untuk mengeluarkan kata-kata mahupun hujah, inikan lagi manusia biasa.

Manusia kadang-kadang kurang memahami, suka prasangka buruk, malah menuduh bukan-bukan. Kadangkala aku tergolong dalam hal tersebut, jadi aku minta maaflah kepada sesiapa juga, termasuklah yang rapat dengan ku. Ya, aku sedar diriku. Maaflah.

Manusia ini, cakap saja banyak, buatnya tidak. Aku teringat ketika kursus kepimpinan dulu, kami disuruh untuk memasukkan bebola kertas ke dalam mulut kami, sehingga full. Ketika ditanya, "macam mana mahu keluarkan bebola kertas itu dari mulut kamu," ofkoslah, muntahkannya, keluarkan dengan tangan dan macam-macam.

Heh, betul tapi tak tepat. Free-free kena tengking lagi. Padan muka. Lalu apa dicakap oleh senior tu...
"Kita ni, banyak cakap kan. Tapi jarang buat. Macam mana mau kasi keluar tu bebola kertas dari mulut kamu tu"

Maksudnya, tahu cakap penyelesaian, tapi tak buat pun.

Begitulah manusia sekarang. Heh. Tanya diri, adakah aku beramal dengan apa yang aku selalu sampaikan? Adakah aku beramal dengan apa yang selalu aku kongsikan? Adakah aku beramal dengan apa yang selalu aku tuliskan?

Ingatlah, Allah bagitau dalam quran tentang orang-orang sebegini. Menyuruh orang buat baik tapi sendiri pula membuat jahat. Apa kes.

Jika tak dapat amal semua, paling-paling pun jaga akhlak dan hati kita. Insya Allah boleh.

Okaylah, maghrib dah.

P/S - Balik-balik kena marah, tapi kena sabar. :)

1 comment:

  1. Ya, mohonlah pertolongan Allah dengan sabar dan mengerjakan solat...Teruskan menulis, dik..

    ReplyDelete