Comrades

Wednesday 30 January 2013

Kahwin vs Belajar

Isnin lalu ketika dinner, gua dan kawan-kawan gua cerita tentang jodoh.

Sempat juga kitaorang target-target beberapa muslimah, heh. Itu doranglah. Gua sekadar berdiam diri, di samping menyampuk jika perlu.

Sekian lama tidak cerita jodoh, kadangkala terfikir juga pasal benda ni. Tapi gua tekad dalam hati, lagipun teringat pesan abah "Kau belajar dulu, kalau sudah kerja, berduit, baru kau fikir itu."

Ya. Tak salah cerita jodoh, tapi sebenarnya tak baguslah. Bukan tak bagus. Seolah-olah penting sangat jodoh ni.

Dulu gua akui, gualah paling banyak cerita pasal benda ni, malar status boy-girl (jika korang ingat), cerita kahwin, tapi di FB sekarang ni, memang ada gua sentuh juga pasal cintan-cintun ni.

Sebab? Gua rasa meluat tengok orang rindu-rindu, cinta-cinta yang belum pasti.

Okay, kenapa tidak wajar cerita kahwin ni?

Sebab kita ada amanah yang Allah bagi, yang ibu bapa harapkan terbaik daripada anaknya.

Ya, belajar. Utamakan belajar. Itulah gua belajar sejak kebelakangan ni. Belajar itu amanah, peperiksaan itu amanah.

Teringat gua tentang satu perkara yang bro Hilal kata dalam bukunya Fanzuru. Dia ada sentuh pasal belajar itu bukan setakat dunia. Lepas tu ada lagi satu benda, peperiksaan itu amanah, yang mana sejauh mana kita melaksanakan amanah ibu bapa kita.

Kalau tak silaplah. Tapi memang betul.

Tersentak juga gua, selama ni gua anggap benda ni dunia, dunia, dunia. Tapi sebenarnya, jika kita tengok dari sudut berbeza, peperiksaan ini satu amanah besar. Sejauh mana kita telah melaksanakannya.

Kalau result bagus, itu tanda kita belajar dengan baik. Tapi bukan sekadar pada result sahaja, pada benda lain pun wajib ditekankan.

Bukan tak boleh cerita jodoh. Boleh tapi janganlah sampai gosip-gosip, cerita mau target itu ini. Alangkah baiknya kalau kita simpan dan biar Allah saja tau perasaan tu.

Allah lebih mengetahui. Daripada update status atau post atau twit pasal jodoh, bek korang fokus belajar.

Luahlah padaNya, Dia kan pencipta kita. Dia lagi tahu isi hati kita. Jadi, baik bagitau Allah.

Semua orang ada impian mahu jodoh baik-baik, hatta orang jahat sekali pun. Satu hari ada satu titik orang jahat akan berubah. Percayalah.

So, fikir-fikirkan. Apa guna cerita jodoh yang belum diketahui? Kalau sendiri belum berubah ke arah lebih baik? Insya Allah, kalau baik, jodoh baik. Tapi kalau dapat jodoh yang tidak ngam, bukan musibah. Tapi ujian. If you know how to handle it.

Sekian. Belajarlah baik-baik, dunia akhirat tu.

1 comment:

  1. "Tersentak juga gua, selama ni gua anggap benda ni dunia, dunia, dunia. Tapi sebenarnya, jika kita tengok dari sudut berbeza, peperiksaan ini satu amanah besar. Sejauh mana kita telah melaksanakannya."
    Membuka minda. Teruskan menulis...

    ReplyDelete