Comrades

Monday 20 February 2012

Haji vs Kahwin

Assalamualaikum,

Woohooo. Tajuk tu. Kehkehkeh.

Alhamdulillah, terima kasih ya Allah kerana memberi peluang kepada ku dan sahabat-sahabat serta saudara-saudaraku untuk menikmati duniaMu yang sementara ini. Hehehe.

Lihat pada tajuk, jom cerita kahwin kali ini tapi bukan kahwin biasa, ini berkaitan dengan haji. Hehehe.

Haji vs kahwin, mana lebih penting? Jika ikut secara rawak, ramai akan pilih kahwin sebab...well, I can say that they're impatient for getting married. Hihi. Gurau semata-mata.

Tapi mana-mana pun, ada kelebihannya. Jom kita kaji lebih lanjut.

Apa itu kahwin? Apa itu haji?

Secara umumnya, kita tahu bahawa kahwin itu sunnah nabi manakala haji itu salah satu daripada rukun Islam.

Nabi pernah kata, kalau tak suka kahwin - sunnahnya - maka dia bukan golongan Muhammad. Jom kita lihat hadis di bawah.

Dari Anas bin Malik r.a., katanya: Ada tiga orang laki-laki datang berkunjung ke rumah isteri-isteri Nabi saw. bertanya tentang ibadat beliau. Setelah diterangkan kepada mereka, kelihatan bahawa mereka menganggap bahawa apa yang dilakukan Nabi itu terlalu sedikit. Mereka berkata: "Kita tidak dapat disamakan dengan Nabi. Semua dosa beliau yang telah lalu dan yang akan datang telah diampuni Allah." Salah seorang dari mereka berkata: "Untuk saya, saya akan selalu solat sepanjang malam selama-lamanya." Orang kedua berkata: "Saya akan berpuasa setiap hari, tidak pernah berbuka." Orang ketiga berkata: "Saya tidak akan pernah mendekati wanita. Saya tidak akan kahwin selama-lamanya." Setelah itu Rasulullah saw. datang. Beliau berkata: "Kamukah orangnya yang berkata begini dan begitu? Demi Allah! Saya lebih takut dan lebih bertaqwa kepada Tuhan dibandingkan dengan kamu. Tetapi saya berpuasa dan berbuka. Saya solat dan tidur, dan saya kahwin. Barangsiapa yang tidak mahu mengikuti sunnah ku, tidak termasuk ke dalam golongan ku." - Riwayat Bukhari.

Hah! Lihat tu. Nabi sendiri kata kahwin itu sunnahnya, malahan dalam Quran pun ada. Jom kita lihat dalam surah An-Nisaa' ayat 3 yang bermaksud

"Maka kahwinilah perempuan yang kamu sukai dua, tiga atau empat. Tetapi jika kamu tidak dapat berlaku adil di antara isteri-isteri kamu, maka hendaklah kamu berkahwin seorang sahaja."

Allah sendiri memberi kita - kaum laki-laki - untuk kahwin sehingga 4 orang. Jadi? Jelaslah kahwin inilah satu penyebar cinta antara lelaki dan perempuan secara sah. Hehehe.

Haji pula? Bagaimana? Haji, seperti ku katakan merupakan salah satu rukun Islam yang wajib ditunaikan. Dalam khutbah terakhir Rasulullah S.A.W juga ada dinyatakan. 

"Wahai manusia ,dengarlah bersungguh-sungguh kata-kata ku ini,Sembahlah Allah,Dirikanlah solat lima kali sehari,Berpuasalah di Bulam Ramadan dan Tunaikanlah Zakat dari harta kekayaan kamu.Kerjakanlah ibadat Haji sekiranya kamu mampu.Ketahuilah bahawa setiap Muslim adalah bersaudara kepada Muslim yang lain.Kamu semua adalah sama,tidak seorang pun yang lebih mulia dari yang lainnya kecuali dalam Taqwa dan beramal soleh." klik sini untuk teks penuh.

Malahan dalam hadis sahih Bukhari juga ada dinyatakan.

Dari 'Aisyah r.anha, katanya: "Ya, Rasulullah! Kami lihat jihad itu adalah amal yang paling utama. Apakah kami tidak boleh ikut berjihad?" Jawab Nabi, "Tidak! Jihad yang paling utama ialah haji yang mabrur (yang diterima Allah swt)"

Haji ialah jihad utama. Itulah paling hebat jihadnya selain jihad menentang nafsu.

Dalam Quran surah Al-Hajj juga disebut pada ayat 27 iaitu bermaksud:

"Dan serukanlah umat manusia untuk mengerjakan ibadat Haji, nescaya mereka akan datang ke (rumah Tuhan) mu dengan berjalan kaki, dan dengan menunggang berjenis-jenis unta yang kurus yang datangnya dari berbagai jalan (dan ceruk rantau) yang jauh.

Dalil untuk haji dan kahwin memang termaktub dalam kedua-dua Quran dan hadis. Hehe.

Kita dah lihat dalilnya. Jadi persoalannya? Mana yang patut dilakukan dulu??

Sekiranya mampu dan kurang sibuk, maka lakukanlah haji terlebih dahulu. Siapa tahu kita ada jodoh di tanah suci nanti. Hehee.

Kenapa aku kata begitu? Aku ada baca blog ustaz ku di mana dia jumpa jodohnya ketika berada di Makkah ketika naik haji. Hehe. Sudahlah dapat jadi tetamu Allah di tanah suci, dapat lagi nikmat iaitu jodoh ketika berada di sana. Itupun, lepas dua tahun baru terjumpa semula. Hebat sungguh perancangan Allah. Ustaz tersebut hanya terpandang sekali, dan selepas dua tahun baru berjumpa dan kahwin. Allahuakbar.

Kalau kita naik haji, pastikan dapat haji mabrur, bukan mahu dapat title haji. Apalah sangat pada title tu, macam berlagak saja.

Jadi buat haji dulu atau kahwin? Depends. Mostly people buat alasan mengatakan belum mampu, padahal harta bertimbun banyak. Itu suruh buat haji banyak alasan, entah-entah suruh bayar zakat pun beri alasan. Nauzubillah minzalik.

Jangan kita kata 'alah. Kalau mampu aku buatlah nanti.' Tapi set dalam fikiran kita untuk buat dalam masa yang cepat. Seriously, aku jeles melihat mereka yang sudah pergi ke tanah suci - haji mahupun umrah - dalam usia yang muda. Insya Allah menyusul. Hehe.

Cerita kahwin apa macam? Lihat hadis sahih Bukhari tu. Cerita 3 orang yang terlalu beribadah sampai puasa setiap hari, tidak kahwin dan tidak tidur kononnya untuk mencapai darjat iman yang tinggi kerana tidak sama seperti nabi - nabi semuanya maksum. Tapi apa nabi kata? Dia kata dia puasa dan berbuka, tidur serta berkahwin. Dia even bagi amaran jika kita tidak suka sunnahnya, maka kita bukan golongan dia. Mahukah kita di akhirat nanti tidak diakui sebagai golongan nabi Muhammad? Semestinya tidak.

Bagi kes kahwin, eloklah kahwin awal supaya dapat elak maksiat - bagi yang wajib. Tapi jika kita lihat, kahwin awal lebih siok berbanding kahwin lewat. Why? Sebab time awal-awal boleh kita bermanja-manja dengan isteri. Hehhe. Kalau dah agak lewat? Boleh cumanya tidaklah sehebat awal-awal kahwin. Pernah aku dengar seorang sahabat bercerita mengenai sahabatnya di mana sahabatnya tersebut kesal kahwin lewat. Reasons? Tak tahulah. Biarlah Allah saja tahu.

Lepas kahwin, bolehlah bawa isteri ke Makkah. Kan? Hehehe. Tapi itu terpulang pada korang. Kahwin atau naik haji dulu. Kahwin sunnah nabi, digalakkan kahwin awal. Haji juga nabi buat, sebelum wafat iaitu pada tahun terakhirnya - sekali saja nabi mengerjakan haji. Dikatakan jihad terbesar sebab ingin mendapatkan haji mabrur. Masya Allah.

Contranya apa? Manada contranya. Kedua-dua molek dan baik untuk dilaksanakan. Pilihan di tangan kita, jika korang tanya aku, aku memang tekad mahu kahwin, tapi pada masa yang sama aku mahu naik haji. Hehe. Tengoklah, aku hanya mampu merancang, Allah telah tetapkan untuk kita semua. Hehe.

Okaylah, itu saja cerita kali ini. Haha. Akhirnya entri dalam BM. Hehehehe. Fikir-fikirlah mana yang korang nak buat terlebih dahulu. Buat haji, okay tiada masalah yang penting ikhlas serta berdoa dapat haji mabrur. Kalau kahwin pun tak apa, yang penting? Ikhlas dan dapat jaga pasangan dengan baik serta menghidupkan suasana agama dalam family. Insya Allah.

Orait, aku mahu buat kerja. Mari bunuh assignment dulu. Bo peep bo peep bo peep bo peep bo peep bo peep bo peep aww! T-Ara.

Pae - Kahwin atau haji? Anda pilih. I love T-Ara! Hehehe.

No comments:

Post a Comment