Comrades

Sunday 5 February 2012

Tiap kerjaya ada pronya, yang penting ikhlas.

Assalamualaikum,

Alhamdulillah. Salam Maulidur Rasul semua. Besok kalau berarak jangan tak ingat akhirat. Jangan tak solat selepas berarak.

Setiap profesion ada kelebihan masing-masing. Kali korang mesti ingat kes seorang jururawat mempertikaikan gaji guru yang naik lagi (ada tu dulu sampai satu Malaysia heboh). Apapun, janganlah bangga dengan profesion. Itu semua nikmat yang Allah beri. Kita mesti bersyukur.

Contoh, kerjaya guru. Sememangnya ramai pihak mempertikaikan kenapa guru gaji saja naik. Tapi korang tahu, gurulah paling banyak terima cabaran berbanding dengan profesion lain. Why? Kalau jururawat, jaga kebajikan pesakit saja perlu dilakukan, cuba selamatkan nyawa orang. Guru? Mendidik anak orang jadi baik, itu seratus kali ganda lebih susah.

Bukan mahu bawa perdebatan, seeloknya kita kena faham situasi. Wajarnya guru naik gaji mungkin disebabkan situasi. Tapi itu belakang cerita.

Tinggi rendah gaji, semua itu Allah bagi. Bersyukurlah dengan apa yang ada. Salah satu sebab kita rasa kekurangan duit tu, sebabnya kita kurang sedekah. Percayalah, sedekah itu membawa rahmat kepada kita. Rezeki semakin luas, lebih-lebih lagi kalau kita sedekah atau lebih tepat korban harta di jalan Allah. Memang kita tak rasa kemiskinan. Percayalah, Allah itu Maha Pemurah. Dengan syarat, jangan kita korban harta mahu riak.

Contohilah para sahabat dan juga para mujahiddin terutamanya imam-imam muktabar. Mereka, walaupun ada yang kaya, miskin, peniaga, askar dan sebagainya, mereka tetap berda'wah dan menyampaikan kebenaran dan ilmu. Mereka langsung tidak harap apa-apa melainkan keredhaan Allah S.W.T. Jadi, kalau buat kerja, buat dengan ikhlas. Maknanya di sini juga, guru bukan saja mengajar, tetapi boleh berda'wah. Jururawat bukan saja merawat, tapi boleh berda'wah. Kan?

Tiada guna profesion itu bertaraf dunia, tapi pekerjanya semua tunggang-langgang. Kalau di Jepun, profesion guru paling top di negara tersebut. Dan memang sistem pendidikan di Jepun top. Kalau pelajar bermasalah, guru sendiri pergi jumpa mereka. Bukan kita yang jumpa guru - in case kalau kita minta tolonglah.

Sorrylah yer, memang selama ini kalau ada orang pertikaikan kerjaya guru, aku duduk diam saja. Tapi kali ini, sedarlah korang semua, tiap profesion ada baik dan buruknya. Syukurlah jadi nurse, paling-paling dicomplaint pun, kenapa layanan tidak baik. Mana ada orang complaint kenapa tidak dapat selamatkan orang. Itu tolak takdir tu. Guru? Banyak complaint oi. Tapi kena tabahlah. Hehehe.

Profesion tiada masalah, yang masalahnya ialah orang dalam profesion tu. Sama seperti kereta, jangan salahkan kereta baru kalau kita accident. Fikir-fikirlah. Kereta itu bukan ada nyawa pun.

Jadi secara kasarnya, mana-mana profesion ada kelebihannya. Hehe. Okay no hard feelings. Ini pandangan seorang bakal guru. Kita harus bersikap neutral. Jangan terlalu pro terhadap sesuatu. Bahaya. Ambillah sikap untuk berkecuali supaya tidak timbul masalah. Muhasabah diri. Okay? Hehe.

Setiap profesion ada kelebihannya tersendiri, yang penting kita lakukan tugas dengan keikhlasan.

Pae - Nabi Muhammad diturunkan untuk melengkapkan akhlak. Baginda berda'wah dan menyebarkan Islam, dan kemudian diteruskan oleh sahabatnya dan berterusan seperti sekarang. Tak kira mana-mana profesion, jom kita berda'wah. Sebab itu sunnah nabi paling besar selepas solat berjemaah di masjid.

No comments:

Post a Comment