Comrades

Tuesday 13 March 2012

Tips mengelakkan malas.

Assalamualaikum,

Alhamdulillah, masih bernyawa. Hehe.

Elak malas. How to do it?

Jadi diriku yang hina ini hanya sekadar berkongsi ilmu dengan anda semua, melalui pengalaman juga. Insya Allah.

Setelah seminggu lebih berada di luar kawasan Keningau, akhirnya aku kembali ke tanah tempat aku lahir. Hihi.

Tips elak malas. Apa perlu buat kalau kita malas? Terutamanya malas assignment.

1. Menyusahkan diri terlebih dahulu.

Macam mana nak susahkan diri terlebih dahulu? Begini, set dalam otak korang.

"Assignment banyak! Takpa, buat awal-awal. Hujung-hujung nanti aku boleh rileks. Aku rela tak tidur malam awal-awal daripada akhir-akhir nanti."

Apa maksud akhir-akhir? Ketika exam hampir menjelma. Hehe. Atau ketika deadline semakin dekat. (Aku ni assignment belum sentuh walaupun sikit)

2. Rajinkan diri anda mencari kerja.

Lebih kurang saja macam di atas. Tapi ini untuk short term punya rajin. Contoh lecturer bagi kerja, time tu kita malas-malas. Tak payah malas. Terus rajinkan diri anda agar lecturer tak lempang anda. Hihi.

3. Rajin-rajin solat sunat.

Haa. Ini boleh rawat penyakit malas kita. Kita dah tahu, solat wajib kita tu banyak kekurangan, dan kita tahu solat adalah amalan pertama akan dihisab nanti. Jadi bagaimana? Kita rajin-rajinkan solat sunat qabliyah dan ba'adiyah. Dengan ini penyakit malas pasti hilang, insya Allah. Solat sunat ada faedah, secara tidak langsung, apa-apa benda faedah pun kita akan kurang malas untuk buat.

4. Buat perancangan

Buat perancangan awal-awal agar tidak malas. Why? Supaya kerja kita lebih sistematik dan teratur. Tak payah buat last-last minit, tak ke haru nanti.

5. Rajinkan bersenam

Dengan bersenam, insya Allah darah akan cepat mengalir ke otak lalu perasaan malas pun hilang. Kalau darah mengalir, insya Allah terus banyak idea kita untuk buat kerja. Jadi kesimpulannya, rajin-rajin bersenam, supaya cergas dan lemak pun terbuang.

6. Elakkan diri daripada tidur banyak.

Penyakit zaman sekarang. Asal petang tidur. Asal petang tidur. Malam tidur tak apa, tapi kalau tidur petang, automatik malam kita akan berjaga sebab masih fresh lagi. Lecturer aku bagi tips untuk tidak tidur petang

"Bangun pagi, set dalam minda untuk tidak tidur petang nanti."

Minda lagi. Betul, minda yang mainkan peranan. Jadi pandai-pandailah korang sana.

7. Jangan terlalu makan banyak.

Ini juga satu kelemahan bagi kita. Bagi mereka yang berdiet mungkin tak apa. Tapi bagi mereka yang kuat makan? Baik kurangkan. Lawan nafsu makan tu. Cubalah korang makan banyak, konfom lepas tu korang nak tidur. Huh! Macam ular.

Malas bukan sebab kenyang, sebab penat makan. Korang try, korang try korang try, kalau tak percaya. Pergi hotel order makanan banyak-banyak and makan. Konfom korang penat terus nak tidur. Macam ular, lembu, buaya, harimau dan macam-macam lagi. Pergh. Jadi jangan makan banyak, dan jangan makan sambil minum air, boleh cepat kenyang.

8. Jangan layan perasaan boring.

Percayalah, kalau anda boring, secara otomatik anda akan malas. Kalau nak hilangkan malas, jangan layan perasaan boring dan jangan layan sangat sesuatu perkara yang anda suka buat. Contoh? Main DotA untuk hilang boring. Tapi lepas main DotA korang konfom jadi malas. So elakkan buat benda begini. Pergi cari kawan ka, cerita-cerita sikit. Hehe.

Ini ja boleh ku share untuk tips-tips. Maklumlah jarang sangat bagi tips kan. Hehe. Apapun, ini entri khusus untuk pelajar-pelajar universiti dan IPG. Tapi siapa-siapa pun boleh ambik sebenarnya. Manataulah kan. Hihi.

Ini bukan malas. Tapi bikin panas.


Pae - Insya Allah akan memberi tips-tips di masa akan datang. (^_^)V

3 comments:

  1. Salam, kakak nak tambah...
    Dalam amalan mathurat tu ada doa untuk elak malas..
    InsyaAllah, kalau baca mathurat secara konsisten pagi dan petang dengan penuh penghayatan, banyak perkara positif dalam diri akan muncul...

    ReplyDelete
  2. betul, nice info :D
    da folow dah.tq :D

    ReplyDelete
  3. Thanx 4 d tips. It helps....

    ReplyDelete