Comrades

Thursday 15 March 2012

Tips lupa cinta.

Assalamualaikum,

Fresh bangun pagi. Tapi lebih fresh kalau tak lewat bangun. Hehehe.

Time cuti-cuti tak tau nak buat apa, baik kita cari ilmu. Dan pastikan ilmu itu ilmu yang sahih lagi bermanfaat, dan jangan sebarkan ilmu yang tiada dalilnya. Hehe.

Hari ni nak bagi tips lagi, tips lupa cinta. Huh?

Tips lupa cinta agar kita fokus kepada cinta Ilahi. Insya Allah.

Memang ramai jatuh cinta, tak kurang juga putus cinta. Jadi aku mahu sharelah sikit-sikit, insya Allah bermanfaat.

1. Cinta makhluk tak kekal lama.

Sebagai seorang muslim, kita kena yakin cinta Allah itulah kekal abadi kerana Dia tidak akan pernah pergi sampai bila-bila. Cinta makhluk sentiasa mengecewakan sebab mereka akan patahkan hati, mungkir janji dan macam-macam lagi. Mana mungkin Allah S.W.T akan mengecewakan hambaNya, kan?

2. Berusaha mencari cintaNya

Tips yang memang berkesan bagi setiap diri muslim yang berubah. Percayalah. Kalau kita sentiasa ingat Allah Maha Esa, insya Allah orang lain pasti kita tak ingat dah. Yang penting, antara tanda-tanda kita mula mendapat cintaNya, kita rajin buat kebaikan dan tinggalkan kejahatan. Insya Allah.

3. Menyibukkan diri dengan kerja

Ini ialah nasihat daripada seorang kakak ketika aku di sekolah menengah dulu - time frust maut sebab cinta tak terbalas. Kita sengaja sibukkan diri dengan kerja-kerja yang ada seperti assignment, tugasan dan apa-apa saja. Kalau tiada kita cari kerja, kasi bersih bilik, bersih kawasan rumah, cuci kain, main game dan seumpamanya.

4. Yakinlah tiap manusia diciptakan berpasangan

Adapun kita semua ini diciptakan berpasangan, janganlah fikir sangat pasal cinta kita tu.

Dalam surah yassin yang selalu kita baca, ada menyebut tentang pasangan-pasangan yang Allah ciptakan.

"Maha Suci Tuhan yang telah menciptakan makhluk-makhluk semuanya berpasangan; sama ada dari yang ditumbuhkan oleh bumi, atau dari diri mereka, ataupun dari apa yang mereka tidak mengetahuinya." Yassin 36

Jadi mengapa masih sedih dengan cinta makhluk? Tak perlulah sedih, la tahzan, Allah ada untuk memberi kita cinta. Cinta teragung di dunia.

5. Buat sesuatu yang boleh anda syok

Contohnya? Main game, sukan, baca buku, tengok movie (berpada-pada yer tengok movie), dengar lagu. Boleh buat semua ini, yang penting jangan lalai, jangan lupa Allah, jangan luput solat. Main game yang simple-simple, bak kata UAI, Angry Bird. Kehkehkeh.

6. Bergaul dengan rakan-rakan

Berkawan dengan rakan-rakan semestinya buat anda lupa pasal dia. Tapi berpada-pada juga, yang penting jangan lalai. Cerita dengan kawan, bergurau senda dengan mereka atau cerita isu semasa, cerita assignment ka. Kehkehkeh.

7. Cerita masalah dengan kawan/orang yang dipercayai/orang alim

Kalau ada masalah, paling afdhal cari Allah dulu sebab Dia lebih mengetahui isi hati kita. Selepas luah segalanya, barulah cari kawan-kawan lain untuk luah pula. Pastikan kawan anda tu baik-baik punya orang, tak ke haru kalau korang cerita dengan mereka yang suka bocor rahsia. Insya Allah dipermudahkan.

8. Kahwin

Kahwin kerana Allah, bukan kerana ingin sakitkan atau lupakan cinta kita. Jangan salah niat, tapi inilah cara terbaik agar kita tidak terlalu frust menungging. Hehe. Aku senang je tulis, tapi belum rasa, korang rasa sendirilah. Insya Allah, kahwin kerana Allah pasti akan bahagia, walaupun tidak berapa kenal siapa pasangan kita tu. Apa yang penting, kita cari pasangan yang baik-baik, kalau Allah bagi yang kurang baik pun, bersyukurlah. Why? Sebab pasangan kita tu tak seteruk isteri nabi Lut atau seteruk suami Asiah yakni Firaun.

Ini sajalah tips untuk lupa cinta yang korang frust sangat tu. Aku sarankan, banyak bersujud kepada Allah. Sebab? Solat ini boleh bantu kita untuk bersabar, kawal diri dan sebagainya. Peringatan khas untuk diriku juga ni.

Pae - Cuti dah nak habis. Tips lebih afdhal, cari ilmu agar kita tahu bagaimanakah itu cinta. Insya Allah.

1 comment:

  1. Salam, dik pae..
    Kakak nak tambah,
    amalkan ayat ni..
    Surah Taha: ayat 115..
    Teruskan menulis, semoga Allah terima segalanya sebagai nilaian ibadah di sisi-Nya...

    ReplyDelete