Comrades

Wednesday 7 March 2012

Islam ajar kita sabar. Rasulullah ajar kita sabar. Allah suruh kita sabar.

Assalamualaikum,

Adeh. SBE II tak terupdate pula. Sorry yer. SBE hari ini insya Allah aku update.

Sempat lagi aku berblog ni. Haha. Jam 9.40 aku masuk kelas. Ya Allah, permudahkan urusan ku. Jangan biarkan diriku terkontang-kanting tanpaMu.

Semalam lewat balik, 6 petang baru sampai di rumah. Why? Besalah kalau mendrive melencong ke Beaufort. Nasib bukan melencong terus ke Keningau. Haha.

Seriously, aku semalam tak ada mood langsung mahu buat kerja. Penat sangat. Tapi paksa diri sebab refleksi mesti ada. Walaupun aku jenis kuat ingat, tapi senang lupa. Apakah!

Cerita sabar lagi.

Tak apa, inilah elemen penting dalam manusia. Kalau tak sabar, sudah tentu syaitan yang kuasai diri kita.

Dalam banyak perkara, memang ada saja dugaan. Malahan kalau berjalan pergi masjid pun pasti ada dugaan.

Kisah sahabat, yang mana beliau on the way ke masjid, tapi jatuh dan kotor pakaian. Balik rumah, pergi lagi. Berlaku lagi perkara tadi, balik rumah pergi lagi. Last-last kali ketiga baru dapat. Tengok, sabar sungguh dia. Dan yang sabotaj dia tu syaitan sebenarnya.

Kisah lain? Rasulullah. Baginda diejek, cerca, maki, hamun, disakiti dan macam-macam lagi. Baginda tetap sabar. Malaikat Jibril offer untuk 'belasah' mereka dengan menghempap mereka, baginda tidak bersetuju malah mendoakan kebaikan untuk mereka.

Imam Nukman, kena penjara kena hukum. Sampai mati pun beliau tidak ikut arahan sultan kerana takutkan Allah. Mati syahid, Allahuakbar.

Imam Syafie pun kena penjara, tapi tetap bersabar. Tinggi kan kesabaran mereka?

Tapi ada cerita yang menyentuh hatiku. Cerita Nabi Ayyub. Allah menguji dia dengan kesenangan 70 tahun, dan menguji dia dengan kesusahan 7 tahun.

Apakah ujian tersebut?

Penyakit kulit, hilang harta, hilang nyawa dan macam-macam lagi ujian sehinggalah dia hanya berdoa biarlah tubuh badan lain jadi lumpuh kecuali lidahnya. Untuk apa? Supaya dia dapat berzikir kepada Allah.

Isterinya? Merungut sebab ujian yang menimpa mereka. Nabi Ayyub kata apa? Dia halau isterinya sebab merungut dan bernazar untuk menyebatnya kalau dia sembuh nanti.

Syaitan, first time dia putus asa untuk membuatkan Nabi Ayyub merungut. Power oo Nabi Ayyub, berkat kesabaran baginda yang Allah bagi. Allahuakbar.

Kita? Jangankan mahu hadapi ujian berat, ujian assignmem pun belum tentu kita dapat bersabar. Hmm.....

Bersabarlah rakan-rakanku. Bukan anda saja yang ditimpa ujian. Bayangkan mereka yang kehilangan ibu bapa sejak kecil, memang menyedihkan bukan.

Insya Allah dengan kesabaran, darjat kita naik. Sebab itu tandanya Allah sayang kita. Dia mahu kita sentiasa berdoa kepadaNya.

Aku akui, aku pun kadang-kadang tak sabar. Yalah, buat kerja tak sabar, malahan sekarang ni, tak sabar mahu balik Keningau!

Tapi aku rileks sebab kalau terburu-buru nanti, sandih hasilnya.

Jadi, jangan risau. Sekiranya jalan yang kita lalui tu membuat kita sakit, menangis dan terluka, itulah jalan yang benar kita lalui. Tiada manusia dalam dunia ini tidak ditimpa ujian.

Ujian bakal datang ni, masuk kelas tahun 4. Heh. Mudah-mudahan dipermudahkan.

Kesabaran itu, menjadikan kita matang. Aku teruk time zaman muda-mudi dulu, memang banyak dugaan. Alhamdulillah, kini insya Allah sampai bila-bila bersabar.

Dah cukup. Malar berblog. Nasib PBS, kalau praktikum aku buat begini. Konfom kena report ke IPG. Haha.

Pae - Sabar itu separuh daripada iman. ^_^

No comments:

Post a Comment