Comrades

Sunday 3 November 2013

Bisvit Selimut - Episode 7

'What is your opinion about McD?'

'I don't go to McD.'

'Err..okay. KFC?' 

'Rarely go.'

'Ookaay. Don't you have any favourite fast food restaurant?'

'I did, but now I realize I'm just wasting my money and killing my health to eat it.'

'Well, everyone has favourite food, what's yours?'

'I like apples, my mom's cooking, my sister's cooking, homemade cooking.'

'Zzz. What do you eat at your college?'

'I only buy foods from cafe, and seldom buy outside foods.'

'You don't go for outing?'

'Rarely.'

'Define rarely.'

'Sometimes, three times for a month, unless I have to buy important things for my assignments and needs.'

Rin berfikir. Apa lagi aku nak tau pasal dia ni? Eh, apasal pula aku yang ingin tahu, sepatutnya dialah yang ingin tau. Aku perempuan, apasal aku terhegeh-hegeh dekat dia? Rin mengetuk kepalanya.

'How about you? You ask me, and I want to know about you too.' tiba-tiba SMS daripada orang itu masuk.

'Me? Well, I often go out with my friends.. I like KFC and I hate McD, I like to go restaurant too. I rarely buy foods from cafe, it's expensive.' dia membalas.

'Expensive? Funny. KFC is way more expensive you know.' orang itu membalas semula SMS Rin.

'I know, but I only eat at KFC once in two weeks, I always go to restaurant. There's a restaurant that I love, saya boleh makan kuantiti yang sikit, with cheaper price.' Rin memberitahu.

'Less quantity? Why do you want to eat less?' orang itu bertanya.

'Err..I'm taking care of my health and body.'

'Oh, dieting eh?'

'You can say like that.'

'Okay. Why do you hate McD? It haunts you? Harm you?'

'No. The company uses our money to help Zionist.'

'Really? How about KFC?'

'KFC has said they disconnect any relation with them.'

'Do you trust them?'

Dia terdiam.

'Yes.'

'Okay.'

'Why do you dislike to go out?' Rin pula bertanya.

'If I want to go out, I must remember, I must have a purpose. I'm simply don't want to spend my money on useless things, though sometimes I did.'

'Why?'

'I want to help my family. My father has passed away, I only have my mother and a sister.'

Rin terdiam. Dia berfikir dalam. Tiba-tiba dia rasa bersalah. 

"Rin, kau SMS dengan siapa tu?" Adi tiba-tiba munculkan diri, mengejutkan Rin.

"Ehh..Adi. Err.. tiada." Rin terus menyembunyikan handphonenya. Dia tidak ingin orang lain tahu hubungan dia dengan orang itu.

"Oh. Eh Rin, aku balik awal cuti ni. Lepas last paper, aku blah terus."

"Eh, kan kita ada program?" Rin memberi soalan dengan niat Adi faham maksudnya.

"Aku dah minta kebenaran daripada HEP. Mak aku call, dia kata abang aku lewat lagi balik, mungkin 16 November. Kesian mak aku. Dia sorang jer di kampung, nasiblah ada pakcik dan makcik tolong jaga dia." Adi sayu memberitahu.

Rin diam. Dia tahu Adi telah kehilangan seorang bapa. Dia cuba memahaminya, mungkin sebab itu dia banyak masalah.

"Eh, Adi. Kau ada abang ek? Siapa nama abang kau?" Rin terus bertanya.

"Weh, aku dah banyak kali bagitau la. Takkan lupa kot? Nama abangku Shahril Nizam. Okay? Sharil Nizam." kata Adi, menekankan suaranya. Rin pula ketawa terkekeh-kekeh.

Tok tok! Pintu bilik mereka diketuk.

"Masuklah, tak kunci." Adi memberitahu. Pintu dibuka, Ain dan Syafiqah melangkah masuk.

Syafiqah merupakan kawan sekelas Adi dan Jiji. Selepas insiden melibatkan dia dan Jiji, dia terus berubah. Walaupun dia asyik menyakitkan hati Jiji, tapi Jiji tidak pula membalas semula.

"Apasal? Risya dan Diana?" Rin bersuara. Syafiqah terkejut mendengar suara Rin.

"Weh. Takut si Ika dengan kau ni. Ish. Bagus-baguslah sikit."

"Hee. Sorry. Terbiasa macam tu dengan Adi. Diana, jangan marah ek? Aku memang macam ni." Rin menjelaskan Syafiqah.

Syafiqah tersenyum, "Tak apa Rin. Terkejut sikit je tadi."

Syafiqah merupakan rakan sekelas Adi, dan jiran bilik Ain dan Jiji. Dia rapat dengan mereka bertiga, tetapi agak kekok berhadapan dengan Rin. Dia juga tahu perangai Rin yang kuat main game, walaupun pelik tetapi dia tidaklah memandang serong kepadanya.

"Bosanlah. Tu kami datang sini. Kot-kot ada cerita ke.."

"Kau nak cerita pasal Fuad kena tumbuk ke?" Rin menduga. Ain dan Syafiqah diam. Adi pula mencekik leher Rin.

"Kot yer pun, bagus-bagus cakap lerr Cik Rin." Adi melepaskan cengkamannya.

Rin senyum, "Risya, aku okay je kena maki, hina tadi. Tapi serius aku tak suka dia attack kau tiba-tiba."

"Dahlah Rin. Kita cerita lain."

Rin mengangguk bersetuju.

"Nak layan movie tak?" Adi memberi cadangan.

"Movie apa?"

"Thor 2!"

"Eh dah download ke?" Syafiqah bersuara.

"Tak kata nak tengok di sini."

Mereka bertiga berpandangan, senyum.

"Oh yeah. Jom tengok wayang!" mereka bertiga bersuara. Rin pula terus terlupa perihal SMS dia dengan orang itu.

(bersambung...)

No comments:

Post a Comment