Comrades

Tuesday 25 October 2011

Menjelajah YouTube.

Assalamualaikum,

Alhamdulillah, masih lagi diberi peluang untuk bernafas. Syukur.

Oh yeah, kini telah sedang bercuti, study? Adesh. Sekejap-sekejap saja ni. Apa macam ini. Takpa. Aku nak usaha lagi.

Salah satu sebab aku sikit-sikit belajar, gara-gara DotA. Urgh! Dengan map baru dah keluar, semua hero mantap-mantap, aish. Tapi itulah. Hari ini, hanya dua game saja setakat ini. Kehkehkeh.

Okay. Tadi aku bosan, bosan, bosan. Jadi selain FB, aku masuklah YouTube. Yalah. Tapi kali ini, mencari benda yang smart-smart. Kalau dulu, DotA video dicari.

Sedang mencari benda smart-smart, dengan izin Allah, aku teringat fenomena seorang ustaz di Malaysia. Sampaikan artis sendiri pernah rujuk kepada dia. Siapa dia? Heee. Aku agak, korang boleh teka kan?

Dan makin banyak ilmu, yang selama ini aku tak pernah tahu. Daripada cerita hukum menyimpan Quran di laptop, handphone, sehingga hukum kahwin, jima' (wow) dan banyak lagi. Paling penting, sekalipun loghatnya tu agak pekat, tapi senang mahu faham. Dan confirm, tak kering gusi. Lawak saja. Santai, macam Dr. Fadzilah Kamsah. Keh,keh,keh. Jadi meh aku share dengan korang. Sebab aku rasa, tak semua orang tahu, jadi aku nak share la. Mudah-mudahan bermanfaat kepada diriku, dan korang semua. Insya Allah.

Ini linknya saja. Semuanya direct to YouTube. Maaf ya. :)

Sebenarnya banyak lagi. Tapi aku close tab semua sebab buffering slow. Namun syukurlah, time cuti ini, bukan game ja aku layan. Hehe. Sebab dulu-dulu, asyik game je. DotA, DotA, DotA. Entahlah.

Mudah-mudahan link di atas ini, beri manfaat kepada kita semua. Seterusnya menambah minat kita untuk mendalami ilmu agama. Insya Allah.

Indah semua ini. Aku ada terbaca satu komen "keindahan iman yang tidak dirasai oleh orang yang belum terima hidayah" - lebih kurang begitulah. Aku berfikir juga, betul. Namun ada hikmah semua ini, Allah beri hidayah kepada kita, supaya kita sedar, dan seterusnya membawa orang lain ke jalan yang sama.

Tapi untuk mendapat hidayah, doa dan usaha perlu ada. Sebab itulah turunnya ayat al-Fatihah ke 5 bermaksud : Hanya kepada Engkaulah kami menyembah dan hanya kepada Engkaulah kami memohon pertolongan. Inilah ayat yang semestinya kita ikut. Tapi apa nak jadi orang zaman sekarang? Bila diajak amar ma'ruf, dia kata "nantilah tunggu hidayah", macam mana nak ada kalau kita tak sembah Allah terlebih dahulu?

Bukan mudah, tapi tak susah. Ingatlah, dunia ini sementara, akhirat itulah kekal selamanya. Insya Allah, dengan kehidupan beragama, hidup kita bahagia.

Kesimpulannya, link itu bermanfaat kepada kita semua, sekiranya kita mementingkan rohani kita. Insya Allah.

AvA - Bakal isteri, sila lihat link yang pertama. Bagitau parents anda, "mak ayah, lihat video ini." Keh3.

No comments:

Post a Comment