Comrades

Monday 4 August 2014

Bisvit Selimut 20

Al melabuhkan punggung di rumput kering. Dia termengah-mengah. Beberapa orang yang lain pun turut serta, sambil membuka but bola.
"Aliff, ok ke?" Jay menepuk bahu Al. Al cuma mengangguk, semput tahap giga, entah dah berapa kurun tidak berlari di padang bola sepak.

"Inilah training Al, kau kena fit kalau nak main. Main buruk tidak apa, yang penting tahu basic, dan stamina kena kuat." Ikmal di sebelah Jay sekadar menambah. Al berfikir dalam.

"Lama dah tak training, time di kampung lama dulu selalu main, main style kampunglah. Dah pindah ke bandar, perasaan malas terus datang. Hehh." Al tersengih sambil meraup mukanya yang berpeluh. Dia bukanlah gemuk untuk tidak fit, tapi tiada latihan menyebabkan stamina turun. Untuk dapatkan balik stamina tu, sekurang-kurangnya sebulan kena training. Tapi yang tidak best, dua minggu cuti pun dah boleh hilangkan usaha sebulan tu.

"Alaa. Rajin-rajinlah keluar. Kalau ada masa, call jer aku. Kita main ngan geng-geng aku." Jay sekadar memberi pendapat. Al sekadar tersenyum.

"Tapi seriously Aliff, kau ada potensi nak jadi pelapis untuk pasukan kita. Cuma, rajin-rajin sikitlah turun." Danish menambah, Al pula masih lagi tersenyum. Memang sebelum ni dia rajin turun, tapi sejak ada geng berdota, menjadi malaslah dia. Tadi, keputusan untuk turun bermain itu ternyata tidak sia-sia, lebih-lebih lagi ada coach untuk guide.

Al memandang ke langit, berfikir dalam. Dalam hati, hanya Allah saja faham perasaannya sekarang. 'Maybe this is the best way to forget all sadness, confusion, and something that bothers me a lot.'

Teringat kata-kata seorang gamer, Daniil 'Dendi' Ishutin - One way to forget about pain is to do something you will be in completely.

'Insya Allah, istiqamah.' hati Al bermonolog.

* * * * *

Rin termenung membaca quote tersebut. Walaupun ia datang dari seorang gamer terkenal, tapi apa yang baik itu diambil.

"One way to forget about pain is to do something you will be in completely." Rin menuturkan ayat tersebut.

'It's not easy, but yet it's not difficult. The most important thing is to be istiqamah, consistent.'

Kata-kata Jiji sekali lagi muncul di fikiran Rin.

'Ya Allah, kuatkan hatiku untuk menghadapi dugaanMu, kuatkan hatiku untuk berubah.' doa Rin dalam hati.

Tanpa disedari, air mata Rin gugur. Untuk berubah, bukannya mudah, tapi yang susahlah yang sangat best.

Isn't it? :)

No comments:

Post a Comment