Comrades

Tuesday 11 October 2011

Cinta sebenar.

"Makna mencintai seseorang ialah dengan mendoakan keselamatan, kesihatan, kejayaan, keafiatan, dan kegembiraan untuk dirinya. Semoga ALLAH menjaga perasaan ini hingga ke akhirnya." - Adilah Saridih.

Assalamualaikum,

Agak lama tak update. Hehe. Semakin menjadi-jadi status ku di FB. Kahwin, kahwin, kahwin. Abangku yang dah kerja pun tak ingat pasal kahwin. Astaghfirullah al azim.

Memang aku cerita kahwin, sampaikan junior-junior ku pun cerita cinta sudah. Masya Allah. Salah aku, berdosalah aku ini sebab mempengaruhi mereka.

Okay. Jom ke topik utama. Cinta sebenar. Umum tahu cinta agung ialah cinta Ilahi, dan selepasnya ialah cinta kepada makhluk. Tapi jom kita spesifikasikan ke seseorang yang kita minat.

Memang dah banyak kali aku ulang, doakan saja agar si dia dapat terbaik. Betul. Janganlah kita menyeksa diri kita, dengan meluahkan perasaan kita, menyentuh hati seorang wanita, kalau kita tidak ada niat untuk menjalinkan hubungan yang halal bersama dia.

Aku mahu kongsi pengalaman. Sepanjang aku menghilang diri dari dunia blog, aku banyak belajar, melalui pengalaman, pembacaan serta nasihat sahabat yang baik. Aku kini sedar apa itu erti cinta. Walaupun telah didedahkan, namun ketika itu Allah belum buka pintu hatiku. Ternyata cinta yang agung itulah tidak pernah mengecewakan tiap-tiap manusia yang sentiasa bertaqwa kepada-Nya.

Bukan mudah untuk urus perasaan. Aku juga boleh jatuh kalau bab-bab perasaan ni. Aish. Apa ni, bilang rockers. Hehehe. Memang sakit apabila mengharapkan cinta daripada seorang manusia, sakitnya seperti kita seolah-olah hilang semangat. Tapi muhasabahlah diri kita. Berdoa kepada-Nya. Istikharah kepada-Nya. Allah Maha Mendengar. Percayalah. Aku boleh jamin, jika kita sentiasa mengharap daripada-Nya, hati akan tenang. Insya Allah.

Sesungguhnya ujian perasaan juga merupakan satu ujian. Sejauh mana kita boleh bertahan dengannya. Tapi ingatlah, dengan taqwa saja, ujian itu umpama angin sepoi-sepoi bahasa. Kalau benar kita cintakan si dia, cintailah dulu Allah. Kerana yang memberi itu Allah, yang menarik semula itu Allah, dan semuanya Allah punya. Hatta kalau Allah tak berikan kekuatan kepadaku, sudah tentu aku tak mampu untuk menaip. Kita semua makhluk yang lemah.

Selepas mencintai Allah, barulah kita minta kepada-Nya. Agar dikurniakan seseorang yang juga mencintai Allah. Itulah namanya, cinta kerana Allah. Insya Allah bahagia. Aku teringat kata-kata seorang kakak, "ingin yang terbaik, jadilah yang terbaik terlebih dahulu." Andai kata kita tidak bertaqwa kepada-Nya, mana mungkin Allah ingin memberi yang baik, melainkan Dia mengkehendakinya.

Aku juga teringat pasal satu page, "kurangkan agenda mencari si soleh/solehah, tapi berusahalah untuk menjadi soleh/solehah." Betul. Kalau kita jadi baik, insya Allah baik-baiklah. Kalau tidak diberikan yang baik, maka ada hikmah disebalik semua itu. Allah tidak akan menurunkan ujian kepada seseorang melainkan apa yang dia mampu.

Memang tak salah meminati seseorang. Tapi janganlah sampai ianya menjadi fitnah. Berdoalah kepada-Nya agar tidak lalai gara-gara meminati seseorang lelaki/wanita. Kajilah dulu apakah itu kahwin, sebab ia bukan sehari dua semata-mata, ianya sampai bila-bila.

Dan kini aku sedar, aku masih jauh dari ambang perkahwinan. Dan aku bersyukur sebab Allah beri aku petunjuk pasal semua ini. Betul. Walaupun tidak secara langsung, tapi itulah kehebatanNya. Alhamdulillah.

Akhir kata, kalau suka seseorang, simpan dalam hati. Dalam masa yang sama, masukkan dia dalam doa korang. Bukan dorang saja, utamakan diri anda, ibu bapa anda, saudara-saudara anda, dan akhir sekali dia. Insya Allah.

Jadi kesimpulannya? Hehe. Boleh fikir pasal kahwin, tapi jangan over sangat. Kalau dah mampu teruskan. Kalau masih terkapai-kapai, kembalilah ke jalan-Nya. Kalau masih belajar macam mana pula? Eleh. Belajar tiada kaitan langsung. Boleh. Tapi aku sarankan, rujuk pakar. Insya Allah dipermudahkan. Wallahualam.

AvA - Aku bersyukur, sebab adanya seorang hamba Allah, yang menyedarkan aku tentang semua ini. Ternyata kata-katanya menusuk qalbu ku. Terima kasih hamba Allah. Entri ini khas untuk anda. Mudah-mudahan Allah mengurniakan seseorang yang beriman kepada anda. Amin.

3 comments: