Comrades

Thursday 1 November 2012

Move on!

Gua lepas tekanan kejap.

Heh. Malaslah nak taip dalam bahasa kedua, sebab saya akan menulis juga bahasa itu besok.

Doakan kejayaan kami yang ambil peperiksaan sama ada yang belum atau pun sudah. Hehe.

Gua rasa lucu penggunaan 'saya' ini. Tapi itulah bahasa yang sopan untuk para pembaca.

Tadi ketika di masjid, waktu di antara selepas solat Maghrib dan sebelum solat Isya', saya terpanggil untuk bercerita dengan seorang sahabat.

Ya, inilah satu-satunya sahabat yang sentiasa mendengar segala-gala yang ada dalam hati saya ini, selain daripada Allah yang sentiasa Maha Mendengar.

Saya cerita satu persatu, luah segalanya.

Dia pun tanpa buang masa, berikan nasihat berguna, serius, dengan dia senang sahaja saya bercerita.

Mungkin selama ini, saya pernah ada seorang sahabat juga, tetapi sejak kami terpisah (aiseh), dia ke universiti, saya ke IPG, kami jarang berhubung.

Dengan sahabat ini, dia bercerita tentang hati, walaupun tidak secara kasar, tapi saya faham. Dia beritahu agar saya sentiasa menjaga hati sebab dari hatilah segala-galanya akan dipengaruhi.

Dia bercerita tentang 3 orang pemuda, bercerita tentang kisah Nabi Musa.

Dia tak sembunyi dengan mengatakan.. "kau patut kena timpa musibah ini barulah kau ok".

Okay, itu perkataan tak betul, tapi lebih kurang begitu maksudnya.

Apapun dia pesan, ikhlaskan hati, jangan sangka buruk dengan Allah.

Alhamdulillah, terlintas dalam hati, selama ini ketika saya cuba mencari kekuatan sendiri, memang agak payah. Mungkin Allah tunjukkan jalan dengan mengurniakan seorang sahabat yang sangat memahami ini.

Wallahualam, tapi saya sangat bersyukur dapat bercerita walaupun dalam tempoh yang singkat, untuk mendapat kekuatan yang selama ini saya tidak jumpa.

Apapun, ikhlaskanlah hati.

Dengan peperiksaan EDU besok hari, insya Allah saya buat persiapan. Walaupun ELT belum lagi habis baca tentangnya, tapi saya pasti habiskan.

Saya cuma perlu kurangkan aktiviti GAME, ketika ini, sebab itulah satu-satunya godaan paling berat ketika berada dalam situasi ini.

Heh, lepas cuti bolehlah main, tapi insya Allah ingin manfaatkan masa yang ada, game game juga, ada tujuan lain juga.

Cuma berdoa saja dan bertawakal kepadaNya. Apa yang penting, usaha. Ia bukan bila kita berusaha, tetapi bagaimana kita berusaha.

Tetapi yang pasti, waktu paling sesuai untuk melakukannya adalah SEKARANG!

No problems that have no solutions.

No comments:

Post a Comment