Comrades

Friday 21 October 2011

Pulang ke gagang - Intan dan Kaca - Kau pudar dari hatiku

Assalamualaikum,

Alhamdulillah. Dah masuk hari jumaat. Yeah. Start besok dah cuti, tapi aku berfikir, mahu cuti di asrama atau rumah? Yalah. Mahu belajar, tapi rindu pula keluarga, agak lama tak balik. Hmm. Takpelah. Fikir-fikir dulu, istikharah.

Pulang ke gagang, kini telah sampai ke penghujung semester, mahu exam dah. Tapi ini bukan kes IPG, tapi kes khas, organisasi yang aku sayang. JKM. Jawatankuasa Masjid IPG Keningau.

Pakcik - Pais, kau mau jadi sepupu masjid?
Aku - Bah. Mana-mana ja.

Masih aku ingat, kena ajak oleh pakcik, untuk join ni. Bukan aku saja, dorang Padli, Aga pun join. Hehehe. Time kami bawa sorang rakan kami, dia kata "aku malas ba. Nanti sibuk itu sibuk ini. Tiada masa mau study." Padahal tidaklah sibuk pun.

Kali pertama menghadiri mesyuarat, pelantikan ke syukbah yang ditetapkan. Bincang punya bincang, masuklah nama ku ke Syukbah 3P. Penerangan, Publisiti dan....Allah, aku lupa pula. Tak pa tak pa. Aku pun kurang pasti, adakah aku atau pun kata sepakat bahawa aku masuk 3P tu. Biarlah.

Mesyuarat pertama 3P, bersama senior dan rakan satu batch. Husaini, Shyakir, Kak Su, Kak Aishah, yeah. Hebat-hebat orang ini. Aku diam. Diam. Tengok mawaddah pun diam. Kena tanya pun diam. Time itulah macam mau nangis ja, sebab tidak dapat sumbang apa-apa. Rasa macam mau tumbuk dinding ja, sebab terkaku bikin orang tertanya-tanya. Diberi tugas, terima saja. Hakikatnya, otak blur tak tahu apa-apa. Masya Allah!

Selepas beberapa hari, dijumpa oleh rakan, dan akhirnya jadilah sejarah, tempoh perkhidmatan di 3P yang paling singkat. Dan aku, pindah ke Pengurusan Masjid.

Bagaimana? Biarlah, sejarah itu di hati.

Perasaan kurang senang menjalar di hati, pandangan pengerusi, ketua 3p, ahli-ahlinya, semua difikir. Tapi ternyata, tiada apa-apa berlaku. Badan okay, mental pun okay. Hehe.

Di PM, mengenali nama-nama yang memang orang lama. Amir Hazwan, Hanisah Sainuddin (kak, mispell bagitau ya) dan Sahiedatun Nasihah. Kejanggalan ofkos, tapi tak se'blur' ketika berada di 3p. Sebab direct buat tugas. Hehehe. PM, hanya sekadar menengok, update, tengok, update. Lebih kurang begitu. Alah, masalah peralatan ka, apaka. Hehe.

Dari situ, mulalah program-program. Semarak perkampungan ukhwah, menyedarkan hati. Pertama kali, selsema tiba-tiba, pada malam penghayatan. Keh keh keh. Inilah program yang sentiasa dalam ingatan, teringat ustaz Azrul, ustaz...lupa lagi...ustaz Norjeli (pengetua mereka). Ohya, berlangsung di PLDK. Teringat masjid mereka, rumah tempat kami menetap. Masya Allah, walaupun PLDK tiada air, tapi di masjid, confirm ada. Jemaah pun ramai, mengharukan. Selepas solat isya', itulah kali pertama bersalaman dengan semua jemaah di masjid. Rindu sungguh pada saat itu. Dan semestinya, mata ini liar juga, melihat muslimah solehah di sana. Ingat lagi aku kata-kata si Aga "Mau carilah isteri di PLDK nanti". Why? Anda tahu jawapannya.

Banyak lagi program, seperti hari keluarga. Siok, tapi sebenarnya, aku rasa galau pada saat itu. Aku pun tak tahu apa sebabnya. Aku rasa bersalah pada mereka, maaflah. Sebab kebanyakan aku bergambar, aku tak senyum! Adesh.

Dan itulah, pada semester lalu. Kini kedatangan junior baru, wewiit. Mata! Mata! Mata! Kata-kata Zela Zulfikar, "Ko ni........ENTAH!" Sandih eh. Parkinson la, kuantitatif. Segala keluar.

KERAM ditubuhkan, dengan harapan ada la junior laki-laki masuk syukbah PM. Mengecewakan, tapi tak pa. Aku dan ketua serta ahli lain boleh jalan. Sebab? Allah bantu. Hehe.

Ihya Ramadhan, oh, sesi refleksi. Maaflah sahabatku, sebab aku ini terlalu pentingkan diri. Apapun, harap ukhwah akan semakin kuat selepas ini.

Di samping itu, sepanjang semester ini, aku mula kenal mana satu intan, mana satu kaca. Ya. Aku akui meminati seorang junior, tapi as the time goes by....Ternyata yang dekat itulah yang menyenangkan. Teguran halus yang Allah bagi, dan teguran terus dari kakak prihatin, buat ku sedar. Aku JAUH DI AMBANG PERKAHWINAN. Apapun, perasaan itu ku pendam, bukan tanpa guide, dengan cuba untuk jadi baik, walaupun tidak sebaik mereka, dan buku pink yang menarik hati, "Aku Terima Nikahnya".

KCI, Kem Cinta Islam. Mejadi fasilitator, kali pertama dalam hidup. Dan ketika itu datang ujian, demam, batuk selsema melanda. Atas nasihat kawan, aku tidak hadir kuliah pada hari jumaat, untuk meminta ubat. Allah permudahkan segala urusan, rasa agak sihat selepas itu. Alhamdulillah.

Ketika KCI, mata tu mesti liar. Mau saja cucuk dengan garfu, macam Kasim Selamat. Tapi rasional masih ada. Dan terhibur dengan adik-adik, rasa kasihan dengan luahan masalah mereka, terutamanya? Cinta. Syukur, sejak tahu maksud cinta sebenar, aku dapat sampaikan ilmu itu kepada mereka.

Kem ini, membuka hatiku, terutama selepas malam 'torture' adik-adik, alhamdulillah. Mudah-mudahan Allah sentiasa menetapkan hati kita dalam agamaNya. Amin. First time, sejak puasa, tidur di masjid. Gembira sungguh, dan tenang. Dan kini, tabiat itu, kawan-kawanku amalkan, iktikaf di masjid. Hehe.

Selepas kem itu juga, aku putus dengan dia...namanya? Tak perlulah. Biar Allah saja tahu. Maafkan aku, sebab menyentuh hatimu, tanpa kesedaran yang cukup, walaupun tahu mengenainya. Mudah-mudahan, kita berjumpa, sebagai keluarga dekat. Insya Allah.

Okay, kini gotong royong 2.0 (aku rasa), dengan kehadiran yang sangat 'memberangsangkan', dapat juga siap. Aku tak marah mereka yang ada sebab, aku sakit hati dengan mereka yang malas memberi komitmen. Namun, kemarahan itu ternyata salah. Adesh, bakal isteri pasti jelek dengan cara ku ni. Hahaha.

Sesi refleksi, pada malam tersebut. Aku luah, mereka luah, kami semua luah. Datang satu surat, untuk ku tulis. Bukan untuk bakal bini! Hehehe. Aku...tak mahu, organisasi paling ku sayang di kampus ini, bubar. Itu saja. Aku sayang ahli-ahli, kawan-kawan, rakan sekelas, mereka semua. Mudah-mudahan ukhwah akan sentiasa mantap. Amin.

Dan kini, semuanya okay. Seperti biasa. Kalau dulu, sentiasa berjauhan, kini sentiasa dekat. Mahu saja aku peluk, sebab okay dah. Yang penting, semua dah okay. Alhamdulillah. Cuma, masalah selain ini saja melanda. Apapun, mudah-mudahan Allah menabahkan hati ku, dan hati kamu semua menghadapi dugaan. Insya Allah.

Sampailah sekarang, berkaitan organisasi ini, tiba-tiba aku terfikir. 'Aku ingin tukar syukbah...' Aku suarakan pada ketua 3p, dia okay. Aku suarakan pada ketuaku sendiri, okay. Pelik kan mahu tukar? Padahal, dalam surat tu aku kata aku mahu kekal. Cuma, adalah additional info sikit. Hehe.

Sekarang masih lagi berfikir, tukar atau tak. Cuma, aku tak ingin terburu-buru. Allah saja yang akan beri petunjuk.

Dari pengurusan masjid, ke syukbah mana yang aku ingin?

Tak lain, tak bukan, syukbah asal ku ketika masuk JKM.

Bukan kerana si dia, bukan kerana PM tak siok, PM la paling siok, dan bukan kerana apa-apa.

Semuanya kerana Allah, dan aku rasa..aku ingin memulakan, apa yang ku tinggalkan. Insya Allah. Istikharah, mudah-mudahan ada petunjuk.

Itulah saja, jarang kan cerita pasal diri? Mudah-mudahan, ada manfaat, entri kali ini. Insya Allah. :)

3 comments:

  1. Cerita tentang perjalanan dalam JKM.. Cerita tentang kisah hati.. Perkongsian pengalaman diri.. terima kasih atas perkongsian, setiap perkongsian insyaAllah akan mengambil manfaat daripadanya.. Pulanglah ke pangkuan keluarga, walau tak lama..=) berkenaan JKM, utk stay atau tukar syukbah, terpulanglah, apapun fikir kmbali niat kamu.. amalan kita d kra berdasarkan niat.. selamat bercuti, jaga hati, jga diri, jga iman.. wslm

    ReplyDelete
  2. syukbah 3P stand for: penerbitan, penerangan dan publisiti

    nk msuk 3P, selamat datang~

    ReplyDelete
  3. InsyaAllah, apa pun kita buat yg diniatkan keranaNYA akan dipermudahkan. waima kita sebagai tukang gilap kasut sekalipun, andai Allah berkati dan redha akan apa yg kita buat, besar ganjarannya...

    ReplyDelete