Comrades

Saturday 27 August 2011

Faham konsep agama betul-betul.

Don't judge a book by its cover.

Tipikal. Pergh, ayat yang selalu orang guna. Sadis-sadis. Keh3.

Korang faham tak maksud ayat tu? Mestilah semua faham.

Jadi, macam mana nak nilai ORANG BAIK?

Kelemahan masyarakat sekarang "Eh, aku tak tutup aurat tetap solat tau. Daripada tutup aurat tak solat! Huh!"
Korang faham konsep aurat? Agama?

Selain itu, "Eh, okaylah aku bertudung. Daripada tiada tudung langsung. Islam tak larang kan pakai lengan pendek?"
Korang faham konsep AURAT?

Heh. People selalu kata, don't judge a book by its cover. Aku rasa ini tak sesuai untuk mereka yang tak faham hukum agama.

Situasi pertama, solat tapi tak tutup aurat. Apa kes? Beriman separuh-separuh? Allah tak ajar, nabi tak ajar, malaikat penyampai wahyu pun tak ajar, sahabat nabi tak ajar, hadis tak ajar, ulama tak ajar. Sebab itu, korang faham ke konsep agama?

Solat itu sangat penting. Tiang agama. Pendapat aku, kalau solat tapi perangai suka buka aurat, solatnya bermasalah. Ada masalah solatnya. Korang bagi aku contoh para ulama yang solat, di luar solat tak tutup aurat. Kalau ada sila komen!

Kedua, kes tak faham konsep. Allah suruh tutup semua kecuali yang boleh dilihatkan MUKA dan KEDUA TELAPAK TANGAN. Ada faham? TELAPAK TANGAN? Tidak dikata lengan. Jadi? Korang faham sudah konsep aurat?

Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan; dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya (An-Nuur 31)

Orang yang jaga betul-betul dirinya, ialah orang yang sentiasa berhati-hati dalam setiap perkara, terutamanya penampilannya. Why? Sebab kelemahan tiap manusia ialah penampilan. Why do so? Yalah. Hukum aurat sesama saudara seagama tapi bukan mahram, sesama orang lain, amat jarang ambil perhatian. Bagi kes perempuan, mereka pakai tudung labuh, lengan panjang, ada 'stongan', seluar tidak ketat. Alhamdulillah, cumanya, stokin tak pakai. EH APA KES STOKIN? Kan sudah ku kata, Allah kata tutup semua kecuali muka dan kedua TELAPAK TANGAN. Tiada pun dibilang telapak kaki kan?

Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar); cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu. Dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. (Al-Ahzaab 59)

Tapi kelemahan masyarakat, mereka selalu kata, DON'T JUDGE A BOOK BY ITS COVER. Ada suara sumbang kata, "eleh si penaip ni pun bukan bagus sangat." Depends. Aku tau aku tak baik. Tapi aku berusaha jadi baik. Tak salahkan?

Ada masih lagi orang guna alasan klise, "tunggu datang seru". Ya. Kalau yang datang tu malaikatulmaut, apa korang nak jawab?

Tunggu datang seru? Kenapa tak cari sendiri? Kawanku ada kata, orang jahil mudah dapat petunjuk sebab Allah terus masukkan dalam hatinya. Baguskan jadi orang jahil? Bagus? Janganlah. Sekali kita tak ingat Allah, Allah pun tak ingat kita. Orang jahil ialah orang yang TIDAK TAHU. Jadi kalau orang yang tidak jahil? Mestilah mencari sendiri 'seru' tersebut supaya dapat merasai nikmat iman.

Kenapa harus tunggu? Padahal ikhlas bukan dinanti, ikhlas sebenarnya yang menanti kita. Allah pandang usaha kita, bukan pandang OUTCOME kita. Bacalah ni ENTRI kalau nak faham lebih lanjut. Insya Allah.

Kesimpulannya, renung-renungkanlah. Berbaloi kah "Don't judge a book by its cover" sedangkan diri kita buat dosa free.

Perempuan, rujuk ENTRI ini untuk lebih lanjut.

AvA - Sarkastik sadis.

No comments:

Post a Comment