Comrades

Saturday 6 August 2011

Ramadhan 1432 part III

Assalamualaikum

Alhamdulillah, masih diberi peluang untuk berpuasa pada hari keenam dalam bulan Ramadhan. Yeay! Dan untuk kali pertama, aku tidur di rumah setelah satu setengah bulan!! Wahaa.

Baiklah. Ramadhan Part III. Banyak part pula. Hehe. Takpa. Sebenarnya, aku nak share ilmu. Kan bagus ilmu dikongsi. Hehe.

Ada satu perkara penting. Dalam bulan Ramadhan, kata ini sangat popular. "Doa pada bulan Ramadhan sememangnya tidak akan ditolak." Ya. Doa. Bulan Ramadhan adalah bulan untuk kita berdoa. Kenapa kita tak melaksanakannya? Atau jarang?

Sebenarnya, doa orang berpuasa tidak akan ditolak walaupun bukan pada bulan Ramadhan. Tapi Ramadhan semestinya meningkatkan peratusan itu daripada 100% ke 10000%. Kita kena ingat, Allah bukan tak makbulkan doa kita. Terdapat beberapa kriteria yang diperlukan ketika berdoa. Dengan kata lain adab-adab.

Pertama, kita mestilah berdoa dengan bersungguh-sungguh. Bagaimana dengan bersungguh-sungguh? Maksudnya kita duduk dalam doa. Bukan duduk berdoa. Haaa. Bingung? Maksudnya sini, time kita berdoa, seharusnya kita memahami apa yang kita minta kepada Allah. Sebabnya, Allah ingin melihat hamba-Nya bagaimana cara doa kita. Fahami doa kita, dan mintalah kepada Allah dengan penuh kesungguhan. Kalau sekadar doa saja, tiada kesungguhan, apa guna kan?

Kedua, kalau berdoa, berdoalah dengan penuh khusyuk dan merendah diri, serta rendahkan suara. Jom hayati firman Allah dalam surah Al-A'raaf ayat 55:

Berdoalah kepada Tuhan kamu dengan merendah diri dan (dengan suara) perlahan-lahan. Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang melampaui batas.

Rendah diri ialah tidak berlagak sombong. Jadi kita minta kepada-Nya dengan baik-baik, bukan minta dengan sombong dan berlagak. Sama berdoa dengan suara yang perlahan. Kenapa disuruh perlahan-lahan? Kalau kita berdoa dengan suara kuat, orang akan dengar kita. Boleh jadi kita akan jadi riya'. Itu bahaya tu.

Ketiga, makanan dan minuman mestilah daripada sumber yang halal. Ini kriteria memang penting, dan kalau diabaikan ini, semestinya doa kita tidak dimakbulkan. Bagaimana Allah mahu memakbulkan doa kita, tapi makan makanan yang sumber haram, dan minum minuman yang sumbernya haram juga? Surah Al-Baqara' ialah jawapannya dalam ayat 186:

Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu mengenai Aku maka (beritahu kepada mereka): sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa hampir (kepada mereka); Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila ia berdoa kepadaKu. Maka hendaklah mereka menyahut seruanku (dengan mematuhi perintahKu), dan hendaklah mereka beriman kepadaKu supaya mereka menjadi baik serta betul.

Allah kata jangan makan dan minum bersumberkan sesuatu yang haram. Kalau kita tak ikut perintah-Nya macam mana nak doa dimakbulkan kan?

Keempat ialah pastikan diri kita ini SUCI. Pakaian, persekitaran dan diri kita sendiri serta hati kita ini suci. Kalau hati kita tak suci, macam mana Allah mahu perkenankan doa kita kan? Sucikan diri, insya Allah dimakbulkan.

Ketika bulan Ramadhan, kita digalakkan untuk banyak berdoa. Tapi kalau tidak dimakbulkan dan kita sudah yakin dengan cara doa kita, kehidupan kita tiada sumber haram serta diri kita ini SUCI, mungkin belum tiba masanya Allah memperkenankan. Allah tak pernah sia-siakan amalan kebaikan hamba-Nya. Dalam surah Al-Anbiyaa' ayat 94 ada menerangkannya:

Dengan yang demikian, sesiapa yang mengerjakan sesuatu amal kebaikan, sedang ia beriman, maka tidaklah disia-siakan amal usahanya; dan sesungguhnya Kami tetap menulisnya.

Apabila tidak dimakbulkan, bersangka baik terhadap Allah. Mungkin belum masa yang sesuai untuk diberi. Ustaz ku ada beritahu pada aku tentang hal ini. Tiga cara Allah makbulkan doa seseorang hamba-Nya ialah
1. Apabila kita minta, terus diberi. Bukan terus muncul di depan mata, adalah proses-prosesnya sebelum dapat.
2. Apabila kita minta, tidak diberi, tapi ada lebih baik menanti.
3. Allah simpan doa itu untuk di akhirat kelak selagi kita beriman.

Yang pertama ofkos faham kan? Apabila kita minta, terus Allah bagi melalui proses-proses yang telah Allah rancang. Kedua macam mana? Sebagai contohlah, ustaz ku cerita juga ni, kita mohon naik pangkat. Tapi tak diberi. Tiba-tiba tawaran pindah kerja datang, dan di tempat baru, terus dapat naik. Haaa. Begitulah sesimple-simplenya untuk faham. Kan? Contohnya lagi, kita minta jodoh baik-baik. Jumpa seorang, memang baiklah ni kononnya, tapi tidak jadi tunang. Ternyata ada lebih baik yang menunggu. Hehe. Kes ketiga? Ini konfom, walaupun Allah tidak beri di dunia, tapi selagi kita beriman kepada-Nya, insya Allah di akhirat nanti.

Jadi, time bulan Ramadhan ini, banyakkan berdoa. Sebabnya, Allah suka orang yang berdoa kepada-Nya. Dan ingatlah, time sedih pun berdoa, time gembira pun berdoa, time dapat musibah pun berdoa, time dapat nikmat pun berdoa. Hehehe. Berdoalah dalam bahasa apa pun, yang kita faham. Sebab Allah Maha Mengetahui segala apa yang kita lakukan.

Kesimpulannya, jom banyak-banyak berdoa dalam bulan ini, agar pahala bertambah, dan insya Allah kita dapat apa yang kita mahu. Wallahu'alam.

AvA - Doa minta jodoh baik. Hehe.

No comments:

Post a Comment