Comrades

Tuesday 26 July 2011

Ramadhan 1432H.

Assalamualaikum,

Yeah. Alhamdulillah sebab masih dapat bernafas lagi sehingga saat ini.

Okay, kali ni kita cerita pasal bulan Ramadhan. Jom.

Ku mengharapkan Ramadhan kali ini penuh makna.

Wahai orang-orang yang beriman! Kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang yang dahulu daripada kamu, supaya kamu bertaqwa. (Al-Baqarah 2:183)

Sebelum umat nabi Muhammad S.A.W lagi, puasa diwajibkan. Jadi kita tak boleh pertikaikan kewajiban puasa ini.

Okay. Apakah itu puasa? Siapa tahu? Kalau dalam PAFA (Pendidikan Asas Fardhu Ain). Puasa dari segi bahasa ialah tahan. Kalau istilah pula ialah MENAHAN DIRI DARI PERKARA YANG MEMBATALKAN PUASA DARI SUBUH HINGGA MAGHRIB. Kan?

Itu dari segi istilah. Memang betul. Tapi ada lagi. Puasa juga ialah menahan segala anggota badan daripada melakukan perkara sia-sia ataupun makruh. Contohnya, mengumpat, mengejek, menghina, mencaci, mencarut, hisap cerut, eh? Haram hisap cerut. Batal puasa. Hehe.

Masalah umat Islam sekarang ialah, mereka berpuasa, tapi seolah-olah tak berpuasa. Apakah ia? Berpuasakah seseorang itu, tapi matanya liar memandang gadis seksi. Berpuasakah seseorang itu, tapi tangannya masih memegang bukan mahramnya (exception for laki bini). Berpuasakah seseorang itu, jika mulut menyedut asap-asap kereta, eh rokok. Berpuasakah seseorang itu, tapi mulut tidak habis-habis mengumpat, mencaci segalanya. Berpuasakah seseorang itu, tapi tidak menunaikan solat.

Ini kes memang...masya Allah. Entahlah. Aku tak tahu nak komen apa. Tapi kita sebagai umat Islam haruslah berpuasa dengan sepenuh hati, serta berusaha meningkatkan amal ibadah kita. Bulan Ramadhan ini sebenarnya, bulan cas amal ibadah.

Handphone kalau digunakan sepenuh masa, lama-lama habislah bateri dia. Begitu juga dengan iman kita. Kalau dibiarkan saja, lama-lama jadi kurang. Jadi time bulan Ramadhan inilah, kita seharusnya berlumba-lumba meningkatkan amal ibadah kita. Mudah-mudahan kita mampu melakukannya. Amin.

Bukan saja berlumba-lumba melakukan amal ibadah, tapi berusaha untuk menghindarkan diri daripada perkara-perkara makruh dan sia-sia. Seperti telah dinyatakan, apa guna puasa, kalau kewajiban tak ditunaikan, larangan diabaikan.

Apakah kebaikan berpuasa ini? Banyak sebenarnya, bukan hanya dapat pahala. Aku bersyukur kepada Allah, sebab ketika ambil PMR, time tu seminggu sebelum Syawal. Hasilnya? Cemerlang. Alhamdulillah.

Jadi apa kaitan puasa dengan ambil exam? Puasa boleh buat kita fokus. Fokus 10000% lebih daripada ketika tak puasa. Sebabnya? Kita tak fikir pasal makan, tak fikir duit nak beli makanan. Dengan izin Allah, Dia pasti tolong. Jadi salah satu kelebihan puasa ialah bantu untuk fokus lebih.

Kedua apa pula? Dapat merehatkan sistem tubuh badan kita. Tubuh badan kita ni dah penat mau cerna-cerna makanan, dengan gall bladdernya, pancreatic juicenya, asid dalam perut mau kasi hancur, usus2 bekerja, macam-macam lagilah. Jadi, bulan Ramadhan, insya Allah, boleh kita rehatkan perut kita yang penat bekerja ni. Lepas tu tak adalah masalah sakit perut lagi. Kalau kes gastrik, itu doktor punya kes lah. Hehehe.

Ketiga apa pula? Selain fokus dan rehat sistem pencernaan, kita juga boleh menguruskan badan. Hehe. Ramai antara manusia L dan XL serta ke atas ingin menggunakan bulan Ramadhan sebagai bulan diet. Tapi ingat. Puasa bukan semata-mata untuk diet. Puasa juga untuk tahan nafsu, dan puasalah kerana Allah. Sebab kalau kita niat hanya untuk keduniaan, maka dunialah kita dapat. Tapi kalau kerana Allah, insya Allah, Dia pasti menolong kita.

Seterusnya? Kita mampu untuk berjimat cermat. Naaa. Ini terpenting, khasnya untuk para pelatih guru/pelajar IPT yang ada duit berlambak-lambak tapi suka boros. Heee. Time puasa kita tak terfikir nak makan kan. Jadi savelah duit tu sikit-sikit. Lama-lama jadi bukit. Boleh cari bini sudah. Aiks? Hehe. Bulan berjimat cermat, orang selalu uar-uarkan. Tapi hampeh juga kalau ada orang kata "Aku nak berjimat bulan Ramadhan ni!" Sekali lihat, time sungkai* macam pergi makan di hotel. Sia-sia saja.

Next apa? Bulan ini ialah bulan ibadah. Para orang mukmin memang akan sentiasa berlumba-lumba untuk mendapat pahala. Ibadah sunat diperbanyakkan, zikir, Quran, solat, bersedekah dan macam-macam lagi. Tapi harap-harap kita mampu laksanakannya. Sebab memang susah untuk konsisten. Petua ustazku ialah, kita buat sikit-sikit tapi berterusan. Sebab Allah suka orang yang beribadah kecil-kecil tapi continuous. Yalah. Kalau kita degil nak buat banyak-banyak sekaligus, penatlah kita. Caranya macam mana?

Solat fadhu wajib dilaksanakan. Jika sebelum ni, kita malas-malas solat, cuba solat dengan hati serta keinginan yang kuat. Jadikan sebagai tabiat. Lepas tu, pelan-pelan upgrade, solat di masjid. Kalau sudah dapat upgrade, upgrade lagi, amalkan solat sunat rawatib (qabliyah dan ba'adiyah). Lepas dapat juga tu, upgrade lagi qiamullail. Memang nampak susah, tapi tak susah sebenarnya. Insya Allah kita semua boleh buat. Amin.

Daripada Abu Hurairah (r.a) katanya Rasulullah s.a.w bersabda:
"Puasa yang lebih utama selepas Ramadhan ialah puasa dalam bulan Allah yang dimuliakan iaitu bulan Ramadhan. Manakala solat yang afdhal (lebih baik) selepas solat fardhu ialah solat sunat pada waktu malam (terutama pada malam bulan Ramadhan)" Hadis riwayat: Muslim


Lepas sudah kukuhkan solat, trylah baca-baca Quran. Time Ramadhan ni, ustaz ku ada pesan pada kami, dia kata cuba khatam Quran untuk Ramadhan ini. Aku terus tunduk. Sebab aku belum pernah khatam Quran sejak aku belajar kitab ni. Mudah-mudahan Allah berikan kita kekuatan untuk melaksanakannya.

Itulah Ramadhan. Bulan ibadah. Bulan cas bateri iman. Dan paling hebat bulan ini terdapat Lailatul Qadar. Kalau tiada malam ni, memang surah Al-Qadr tidak ada dalam Quran. Kan? Malam yang lebih baik daripada 1000 bulan. Sebab time ni, Jibril dan rakan-rakannya akan turun ke dunia. Bilakah malam tu? Carilah di sepuluh malam Ramadhan.

Pada Malam itu, turun malaikat dan Jibril dengan izin Tuhan mereka, kerana membawa segala perkara (yang ditakdirkan berlakunya pada tahun yang berikut). (Al-Qadr ayat 4)

Tapi masyarakat kita pelik. Time sepuluh malam terakhir, bukan dicari malam yang mulia tu. Tapi dicarinya baju baru, seluar baru, segala-galalah persiapan untuk Idul Fitri ni. Patut ubah trend tu, tidak kemana-mana juga semua tu. Utamakan ibadah dulu. Insya Allah ada rezeki, adalah. Kalau tidak, alhamdulillah.

Kesimpulannya, inilah mampu ku ulas time Ramadhan. Banyak sebenarnya kelebihan bulan Ramadhan ni. Yang aku cerita ni berkaitan dengan azam orang-orang yang ingin jadikan bulan Ramadhan sebagai bulan diet, bulan rehat. Tapi sebenarnya, semua tu boleh dicapai, kalau niat kerana Allah, disamping meningkatkan amal ibadah. Insya Allah.

Aku harap diriku serta para pembaca, mampu untuk menjalani bulan Ramadhan dengan kesungguhan dan keikhlasan. Amin.

AvA - Selamat menunaikan ibadah puasa. Jom ramai-ramai kita cas bateri. Insya Allah. Yeah!

No comments:

Post a Comment