Comrades

Wednesday 20 July 2011

Agama yang mencantikkan segalanya.

Assalamualaikum,

Yezza. Buruk pula intro ku ini. Patut intro ku dimulai dengan bacaan alhamdulillah, selawat. Takpelah. Aku tak reti nak taipkan. Dalam hati ja ya.

Mari kita cerita lagi cinta. Yeha. Secara tetiba, idea masuk ke otak ku, diberi oleh Allah idea untuk buat entri ini.

Cinta itu fitrah, siapa-siapa menafikannya maknanya dia bukan manusia. Betul atau tidak? Heee. Boleh pusing kepala korang oo fikir-fikir ni benda. Hehehe.

Tadi sewaktu aku post itu sebagai status FB, ramai like. Ya. Makin berlainan status2 FB aku ini. Agaknya nak kahwin dah kot? Ahah.

Ada seorang kawan bertanya, macam mana kalau kita nafikan cinta kita terhadap orang yang hebat? Aku fikir orang hebat agama. Rupanya orang yang cantik, kaya dan keturunan baik.

Hmm. Ada penyelesaiannya untuk ini. Lagipun dalam hadis pun ada. Banyak kalau pasal hadis. Benar. Bukan tipu ini.

Andai kata kita suka seseorang, cubalah tahan dulu perasaan kita. Tanam niat untuk kahwin dengan orang tersebut jika kita mampu. Sebab hadis nabi ada disebut:

"Daripada Abdullah R.A berkata: bahawa Rasulullah S.A.W: Hai para pemuda! Siapa di antara kamu sanggup memikul tanggungjawab perkahwinan, hendaklah dia berkahwin, kerana perkahwinan itu menahan pandangan dan memelihara kesopanan (kesucian). Tetapi siapa tidak sanggup, maka hendaklah dia berpuasa kerana puasa itu menahan nafsunya." - Hadis Riwayat Muslim (sahih)

Nampak kan? Apa nabi kata? Kalau suka terus kahwin. Betul kan?
Mungkin ada yang belum tahu pasal hukum hakam couple ini. Macam banyak ja hukumnya. Haha. Sepanjang aku hidup, rata-rata para ustaz bagitau couple itu HARAM. Diulangi, HARAM. Malahan abangku sendiri sokong pendapat ini. Kenapa? Jom rujuk hadis di atas.

"kerana perkahwinan itu menahan pandangan dan memelihara kesopanan (kesucian)."

Ayat ini memang bermakna. Apa maksud menahan pandangan? Kata lainnya ialah menjaga pandangan. Bukan menundukkan pandangan. Tak pasal-pasal terhantuk dinding kan haru. Maksud tahan atau jaga pandangan ialah mengelakkan diri daripada melihat perkara-perkara yang boleh mendatangkan dosa. Seperti melihat aurat wanita. Kalau kes terlihat rambut tu, mungkin ada kiasnya. Aku tak tahu.

Maksud aurat yang lain ialah seperti betisnya, pahanya (seksi) dan paling penting, gambar yang tak patut jangan tengok. Kan3? Dan kalau boleh, kalau bercakap dengan perempuan, janganlah tengok matanya sangat. Tak pasal-pasal dia tergoda. Haha. Jadi camana? Sekejap-sekejap ja tengok. Dan jangan melarat tengok tempat lain. Jadi kalau couple? Sememangnya, pandangan mereka tak mungkin tak melarat ke tempat lain (pada tubuh wanita). Tidakkah begitu?

Kalau sudah nabi pesan untuk jaga pandangan, semestinya kelakuan juga harus dijaga. Wajib dijaga. Jangan pegang-pegang, jangan usik mengusik (physically), jangan cubit-menyubit. Kan? Tapi kalau couple? Adakah couple tak pegang tangan? Lainlah kalau couple tak dating. Kes berjauhan. Hehhe. Kalau belum kahwin, pegang-pegang kan dosa. Bukankah begitu?

Terus percakapan. Haa. Ini juga tergolong dalam memelihara kesucian. Kalau dah berdua-dua, segala percakapan boleh keluar, tanpa tapisan. Pandai-pandailah nak fikir apa maksud ayat ku itu. Dari tanpa tapis, terus tiada lapis. Huh. Bahaya. Kalau dah kahwin, manja tahap gila pun tiada apa-apa punya. Tiada lapis pun okay saja. Urgh!

Itu antara aspek mengapa couple ini haram. Hehe. Baiklah itu kes haram couple. Jom cerita kes meminat ini.

Seperti ku katakan, cinta itu fitrah. Jadi tak salah kita jatuh cinta pada orang lain. Fatimah sendiri pernah jatuh cinta terhadap Ali. Dan mereka berkahwin juga akhirnya. Indah sungguh. Jadi kalau kita macam mana? Ada dua, confess and married, or hold on and tawakal.

Ada 4 aspek memilih perempuan. Hadis nabi ada sebut.

Daripada Abi Hurairah RA daripada Nabi SAW sabdanya “Wanita dikahwini kerana empat perkara:kerana hartanya, kerana keturunannya, kerana kecantikannya dan kerana agamanya, maka hendaklah kamu memilih wanita kerana agamanya, nescaya kamu beruntung dan berbahagia."

Kan. Harta, cantik, keturunan dan agama. Dan nabi suruh kita pilih agama supaya yang lain-lain akan jadi cantik. Insya Allah.

Memang payah nak cari orang yang berilmu agama. Terus kita pasti akan berkata begini "Ko pikir senang ka mau ambik yang taraf ustazah? Aku ni sudahlah tak berilmu. Solat pun jarang-jarang."

Betul. Aku pernah kata begini dulu, sehinggalah kawanku tegur "Sebab dia taraf ustazahlah kita kena berusaha memperbaiki diri kita."

Jadi kalau korang kata begitu "Aku tak layak. Belum ada ilmu." Jangan kecik hati kalau aku kata "Jadi kenapa ko tak berubah? Bila lagi nak berubah? Tua? Ko yakinkah ko masih hidup nanti?"

Cubalah berusaha untuk berubah. Kan bagus begitu. Sebab Allah ada kata dalam Quran iaitu:

Dan bagaimana kamu akan menjadi kafir padahal kepada kamu dibacakan ayat-ayat Allah (Al-Quran), dan dalam kalangan kamu ada RasulNya (Muhammad, s.a.w)? Dan sesiapa berpegang teguh kepada (agama) Allah, maka sesungguhnya ia telah beroleh petunjuk hidayah ke jalan yang betul (lurus). (A-li'Imraan 3:10)

Cuba kita berubah, berusaha, dan berserah sepenuhnya kepada Allah. Kita boleh rasa sendiri apabila hidayah itu meresap ke dalam jiwa kita. Contoh, selama ni kita buat dosa, tapi kita tak rasa bersalah pun. Tiba-tiba satu hari terdetik di hati bahawa kita telah tersimpang jauh daripada ajaran agama. Itu boleh jadi salah satu tanda hidayah masuk ke dalam hati juga. Wallahu'alam.

Orang yang jahil, apabila diturunkan hidayah, terus berubah tu. Bagaimana pula dengan orang yang tidak jahil? Kita haruslah sentiasa meningkatkan amal ibadah kita. Sebab hidayah boleh ditarik bila-bila saja. Itu semuanya daripada Allah. Jadi kita haruslah berdoa agar kita sentiasa diberi petunjuk kepada-Nya.

Berbalik ke arah berkahwin dengan wanita solehah/lelaki soleh, kalau kita mahu pasangan kita begitu, berubahlah kita. Ada orang berkata, jodoh kita sebenarnya ada di Luh Mahfuz, namun siapakah orang itu, peribadi kita menentukannya. Sebab itu ada ayat ini:


(Lazimnya) perempuan-perempuan yang jahat adalah untuk lelaki-lelaki yang jahat, dan lelaki-lelaki yang jahat untuk perempuan-perempuan yang jahat; dan (sebaliknya) perempuan-perempuan yang baik untuk lelaki-lelaki yang baik, dan lelaki-lelaki yang baik untuk perempuan-perempuan yang baik. Mereka (yang baik) itu adalah bersih dari (tuduhan buruk) yang dikatakan oleh orang-orang (yang jahat); mereka (yang baik) itu akan beroleh pengampunan (dari Allah) dan pengurniaan yang mulia. (An-Nuur26)

See? Kita baik, baiklah isteri kita. Kita jahat, nauzubillah. Haraplah tidak. Memang ada kes isteri baik dengan suami kaki disko, wanita jalang dengan suami beriman. Memang ada. Tapi sesungguhnya ada hikmah disebalik semua tu. Allah Maha Mengetahui, bersyukurlah kita kepada-Nya atas nikmat diberikan.


Kesimpulannya, mudah-mudahan Allah sentiasa memberi petunjuk kepada kita semua. Amin. Serta pasangan yang baik-baik belaka.

Sweet! Aww!


AvA - Aku jatuh cinta lagi..Ups?

No comments:

Post a Comment