Comrades

Thursday 13 December 2012

Bola Sepak

Kecundang pada semi-final. Jadi gua mahu ulas sedikit.

Sebenarnya, memang susah mahu main berbanding cakap. Tapi at least gua tahu apa mahu kata. Heh.

Gaya permainan Thailand lebih kepada short pass, walaupun start tengok second half, tapi sejak first match pun gua tengok Thailand mengekalkan peratus hantaran mereka.

Gua kecewa dengan Harimau sebenarnya sebab dapat bola mesti bagi long pass, kalau tak pun dribble yang senang dirampas bola.

Ramai orang kata pengadil berat sebelah. Ya, dia berat sebelah pun boleh fight tu Thailand. Seperti England vs Portugal. Rooney dibuang padang pun, tapi England fight sampai penalty.

Gua rasa, possession Thailand mesti 60% keatas, dan Malaysia tidak akan lebih daripada 45%. Pass accuracy? Gua berani kata Thailand 90%, Malaysia less than 65%.

Seriously.

Cubalah tengok style permainan EPL di Eropah, atau tiru permainan Barcelona. Sebenarnya Harimau satu kelebihan mereka ialah pantas, cuma gaya permainan mereka terlalu agresif. Apa tidak, mengejar lawan dengan penuh keganasan tapi kurang naluri dan reaksi.

Gua tidak hairan jika coach Harimau kata sesuatu yang tipikal. Gua akui referee tu berat sebelah, tapi tetap boleh fight walaupun menang tipis.

Lagi satu, siapa perasan laser dihalakan kepada GK harimau time wisel penamat ditiupkan? Gua tak hairan. Sebab sebelum ni pun ada penyokong yang sangatlah kurang bijak buat begitu time first match.

Heh. Rasanya status FB malam ni semua salahkan pengadil, tapi gua rasa Thailand memang masuk final walaupun pengadil dia jenis 'adil'.

Ramai gua tengok, maki-maki tu pengadil. Heh. Rasanya, baik korang sentiasa update bola setiap musim jika mahu tau apa sebenarnya itu bola sepak.

Memang jelas lagi bersuluh, tapi lagi terang benderang lihat the way they play since the match with Indonesia. That's the mistake.

Apapun, semoga berjaya pasukan negara. Jangan risau, improve banyak-banyak, paling penting, sentiasa kaji gaya permainan. Peduli kata orang mengenai meniru gaya permainan barat, padahal dorang tak sedar hidup mereka seperti orang barat.

Contohilah gaya The King Of Come Back, Manchester United. Come back mantap setiap perlawanan, dan paling smart free-kick RvP.

Heh.

Cuba tukar nama dan masukkah orang Sabah dan Sarawak, barulah nama satu Malaysia. Heh. Orang Sabah hebat okeh!

Gua syak orang Thailand buat tarian Gangnam dengan menaiki gajah sambil nyanyi Oppa Bangkok Style.

Sekian, Mr. Analyzer.

P/S - Gua jarang buat entri bola sepak, tapi gua memang peminat bola sepak.

No comments:

Post a Comment