Comrades

Friday 3 August 2012

Kekeliruan lagi.

Berdiri di belakang saf pertama. Aku melihat imam sedang mengumumkan untuk solat terawih. Ketika ini aku di masjid pekan, memang di masjid pekan, tiada bilal, imam sendiri yang bagitau. Tiada selawat atau bacaan doa, semuanya sendiri-sendiri.

Sedangku melihat orang-orang yang bertugas sebagai pemeriksa untuk bacaan imam - dengan merujuk mashaf Quran yang besar, sebab imam seorang hafiz, aku terlihat ada seseorang memanggil abahku untuk ke depan di belakang imam untuk menjadi seorang pemeriksa juga. Dengan rasa tidak mahu, dia tetap pergi, tapi sedih sungguh, pemuda yang berada di saf pertama di suruh ke belakang, undur satu saf.

Kasihan aku lihat, semangat sungguh pemuda itu untuk berada di saf hadapan, terpaksa ke belakang, atas dasar hormat orang tua. Kalau perintah agama sesiapa berada di saf pertama tak boleh undur ke belakang, sudah tentu dia tak perlu buat.

Inilah kesilapan yang dibuat oleh orang-orang lama kita. Menganggap pemuda-pemuda sepatutnya di belakang, yang tua-tua di depan.

Atas kesilapan inilah, pemuda-pemuda tidak mahu ke depan untuk memenuhi saf. Sepanjang aku pergi mana-mana masjid, pastinya di depan tu kebanyakan orang tua. Aku pasti lihat kiri kanan ku, memang semuanya hampir 97% orang tua. Pemuda-pemuda di belakang.

Bayangkan semasa kecil, seorang anak kecil dibawa oleh ayahnya ke masjid untuk solat berjemaah. Dah bagus-bagus dia di depan dengan ayahnya, tiba-tiba dia disuruh ke belakang dengan alasan saf budak-budak di belakang, dan boleh putus saf jika berada di depan.

Kalau aku jumpa situasi ini, pasti tepuk dahi. Diskiriminasi terhadap budak. Seriously. Nabi sendiri utamakan budak daripada orang dewasa. Haaa.

Berbalik kepada situasi, atas sebab itu, ketika besarm budak tersebut tidak ke hadapan untuk memenuhi saf. Kesian sungguh.

Jadi, jangan buat hukum sendiri budak-budak tak boleh di hadapan. Sebab tu masjid bising, budak-budak main di belakang. Kita marah pula, padahal salah kita suruh dorang ke belakang. Nah.

Galakkan untuk budak ke depan, agar masa depan nanti dorang sentiasa ke depan. Sekarang ni yang tua-tua di depan, itu pun kalau semuanya itu lembut lidah mereka untuk ganti imam (in case imam terbatal).

Pemuda yang mencintai masjid, akan mendapat naungan rahmat di akhirat kelak. Insya Allah.

Kalau tak percaya, pergilah ke masjid, dan tengok situasi. Percayalah, memang begini di kebanyakan masjid.

Jadi, siapa-siapa yang bakal ada anak, jangan buat begitu. Bawa mereka ke masjid, bawa dorang solat di depan dengan korang.

No comments:

Post a Comment