Comrades

Wednesday 22 June 2011

First time senior.

Assalamualaikum,

Di kesempatan aku tak dapat tidur. Jom aku ceritalah. Lebih tepat, update.

Memandangkan minggu ni masih lagi MPPB, jadi pasal usik junior ni okaylah. Hahaha.

Secara rasminya aku menjadi senior (ofkoslah komradku pun jadi senior) dan memang rasa kelucuan tengok dorang ikut program2 yang dibuat. Yalah. Kelam kabut, penat, mengantukan, eceh. Aku ka yang merasa ni.

Part yang paling popular, minta sain daripada senior. Hahaha. Ini part paling siok. Di sanalah mau membuli junior secara diam-diam. Heh. Takkan mau buli terang2 kan? Nanti jatuhlah standard. Apalah.

Tadi ada perbualan junior dan senior.

Junior - Bang, boleh tolong sain ka bang?
Senior - Eh tadi dah sain pun?
Junior - Dorang suruh minta 50. Sebab ada nama-nama yang lain2 macam Yamamoto, Dante tu. Marah dorang.
Senior - Iya. Tulah korang minta sain dengan senior yang gila-gila.

Kah3. Tak pasal2 kena suruh minta. Kalau tak silap aku, deadline untuk tu time subuh nanti. Haaa. Merasalah kamu. Tapi time batch aku lagi power. Sampai berteriak2 kena tengking. Aku? Cool. Dan pernah hampir2..ada masalah.
Memang ada beberapa masalah sikit dengan junior. Yang pasti bukan aku ada masalah dengan dorang. Alah. Biasalah tu. Ada ku kisah? Ada yang kata junior-junior ni sombong. Heh. Aku tak mahu komen. Yalah. Sebab aku belum kenal mereka lagi. Don't judge a book by its cover. Kan3?

Prinsip aku, be cool saja. Peduli la tu junior sombong ka, bombong ka, temberang ka, minta puji ka, kalau dia tak ganggu hidup aku, aku cool saja. Yalah. Mungkin kita tak tahu, memang begitulah perangai dia dan susah mau diubah. Sombong tinggi langit manapun tu junior, aku tak affected. Sebab? Ramai lagi junior lain. Bukankah nabi kata tidak masuknya seseorang itu ke dalam syurga apabila terdapat kesombongan dalam hatinya walaupun sebesar zarah. Hadis sahih tapi lupa siapa yang meriwayatkannya.

Kawan - Ramai junior temberang oo. Bangga lah dorang tu.
Aku - Siapa? Ramaikah?
Kawan - Siapa? (berhenti) semua. Banggalah dorang tu dapat masuk IPG, jadi guru. Temberang saja.
Aku - Ahah. Time minta sain nama tulah yang ngam mau gitu-gitu tu.
Kawan - Huh. Saya lipat dorang tu.

Honestly, aku tiada niat pun mau cakap begitu. Tapi tersebut. Apa boleh buatlah. Tapi ini kisah benar, tapi ketemberangan junior tu aku belum tahu. Heh. Suka-suka ja kan kita berprasangka buruk pada orang. Tak sedar diri ke? Aku terus buat andaian, si kawan ni nak balas dendam dengan melepaskan dendam kepada junior baru. Adei.

Penat cerita junior. Ada lagi nampak status kawanku di IPG lain tentang junior mereka. Ish3. Itu bukan senior membuli, tapi junior yang show off. Orang mau tolong pun tak boleh. Tapi biarlah. Yang penting dorang bahagia.

Time MPPB ni lah, yang buat sesuatu meriah sikit. Apakah? MASJID. Diulangi, MASJID. Time MPPB, 5 waktu solat, ramai. Ramai? Tak sampai dua saf. Tadi ustaz beri tazkirah, dan pada 14 muslimin baharu, dia suruh berikrar untuk datang ke masjid walaupun MPPB telah habis. Ya. Aku pernah lalui ini. Syukurlah, walaupun ada musim naik turun, tapi apapun hati kena kuat. Itu saja yang paling afdhal untuk melazimi masjid.

Hanyasanya yang layak memakmurkan (menghidupkan) masjid-masjid Allah itu ialah orang-orang yang beriman kepada Allah dan hari akhirat serta mendirikan sembahyang dan menunaikan zakat dan tidak takut melainkan kepada Allah, (dengan adanya sifat-sifat yang tersebut) maka adalah diharapkan mereka menjadi dari golongan yang mendapat petunjuk. (At-Taubah 9:18)

Al-Quran sendiri menyebutnya. Hati kena kuat. Mesti. Mungkin ada orang kata "Alah. Tak ke masjid pun aku solat tau di bilik." Kalau perempuan takpelah, tapi laki2 tu mesti (sehinggakan kemestian tu menghampiri tahap wajib). Harap-harap kita semua dapat memakmurkan masjid. Amin.

Dan ketika MPPB, mataku ni sedikit liar mengintai gadis junior. Hahaha. Setakat ni belum jumpa, well sebab jarang berhadapan dengan mereka. Entahlah kalau tiba-tiba pula mereka minta sain nama. Solution? Haha. Aku bagi bersyarat. Minta no fon. Eceh. KALAU BERANI. Gurauan semata-mata.

Kesimpulannya, kepada junior2, kalau kena marah, tengking, alah biasalah tu. Tahan hati. Itulah dugaan. Dugaan dunia. Korang okay tapi tak best sebab jarang kena tengking. Kami k.o tapi mantap sebab ada ja kena tengking. Haha. Suka ditengking konon.

AvA - Mencari satu, idaman kalbu. Haha.

3 comments:

  1. Dalam tengking tu, msti ketawa tgk freshie yg muka blur n moyok, mulut kumat kamit marah.hahahha

    ReplyDelete
  2. Tapi aku rasa trend senior buli junior, senior junior ni is already lame nowadays. Dont u think its lame? it is so yesterday la for me.

    ReplyDelete
  3. @Cinoi Haha. Dunno. Tpi sy anggap senior/junior skadar glaran sja. Cuma part buli tu, based on masing2 sajala. hehe.

    @misya mialen Haha. di sini minta maap brabis ni. skema. tpi mmg innocent la muka dorang.

    ReplyDelete