Comrades

Friday 20 May 2011

She cursed my heart.

Assalamualaikum,

Hoh. Punya men lama xupdate blog. Korang fikir aku exam? Absolute untrue. Aku tiada exam semester ini tapi line wireless membunuh niat. Anda maklum bukan?

Di kesempatan ini, agak lama tak bicara cinta ni. Heee. Kali ni jom cerita sikit tentang orang yang jatuh cinta tapi tak ingin meluahkan perasaannya. Agak ramai di situ. Termasuk aku. Haha.

Jadi apakah hukum jatuh cinta ini? Haram? Oh jangan terlalu extreme. Berbahaya di situ. Ini diharuskan, sebab ianya fitrah. Dah kita suka dia pa kita boleh buat. Antara dua ini, mana lebih bijak? Yang tahan? atau yang luah?

Bagi aku yang luah itu bijak dan berani, yang tahan itu bijak dan tabah hati. Haaa. Dua2 okay sebenarnya. Tak salah pun jatuh cinta kan? Aku sendiri pun pernah rasa begitu.

Jadi wahai pembaca sekalian, macam mana nak urus perasaan kita tu? Ada banyak cara.

Berdoa kepada Allah. Ini adalah cara paling baik mengatasi mana-mana cara. Percayalah. Simple bukan. Daripada kita cari orang nak minta nasihat, ada Allah yang sentiasa free untuk mendengar. Berdoa dulu kepada-Nya. Barulah ikhtiar minta tolong orang lain. Dari situ Allah tolong.

Minta nasihat ibu bapa. Ini paling penting. Sebab ibu bapa tahu apa yang anak-anak mereka mahu. Cumanya, kadang-kadang kita malu nak bertanya. Tapi mereka sentiasa ada untuk mendengar.

Next ialah minta nasihat kawan, ustaz dan orang yang dipercayai. Mereka memang pakar menasihat orang dan memang selalu bernas apa yang mereka sampaikan. Lagi satu, rahsia sentiasa tersimpan. PErcayalah.

Next, minta pandangan orang berpengalaman. Haaa. Ini mencari lah kau. Dia bagi dua saja tu, suruh luah, atau suruh tahan. Itu saja. Tapi ikutlah keadaan. Jangan yang sampai sakit hati, terluka, sedih baru menyesal. Hehehe.

Naluri manusia ialah sentiasa ingin melihat orang yang disayangi setiap masa. Walaupun jarang-jarang bercakap, at least dapat tengok senyumannya pun dah okay. Ada orang begitu. Jangan nafi. Tak salah bukan? Sudah namanya orang jatuh cinta. Tapi aku nasihatkan, tahan dulu hati tu. Memang payah, sukar dan susah. Tapi sentiasalah berdoa kepada-Nya sebab Dia lebih mengetahui perasaan kita.

Cemburu tetap ada pada seseorang apabila melihat 'yang disayangi' tu mesra dengan orang lain, especially yang kita fikir 'rival' atau mungkin berpotensi untuk merampas mereka. Fitrah. Tahan dan jangan tunjukkan anda cemburu. Sebab tiada hak anda untuk marah melainkan anda mempunyai ikatan yang sah dengan si dia.

Sedih juga tetap ada apabila mengetahui seseorang itu telah berpunya. Sabarlah. Kalau dorang couple, jangan berdoa buruk2, optimis saja. Mungkin mereka tidak kekal lama, dan kalau mereka berniat untuk kahwin, sabarlah. Ada lebih baik untuk anda. Apabila mereka dah kahwin, doakanlah kebahagiaan mereka. Sebab itulah erti sebenar cinta. Wow.

Marah tetap ada kalau orang yang kita sayang tu dilukai, disakiti dan macam-macam lagi. Bertindak bijak, jangan terlalu show off kalau mau defend dia. Dan jangan ketarakan bahawa anda defend dia sebab anda suka dia. Paling bagus, anda defend dia sebab tahu dia bukan jenis yang orang kata. Melainkan, perkara itu betul tapi jangan berpaling tadah. Support dia, bukan untuk membuktikan dia salah sekiranya dia memang salah, tapi untuk tolong dia memperbetulkan atau mengakui kesilapannya tanpa melukakan hatinya.

Apa lagi? Entahlah. Aku rasa itu saja yang mampu ku beri. Semua ini berdasarkan pengalaman sendiri. He he he. Apapun, mudah-mudahan urusan cinta kita dipermudahkan oleh Allah S.W.T.

Kesimpulannya, tak salah jatuh cinta. Yang salah ialah melaksanakan cinta dengan cara yang salah. Kalau dah suka, masuklah nikah. Hahaha.

AvA - Ya Allah, kuatkanlah hatiku, Engkau lebih mengetahui perasaanku. Amin.

2 comments: