Comrades

Monday 9 May 2011

Sabarlah.

Azri mundar-mandir di biliknya. Aish, Eri. Kan bagus kalau aku dapat bersama kau. Aish, kenapalah aku tak berani nak meluahkan isi hatiku ni, getus hati Azri. Dia berfikir-fikir cara untuk memenangi hati gadis yang diminati sejak dulu, Eri.

Eri bukanlah kategori cantik. Tapi ada daya tarikan yang menyebabkan Azri terpikat kepadanya. Namun sehingga kini, Azri masih lagi menahan perasaannya. Dia ragu-ragu untuk meluahkan isi hatinya, kerana dia pernah nampak, dan dengar bahawa couple itu haram. Namun perasaan hatinya membuak-buak menyuruh supaya beritahu saja si Eri. Cinta kan fitrah juga.

Azri keluar menuju ke taman yang berdekatan. Dia duduk di atas kerusi. Berfikir apakah harus yang dia lakukan, luah atau tahan. Kemungkinan yang berlaku ialah, kalau diluah, diterima dia bahagia. Tapi kalau ditolak, mampu kah dihadapinya? Kalau tahan, apakah yang terjadi pada dirinya. Azri makin bingung. Dia semakin bingung. Dia ingin bersama dengan Eri, tapi dia kebingungan.

Sedang dia berfikir-fikir, dia didatangi seorang lelaki, yang tua beberapa tahun daripadanya. Lelaki tersebut duduk di sebelahnya. Azri terdiam. Lantas muka risaunya, muka bingungnya menjadi serius. Lelaki tersebut memandangnya. Senyum nipis pada bibirnya.
"Okay ke dik?" tanya lelaki tersebut. Azri kebingungan semula. Dia curiga seolah2 lelaki tersebut tahu apa yang dihadapinya.
"Okay je." jawab Azri acuh tak acuh. Sedang kebimbangan melanda, dia ditanya soalan yang tak terjangka.
"Adik suka pada perempuan bernama Eri tu kan?" tanya lelaki tersebut. Azri terdiam. Tepat sungguh naluri lelaki tersebut. Lelaki itu tersenyum.
"Abang boleh lihat, cara adik tu, mundar-mandir, kalau lihat saja si Eri tu terus diam, kontrol, macho, malu2. Jangan risaulah, normal tu semua." kata lelaki tersebut. Siapakah lelaki ni? Hanya dengan perbuatan Azri, dia tahu apa dalam isi hatinya.
"Abang jenis observant punya orang. Suka sangat lihat gelagat manusia." kata lelaki itu lagi.
"Erm, tapi cinta saya bertepuk sebelah tangan saja. Saya tak berani nak luahkan isi hati saya pada dia." Azri jujur memberitahu. Lelaki tersebut terangguk-angguk.
"Abang paham. Jadi apa yang adik fikirkan?" tanya dia.
"Entahlah. Bingung dah saya ni bang." kata Azri.
"Adik, cinta itu memang fitrah. Tak boleh kita nafikan, tapi kita kena pandai mengurusnya. Setiap wanita di dunia mendambakan seorang lelaki yang boleh menyayangi diri mereka. Namun perasaan wanita amat sukar difahami, pemikiran mereka sangat kompleks. Mereka tak macam kita, keputusan dibuat setelah 100x berfikir. Kita main direct saja, dan berfikir 2-5 kali saja. Adik, wanita sangat sensitif serta empati yang tinggi. Seorang wanita tidak ingin melukakan hati seorang lelaki yang menyintainya. Seorang perempuan akan berasa serba salah terhadap itu. Sebab itulah, perempuan ni kompleks sangat. Janganlah hancurkan hati wanita kerana cinta."
"Adik, sebaik-baik bercinta ialah bernikah. Kalau tak mampu, puasa.Sebab itulah penghalang segala keinginan kita untuk melakukan maksiat. Sabarlah dik, sebab orang yang sabar, ganjarannya sangat tinggi. Fikir2kanlah dik." kata lelaki tersebut.

Azri terpegun, dia tahu, apa maksud yang tersirat dalam kata-kata lelaki tadi.
"Macam mana abang tahu?" tanya Azri.
"Pengalaman mengajar abang. Dan sekarang, kahwin saja dalam fikiran abang." seloroh lelaki tersebut.
"Abang juga menyintai seorang gadis?"
"Yup. Hampir jadi, tapi akhirnya, abang terluka. Mengambil masa yang lama...."

Fahamlah Azri sekarang, dan kini, dia hanya menunggu masa untuk jodohnya, dengan mengisi masa remaja dengan ibadah yang banyak, agar dia mampu untuk menahan perasaannya terhadap Eri.

Kepada yang kemaruk nak bercinta, janganlah luahkan perasaan tersebut kepada orang yang kita sayangi dan minat. Anda mungkin akan terluka dan dia juga akan terluka. Apabila seorang lelaki meluahkan isi hatinya kepada si gadis, hati si gadis akan mula sakit. Diterima atau tidak, hasilnya tetap melukakan hati si gadis.

Si gadis akan berasa serba salah. Dia ingin menjaga perasaan 'the admirer' tersebut sehingga mengabaikan sendiri. Dia tak ingin 'the admirer' itu terluka kerana jawapannya. Lantas dia sendiri akan bingung dan tidak terurus. Dan hatinya mudah sensitif serta terluka.
Apabila diterima, kebahagiaan tidak berkekalan. Sebab pertengkaran akan berlaku pada bila-bila masa saja. Tentunya, di saat hubungan berakhir, hati si gadis akan lebih terluka berbanding lelaki kerana perasaan cinta dan sayang diberi ialah 100%.

Kesimpulannya, fikirkanlah mana satu jalan terbaik untuk membendung perasaan cinta diri kita ini.



AvA - Cerita diatas diolah berdasarkan kisah benar.

1 comment:

  1. Guess I am the opposite of this story.

    "Seorang wanita tidak ingin melukakan hati seorang lelaki yang menyintainya." If me I won't hesitate to hurt him by not purposely hurting him, to see how strong the guy is. Kalau dia strong kuat bertahan, maybe he is worth it.

    Guys, it is not having a girlfren that matters, it is how u can be the best for her.

    And, EMPATI tu apa?

    ReplyDelete