Comrades

Monday 2 January 2012

Tabik kepada Ustaz Azhar Idrus!

Assalamualaikum,

Alhamdulillah, kini telah berada di bilik tercinta di IPG Keningau. Pergh, seriously no feel at all berada di bilik ini sebab sama saja situasinya seperti semester lepas. Kehkehkeh.

Cerita kali ini, mengenai program ceramah Ustaz Azhar Idrus, yang berlangsung pada malam terakhir 2011. Hooh mantap gila.

Ini kalilah, first time aku suka program New Year. Why? Sebab program tersebut membawa manfaat yang banyak kepada yang hadir mahupun tidak. Why yang tidak hadir pun dapat manfaat?

Korang klik link sini, aku mahu upload tapi sorrylah, terlalu panjang video tersebut. Full video sejam!

Cumanya, link ini boleh diakses kalau menggunakan wireless/broadband yang tidak diblock kerajaan. Klik sini.

Memang salutelah, walaupun aku belum  tengok lagi video ini, sebab mau download guna broadband bukan senang walaupun dengan download accelerator IDM.

Di kala program lain semua bertemakan hiburan, inilah program pertama mengenai ilmu keagamaan, dan paling sioknya, 70000 orang hadir ke program ini. Pergh mantap.

Pada malam itu juga, ada konsert reunion AF yang dulu, kononnya sebagai kenanganlah sebab 2012, AF tiada (betul atau tak tanya penganjur). Kenapa tiada? Hehe. Aku fikirkan 2 sebab ja. Firstly, tak laku, dan secondly, dorang takut ramalan puak Maya kot. Hehehe.

Apapun, program bersifat ilmiah inilah yang patut diutamakan oleh kerajaan supaya gejala-gejala sosial tidak berlaku, terutamanya pada malam sambutan tahun baru yang sentiasa di dominasi oleh aktiviti bersifat hiburan. Tak salah berhibur, tapi kalau dah tahap yang diharamkan, yakni melalaikan dan maksiat, hukum haram terus naik.

Pemuda sekarang dahagakan ilmu pengetahuan dan agama. Korang cek saja di page Ustaz Azhar Idrus (Original, cek sendiri di FB. Hehe. Aku selalu lihat soalan-soalan yang dikemukakan oleh mereka yang tidak mengetahui, secara tak langsung aku dapat juga ilmu walaupun tidak menghadiri ceramah beliau. Begitu juga dengan pemuda lain, sebab itu kadang-kadang ada soalan basic ditanya, di mana pada pandangan orang lain (narrow minded), pasti akan mentertawakan soalan tersebut. Tapi soalan basic itulah menjadi asas untuk membentuk diri si penanya tersebut. Malah, kalau aku ragu atau ingin tahu pun, aku akan tanya.

Andai kata di setiap negeri ada orang macam UAI, sudah tentu Islam akan berkembang dengan mudah. Pemuda juga pasti memenuhi masjid-masjid untuk solat berjemaah. Masya Allah, bilalah tiba hari itu. Sudah tentu, apabila Imam Mahdi muncul nanti. Yakin dan pasti!

Apapun, aku sarankan kepada pihak yang selalu buat aktiviti hiburan, sekali sekala buatlah program keagamaan, supaya gejala sosial berkurangan. Terus upgrade, dari sekali sekala, kepada selalu. Hehehe. Apapun, mudah-mudahan tahun ini menjadi tahun yang lebih baik daripada sebelumnya. Insya Allah.

Okaylah, itu saja untuk entri kali ini, sememangnya itu satu program yang mantap lagi hebat. Kalaulah tiap-tiap sambutan besar ada program sebegini (Hari Raya, Hari Kebangsaan) sudah tentu pemuda akan beralih arah untuk mendalami ilmu, daripada membuang masa tengok dosa. Ups, apapun semoga program ini sentiasa ada untuk pemuda-pemudi yang dahagakan ilmu pengetahuan.

Kesimpulannya, azam baru, azam lama diteruskan, jadilah orang baru, simple saja. Kehkehkeh.

AvA - No feel at all because staying at the same room. 

No comments:

Post a Comment