Comrades

Monday 18 July 2011

Nisfu Syaaban? Tarawih? Assignment? Ramadhan! Oh yeah!

Assalamualaikum,

Ahaa. Masih bernafas lagi. Alhamdulillah. Kini kita di pertengahan bulan syaaban. Yup. Syaaban. Mesti familiar dengan nisfu syaaban kan? Aku sarankan korang ke link ini supaya paham tentang nisfu syaaban ni.

Agak lama aku tak update. Sejak SUPER JUNIOR tu, aisehmen. Macam malas aku nak cerita kisah junior ni. Takpelah. Lupakan saja dulu. Cooldown dulu.

23-24 Julai. Insya Allah akan aku sertai kursus kahwin. Heee. Terkesima? Terkedu? Terharu? Apakah? Pelik kan aku ikut kursus kahwin? Biasalah. Supaya di lewat hari, taklah kelam kabut urus itu ini.

Ada kawan kata "kalau ikut awal, tidak dapatlah ikut sama-sama partner nanti." Betul tu betul. Tapi part paling seronok, kalau ikut, kita tak tahu bakal isteri/suami kita ada sana. Nanti kalau nak kahwin, sekali lihat, rupanya pernah ikut sama-sama dulu walaupun tak kenal. Naa. Siok kan? Lainlah kalau sudah niat mau kahwin dengan orang yang dikenali. Lalalalala.

Cakap pasal kahwin ini, ternyata aku kena bersikap cooldown dulu. 5 tahun ialah perkara lama. Tidak pasal-pasal jumpa super junior (2012,2013,2014,2015) nanti, berubah hati. Aih aku tak mau. Hahaha.

Cerita cinta pula, aku rasa dah penat nak update pasal cinta. Apapun, tahan hati sajalah ya. Tak payah nak sehidup semati. Hehehe.

Dan bulan assingment bakal bermula. Dengan 4 kerja kursus dah diberi, tinggal lagi 3. Wow. Syukur ada 2 projek harus dibuat. Aku harap yang 3 lagi KKP saja. Sebab senang. Projek memang lama, tapi susah. Kena berusaha sajalah.

Tidak lama lagi kita bakal menyambut Ramadhan. Yeah. Dan ada solat terawih. Bukan tawarih. Hehehe. Tapi suka aku ingatkan diriku dan pembaca semua, Isyak dulu baru tarawih. Barulah dapat pahala. Sebab apa, di masjid sini, lebih prefer tarawih daripada Isyak. Datang duduk. Iqamat Isyak, masih lagi duduk. Sekali imam umum solat tarawih baru sibuk nak ikut jemaah. Masya Allah. Janganlah. Wajib dulu, baru sunat.

Dan pastinya, paling popular, fadhilat solat tarawih. Pasti setiap blog ada. Aku mahu ingatkan, sebelum kita post sesuatu, kita kena cari fakta asalnya. Siapa perawinya, sahih atau tak. Aku pun update status di FB bukan sembarangan saja. Mesti ada bukti. Kalau tak orang tuduh aku menipu. Kan?

Fadhilat solat tarawih yang sentias diuar-uarkan itu sebenarnya, hadis itu TAK PERNAH WUJUD a.k.a HADIS MAUDHU (PALSU). Aku sudah rujuk di tempat lain, ILuvIslam pun ada bagitau, disini pun ada. Bacalah, supaya lebih faham.

Itu satu. Kedua, jangan gaduh pasal bilangan rakaat yang betul 8 ka, 20 ka, 23 ka, 27 ka, 36 ka. Buatlah berapa banyak pun. Kalau imam buat 8, ikut. Kalau buat 20, ikut. Jangan gaduh-gaduh. Mana-mana pun boleh. Di masjid IPGK, kami buat 8 dan 3 witir. Di masjid pekan, buat 20 serta witir.

Dalam hadis nabi, diriwayatkan daripada Aisyah R.A iaitu
"Pada suatu malam Nabi Muhammad s.a.w. solat dimasjid, maka para sahabat mengikuti solatnya. Pada malam berikutnya, Baginda s.a.w. solat lagi dimasjid dan para sahabat yang mengikutinya bertambah ramai. Lalu mereka berhimpun pada malam ketiga atau keempat, tetapi Nabi Muhammad s.a.w. tidak keluar kemasjid untuk solat bersama mereka. Pada sebelah paginya Nabi Muhammad s.a.w. bersabda: "Sesungguhnya aku melihat apa yang kamu kerjakan dan tidak ada sesuatu apa pun yang mencegah aku untuk keluar mengerjakan solat bersama kamu semua kecuali aku khuatir kalau- kalau kamu menganggap solat itu diwajibkan atas kamu."    (Riwayat Muslim)

Ini menunjukkan, solat tarawih ini sunat saja. Kalau mau faham lagi, baca di sini. Tak payahlah nak sibuk-sibuk bilang mesti-mesti. Sebab kenapa? Korang bayangkan, sepanjang tahun korang pi masjid, hanya ada satu bulan saja yang pada malamnya mesti ramai. Iaitu bulan ramadhan. Aku tak kisahlah, kalau nak tingkatkan amalan, pahala. Tapi kalau hanya sekadar memenuhi yang sunnah bukan yang wajib? Apa kes?

Tentang fadhilat tu, baca sendiri ya. Aku pun diberitahu fadhilat itu maudhu, tidak benar. Manakala nisfu syaaban pula, tiada satu pun hadis sahih mengenainya. Cuma, silalah baca apa yang aku telah kongsi supaya lebih faham.
Dengan tak lama lagi Ramadhan menjelma, bersiap-siaplah kita untuk menerima dengan penuh semangat. Orang mukmin pastinya sangat gembira menerima kedatangan Ramadhan, sebab mereka ingin meningkatkan amal ibadah mereka. Orang munafik pastinya kecewa, sebab tak boleh buat maksiat.

Kesimpulannya, tingkatkan amal ibadah kita, fokus, serta jangan tinggal solat. Insya Allah.

AvA - Cooldown. Cooldown. Hehe.

2 comments:

  1. HIHI,,NICE ENTRI,,PELIK JUGAK SEKARANG NI...MULA~MULA RAMADAHN TUH SEMANGAT MAHU SEMBAHYANG TERAWIH..SUDAH 4-5 HARI X NAMPAK SUDAH BATANG HIDUNG HINGGALAH KE HARI RAYA BARU TIMBULL..

    ReplyDelete
  2. @saveqmm Xpa klu xsuda smngat solat trawih. tpi sandihnya klu solat trawih, tak solat isyak. hehe.

    ReplyDelete