Comrades

Wednesday 1 January 2014

Bisvit Selimut 13

Rin meletakkan novel Anthem. Dia berniat untuk menyambung pembacaannya semula besok. Dia mengambil earfon, dicucuk ke telinga sementara handphonenya dipasangkan lagu Samsons - Kenangan Terindah. Sambil berbaring, dia cuba mengingati semula perkara yang pernah berlaku dalam hidupnya.

Pada awal pembacaan novel Anthem, dia merasakan watak utamanya tu kurang manners, degil dan a very bad girl. Tapi selepas membacanya, dia teringat zaman dia dulu. Ya. Walaupun dia dan watak utama - Dash - itu berbeza, tapi mereka sebenarnya lebih kurang sama saja, tapi of course Dash lebih sadis berbanding kisah hidupnya.

Dia dapat merasakan mesej yang disampaikan Hlovate itu tepat ke hatinya. Ya. Dash, walaupun dulu seorang yang mean, bad, harsh dan free hair, tapi dia berusaha untuk berubah, mencari dirinya, mencari agama. Dia?

Tahu asas agama, tahu baca Quran, tahu hukum hakam, tapi usahanya macam tiada. Nasiblah Jiji ada untuk membetulkan dia di saat dia hampir jatuh, nasiblah rakan-rakannya ada untuk backup dia, nasiblah juga abangnya yang berada di UK tu selalu nasihatkan dia. Dia patut rasa malu, Dash berusaha sendiri untuk berubah, kenapa dia tidak boleh?

Rin mengiring ke sebelah kanan, air matanya mengalir. Dicapainya handphone, melihat jam menunjukkan 12 a.m, 1 Januari 2014.

Dengan niat dan azam baru, dia ingin berubah, menjadi lebih baik. Menjadi lebih mantap daripada sebelum ini. Ya, dia ingin menjadi Nur Fazreena yang baru, sesuai dengan namanya.

Itulah harapannya, harapan untuk hari-hari yang akan datang.

"I hope for a better year and days. Insya Allah."

Rin bermonolog. Niat dah ada, tinggal usaha lagi. Insya Allah.

Tiada guna niat tanpa usaha, tiada guna usaha tanpa doa, tiada guna doa tanpa berusaha dan paling teruk tiada guna niat tanpa doa dan usaha.

To change yourself, is not easy, yet it is not hard. It's your choice, to be better or worst.

:)

No comments:

Post a Comment