Comrades

Monday 23 December 2013

Bisvit Selimut 12.3

Kehidupan Rin yang sibuk dengan kerja-kerja sekolah, dilayaninya setiap hari. Walaupun dia genius student (proclaim by Andy, Lee and Kiko), tapi melayan setiap kerja sekolahnya, boleh muntah hijau jadinya. Sejak masuk sekolah ni, asyik-asyik kerja rumah. No wonder sekolah ini sekolah elit, kerja yang diberi mengalahkan orang dewasa - dia andaikan sendiri. Nasib sekolah harian, cuba kalau parents hantar dia ke SBP, pasti lebih teruk.

Pada mulanya Tuan Abdul Hashim bercadang untuk hantar dia ke SBP, tapi Puan Azlina membantah. Last-last Rin masuk sekolah tersebut, sekolah elit. Why elit? Sebab anak-anak mereka semua anak-anak orang penting, tak kiralah dalam swasta atau kerajaan, sampaikan anak EXCO Negeri pun ada, nasiblah anak sultan tiada. Tapi Rin masuk dalam bulan Mac, dua bulan selepas sesi persekolahan bermula, jadi nasib badanlah terpaksa cover beberapa topik.

Ketika dia masuk sekolah tu, ramai orang pandang dia semacam, pelik. Mungkin juga sebab dia seorang sahaja free hair di situ, sebab biasanya yang free hair ni non-muslim. Jadi apa tidak mereka terkejut melihat dia.

Sudah tentu, dia dipandang serong oleh kebanyakan orang di situ, tapi Rin diamkan mereka dengan keputusan ujian yang super cemerlang, malah budak geek yang rajin belajar tu pun terdiam melihat pencapaian Rin.

Rin sememangnya tidak ingin bersekolah di Malaysia, sebab dia rasa dirinya bukan orang Malaysia, hanya sebab dia free hair.

"Lihatlah dia tu, free hair, temberang sungguh!"
"Dia ingat dia ni anak orang hebatlah nak begitu!"
"Hmmph. Mesti teruk budak ni terlibat dalam masalah social!"

Antara desas-desus yang sering didengari oleh Rin. Dia baru plan nak bertudung on the next day, tapi first day dah orang kata macam-macam. Jadi dia batalkan niatnya.

Di dalam kelas, Rin seringkali lari fokus sebab kebosanan. Malah dia selalu sahaja ke tandas hanya sekadar untuk menghilangkan bosan. Di situ dia bertemu dengan Andy, Lee dan Kiko sedang bercerita (escaping class). Pada mulanya Rin tak nak layan dorang, tapi apabila mereka bercerita tentang game, terus dia join. Andy, Lee dan Kiko pada mulanya terkejut, tapi dengan hati yang terbuka mereka berkawan dengan Rin, kerana minat yang sama.

Andy dan Lee yang memperkenalkan Future City (CC) kepada Rin. Dari situ, Rin banyak bergaul dengan mereka, terutamanya selepas sekolah, di CC tersebut. Taiko di sana pun turut senang dengan kelakuan Rin yang original, tidak fake macam budak-budak perempuan lain yang menjadi plastik hanya untuk impress the guys.

Sejak hari itu juga, mereka berempat selalu bermain di Future City. Mereka tidak pernah plan untuk main ketika waktu persekolahan, tetapi gara-gara ketagihan Rin yang sukar dibendung, mereka escape untuk bermain di CC selama beberapa jam. Setakat ini, mereka belum tertangkap lagi walaupun dah hampir 4 kali mereka escape. Kali terakhir mereka escape, berakhir dengan Rin membelasah 4 orang samseng yang kalah ketika main CS.

Walaupun gembira dengan rakan-rakan barunya, tetapi apa yang membezakan mereka adalah Rin genius student, manakala Andy, Lee dan Kiko pula problematic students dalam akademik. Jadi mereka bertiga selalu berasa inferior untuk mendekati Rin, pelajar lain pula rasa Rin tu teruk sebab bergaul dengan mereka bertiga. Rin pula tidak berasa begitu, sebab dia tidak kisah dengan siapa dia berkawan, dia tidak pernah membezakan kawannya mengikut status atau persepsi orang lain.

Kadang-kadang Rin berfikir, kenapa sampai begitu sekali orang nilai dia? Sebab dia berkawan dengan three problematic students? Sebab dia free hair? Aku free hair aku kacau dorang ke? Aku kawan dengan mereka, dorang cemburu ke? Aku okay je pun akademik, mengarut betul komuniti sekolah ni.

Rin memutar-mutar penselnya, dia mengeluh halus, terasa sunyi, walaupun Kiko, Andy dan Lee ada jadi peneman di sekolah, tapi di rumah dia sangat sunyi. Ketika dulu, abangnya saja peneman dia buat sementara waktu, sebelum dia menyambung study di UK. Tempat yang Rin bersekolah ini dulu pun, tempat abangnya sekolah dulu, tapi mereka tidak tahu Rin merupakan adik kepada abangnya yang belajar di UK.

Rin melihat handphonenya, kalau di US dulu, pasti Rin dah bergembira dengan kawan-kawannya. Terry, Thomas, Lizzy, Sharone, semuanya okay saja dengan dia. Tapi di sini, dia berasa sunyi dan tersisih daripada orang yang sewarganegara dengannya sendiri.

Rin bangun menuju ke dapur. Tekaknya terasa haus, diambilnya Tropicana Twister dan diteguk terus. Ketika dia menuju semula ke biliknya, handphonenya berbunyi, menandakan SMS masuk.

"Slm Fazreena. Saya difahamkan oleh cikgu Jalil yang kamu merupakan ahli baru KRS dan karate do. Jadi, besok selepas waktu sekolah, ada perjumpaan untuk KRS dan diikuti dengan karate do selepas itu. Wajib hadir, di dewan ilmu. Tq."

Mata Rin terbungkang luas. KRS? Seriously? What the hell? Siapa ni? Tak guna, suka-suka saja masukkan aku dalam KRS. Kalau karate okay lagi, tapi KRS? Seriously? Apa benda tu? Kumpulan Remaja Sensasi? Haishh!!! Dia tidak terfikir langsung bagaimana nombornya boleh diketahui oleh orang tersebut.

Jari Rin menaip laju keypad handphone, ditekannya reply. Ditunggu beberapa saat, hatinya sedang memanas. Tiada angin, tiada ribut, ada meeting besoknya. Ada ke patut, tak boleh ke bawa bincang dulu? Ini terus nak masukkan aku dalam persatuan yang aku tak tahu pun apa benda tu. Handphonenya berbunyi... dia membuka inbox...

"Sorry, you don't have sufficient balance. Please topup your prepaid to enjoy SMS and call." - 2888

DAMN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

(bersambung)

No comments:

Post a Comment