"Jangan marah, nanti batal puasa."
"Jangan nangis, batal puasa."
"Ish, makruh ba gunting rambut time puasa."
Ayat-ayat begini standard ketika zaman kegelapan dulu. Time tiada ilmu penuh di dada.
Mencari rasionalnya memang payah, tapi tiada guna pun.
Paling sandih kalau gunting rambut, makruh.
Entah apa yang makruh.
Kekeliruan puasa sering berlaku, bukan setakat 'hukum' baru muncul, malah ada yang mewajibkan sunnah dan mensunatkan yang wajib.
Contoh? Terawih.
Ketika aku masuk masjid pada hari pertama, selepas solat Isya', memang ustaz Rusli akan bagitau mengenai terawih. Setiap tahun.
Antaranya dia sentuh pasal terawih tanpa Isya'. Di sinilah masyarakat kita tersilap.
Ada satu ketika aku terlewat untuk berjemaah solat Isya', aku tergamam melihat anak-anak muda masih lagi duduk-duduk di belakang saf padahal imam dah berada di rakaat ketiga. Memang di situ tidak tenang.
Ketika bilal memanggil untuk terawih, barulah mereka sibuk membetulkan saf. Memang tergamam, sebab mereka abai yang wajib untuk yang sunat.
Aku terfikir, apakah imam tidak bagitau tentang hal ini? Memang kurang khusyuk terus terfikir perkara tu.
Inilah kekeliruan masyarakat sekarang, jadi kita yang tahu ini wajib menyebarkan. Terawih tanpa Isya' bukan setakat tidak sah, malah berdosa besar.
Yalah, kita abaikan wajib, lagipun nabi tak pernah buat terawih sebelum buat Isya'.
Kekeliruan yang lain, mengenai marah dan menangis. Ini rasanya lucu juga kalau diingat semula zaman dulu-dulu.
Tak batal puasa jika marah atau menangis melainkan time tu kita terus telan sesuatu dari luar badan kita seperti air mata, air minum, makanan, minuman, lalat, apa-apa sajalah.
Makruh saja jika marah sebab sepatutnya orang berpuasa mengawal emosi dan nafsunya. Itulah puasa sepenuhnya.
Gunting rambut makruh, entah mana yang makruh di situ. Memang lawak.
Mungkin sebab rambut pun mahu puasa kot? Hehehe.
Janganlah terkeliru, rujuklah yang pakar terlebih dahulu barulah sejahtera.
Aku terbaca artikel mengenai amalan selawat ketika rehat di antara rakaat solat terawih.
Betul, nabi tak pernah buat, malah ada sesetengah ulama mengatakan bidaah tercela.
Namun, tak boleh terus menghukum. Mungkin saja mereka mengatakan begitu sebab ada orang kata sunnah nabi, sebab itu jadi bidaah.
Selawat antara solat terawih bukan amalan nabi, tetapi dianjurkan. Cuma, iktikad tidak boleh kata, ianya sunnah nabi.
Digalakkan untuk BERZIKIR selepas solat, nabi sendiri buat dalam mana-mana solat wajib mahupun sunat. Tapi kalau mahu berselawat pun tiada salah, tapi jangan iktikad. Kepada yang tidak buat, hormatlah mereka yang buat. At least mereka berselawat, Allah selawat ke atas mereka. Kau merendahkan mereka, apa kau dapat?
Jadi dalam bulan Ramadhan ini, jangan terkeliru. Kalau boleh cari ustaz pakar agar tiada masalah. Tapi kalau berat masalah, jangan hentam kromo saja.
Apapun, mudah-mudahan kita diberi kekuatan untuk beribadah ???% dalam bulan ini. Insya Allah diterima.
Selamat berpuasa. ^_^
No comments:
Post a Comment