Comrades

Thursday 5 July 2012

Point of view.

Point of view.

Apa itu point of view? Kalau dalam kesusasteraan Inggeris, ia bermaksud.....aku kena refresh balik pelajaran foundation ni tau.

Bolehlah kita katakan POV ini persepsi, atau pandangan orang lain.

Ketika memberi KULTUM kepada rakan-rakan seakidah waktu Kursus Kepimpinan, aku membuka hal ini.

Aku ada pesan pada mereka semua, baca buku Hilal Asyraf - Fanzuru, maka lihatlah.

Sejujurnya, Allah memberi aku perubahan dan kesedaran ketika aku membaca buku ini.

A thing must be seen from different perspectives, so that you'll know about it clearly.

Masyarakat kita sekarang lebih suka melihat sesuatu benda itu dengan satu persepsi saja. Tidak pernah lihat jangka masa panjang tentang sesuatu hal.

Itu bagi benda yang dilambatkan.

Contoh elaun bagi pelatih IPG seluruh Malaysia, ada yang dah ada. Alhamdulillah.

Di sini? Belum, tapi itu tidak kisah. Sebab tahap kemiskinan pelatih IPG belum teruk sangat. Hihihi, termasuklah diriku.

Cuma kita ini sering merungut dan menghukum tanpa usul periksa, tidakkah perbuatan ini sia-sia?

Allah beri kita otak untuk fikir, dan kegunaannya mestilah untuk memikirkan hikmah elaun lambat masuk akaun kita.

Haaa, hikmah itu fikir sendiri. Gua malas mahu cerita.

Itu. Kedua, mengenai tugasan yang banyak.

Ya, aku pun tidak terkecuali mengenai tugasan-tugasan yang diberikan, memang rungutan ada.

Cuma, aku sedar, tugasan yang berlambak itu menandakan aku mesti fokus melaksanakannya.

Jangan fikir keburukan disebalik benda, tapi fikirkanlah hikmah yang akan datang dalam sesuatu perkara.

Insya Allah pasti banyak hikmah sekiranya kita berfikir tentang sesuatu perkara yang tidak jelas maksudnya.

Sebagai contoh, pernah ku katakan sebelum ini mengenai ketiadaan air di IPG Kampus Keningau, greatest crisis?

Mungkin Allah mahu menguji kita atau membalas dosa kita. Apapun, itulah sebab kita harus bersyukur dengan nikmat Allah.

Belum jelas lagi bagaimana untuk melihat daripada pelbagai sudut? Hmmm.

Paling senang mungkin, wajarkah setiap hari menjadi hari outing di IPGK?

Haa. Sila fikir, apa kebaikan dan keburukannya.

Begitulah cara kita berfikir, memikirkan hikmah dan keburukannya sekaligus. Bukan setakat keburukan sahaja, itu tidak adil namanya.

Jadi, luaskan skop pemikiran dan penglihatan anda tentang sesuatu perkara. Satu perkara mungkin mempunyai hikmah atau keburukan yang banyak, dan boleh jadi juga banyak perkara mempunyai sama hikmah atau keburukan.

Terpulang pada kita untuk berfikir, wallahualam.

No comments:

Post a Comment