Comrades

Wednesday 6 March 2013

Tak Salah Mencuba

Pernahkah anda terbaca kisah seseorang yang berjaya selepas kegagalan berkali-kali?

Contoh mudah, Rasulullah S.A.W. Baginda berusaha berdakwah tetapi hanya sikit menerimanya, dihalau dari kota Mekah, menetap di Madinah, mendirikan Islam dan akhirnya kembali ke Mekah untuk meluaskan Islam.

Ini contoh mudah, lebih senang dan sangat bermakna. Hehe.

Jika anda dalam proses berdiet, anda terbaca orang yang dulu gemuk kini kurus, kurang beberapa kg, dan teringin menjadi begitu, mesti rasa berkobar-kobar bukan?

Jika anda pemain DotA atau gamers, nampak kejayaan team-team lain, mesti rasa mahu seperti mereka bukan?

Tak kira apa jenis bidang, jika nampak kejayaan orang lain yang mengagumkan, mesti anda mahu jadi seperti mereka bukan?

IT IS WRONG TO NOT TO TRY

Inilah yang aku belajar setelah sekian lama. Inilah yang membuatkan diriku berkobar sepenuhnya.

Ya. People, this is it. It's wrong to not to try, and it's worth trying.

Tahun ini, aku memulakan program dietku bermula awal tahun. Jika kira-kira, sudah 3 bulan.

Apapun, ianya ilham daripada Allah S.W.T, serta Dia membuka mindaku melalui leteran my mother mengenai berat badanku yang gila besar.

Yes, orang kata wake up call. Atas faktor ingin menjaga kesihatan diri, maka aku pun memulakan usaha ku. Tapi, tidak ku mahu cerita di sini, sebab objektif belum tercapai. Heh.

Cuma, apa yang aku mahu cerita di sini ialah keinginan untuk mencuba. Sepanjang program dietku (masih lagi berjalan sampai sekarang, insya Allah akan istiqamah), aku belajar satu perkara, memandangkan semester ini memerlukan diriku untuk menjadi lebih berani.

Betul, menyanyi untuk LGA3102, microteaching untuk subjek wajib, serta melaksanakan RPH untuk PBS III.

Satu kelemahanku untuk RPH ialah daya kreativiti yang sangat kurang. Seriously, tapi perfectionist. Heh.

Ya, ini saja yang perlu diatasi sekarang. Insya Allah.

Berbalik cerita, sebenarnya kita semua ada keinginan yang tinggi untuk mencuba sesuatu, tapi atas faktor takut, malu, segan itu membuatkan kita tidak mahu.

Aku bagi contoh mudah, minggu lalu ada karnival sukan IPG Keningau. Ya, mulanya aku tak berapa minat sangat, tapi ketika dipromosi oleh Ketua Batallion, maka aku berminat. Jadi aku tak kisah masuk acara apa - badminton dan bola tampar, yang penting aku main dan ikut.

Di situ aku terfikir, apa salahnya mengikut? Apa salah kalau kalah kan? Tapi aku akui aku jenis sukar terima kekalahan, sebab kurang berusaha. Kurang berusaha dan buat sebaik mungkin adalah dua perkara berbeza.

Namun aku telan semua tu. Aku bertekad untuk maju ke hadapan terus, tanpa toleh belakang lagi, walaupun kadang-kadang. Sama seperti merentas desa, aku cabar diri untuk tawan 9km, sebab aku tahu tidak ramai yang sanggup, walaupun akhirnya tidak dapat.

Kenapa? Sebab aku memang mahu cuba. Bagiku, jika kita tidak cuba apa-apa atau melonjak daripada zon selesa, sampai bila-bila kita tidak belajar apa-apa. Contoh mudah tadi, Rasulullah S.A.W berhijrah ke Madinah setelah diperintahkan olehNya, last-last baginda berjaya.

Tak salah untuk mencuba, mungkin bagi first timer, tapi kalau yang dah ada sedikit pengalaman, jangan setakat mencuba, tapi buat yang baik untuk mencapai objektif.

Yup, khusus kepada program diet, aku pada mulanya mencuba, tapi sekarang bukan lagi mencuba, mengamalkan terus. Heh.

Mencuba memang perlu, tapi ingat dalam cubaan itu berusaha untuk mencapainya. Walaupun sikit, tapi at least it's better than nothing.

Itulah kelemahan kita, kelemahan terbesar bagi mereka yang ada keinginan untuk berubah tapi langsung tidak mencuba. Why don't you try first, then you'll know it.

Tapi untuk ini tidak digalakkan bagi perkara jahat. Heh.

Alhamdulillah, kalau dulu aku memang takut-takut, sekarang insya Allah tidak lagi. Nervous itu mesti, tapi takut itu tidak patut.

Minggu ini, ingin mencuba lagi, Sukan Tradisional. Bantai saja main, yang penting belajar dan happy. ^_^

Doakan keselamatan penduduk di Sabah dan Malaysia serta mana-mana yang ada peperangan.

Rajinkan diri untuk mencuba dan berubah. Sebab dalam kes ini, tiada benda lain boleh tolong. Allah juga kata Dia tak akan ubah keadaan sesuatu kaum jika kita tidak mengubahnya sendiri.

Mamaku pernah kata, "Iz, dari kau saja tu mahu control berat badan kau, pemakanan kau."

Semuanya dari kita saja tu, walaupun disogok duit RM10000, tapi dari kita juga tu jika mahu berubah ke arah kebaikan. Kalau buat benda jahat memang ramai mahu!

Memang sukar untuk berubah, tapi ingatlah. Dari paksaan, akan menjadi rela dan ikhlas.

Sama seperti solat dan tutup aurat, tapi ini bukan cuba. Paksa diri, barulah tahu betapa nikmatnya semua tu.

Sekian saja, motivasikan diri anda.

People, how long will you stay in comfort zone? Will you develop or learn something?

Those who dislike changes will always give reasons to avoid it.

No comments:

Post a Comment