Comrades

Tuesday 16 July 2013

7th Ramadhan 2013

Dah masuk separuh Julai.

Tak lama lagi.

Alhamdulillah, dah berapa hari puasa?

Kalau boleh tak mahu kira. Makin dikira makin cepat.

Tapi tak best pula, nanti tak tau bila 10 malam terakhir. Heh.

Elaun untuk first two months pun dah masuk, alhamdulillah.

Kalau dulu, melantak gua membeli makanan ringan, kali ni, temptation betul membeli barang online.

Itu satu, belum lagi pening memikirkan mau repair tu kereta. Sem depan dah praktikum, insya Allah.

Sekarang puasa, setakat ni makanan-makanan yang ada boleh dihabiskan, gua pun dah berjinak-jinak dengan kurma, sesuatu yang baru sepanjang gua hidup. Bukan apa, dulu tak biasa pun berbuka dengan kurma, sekarang wajib. Heh.

Sekarang ni pun, yang menggoda untuk beriftar tu KFC. Pizza nantilah. Kalau boleh tak mahu libatkan pizza, lebih-lebih lagi berkenderaan. Sangat tak sihat.

Walau bagaimanapun, elaun ini akan digunakan sebaik mungkin, walaupun ada satu/dua keinginan untuk dilaksanakan. Bukan apa, bukan selalu. Heh.

Alasan yang bahaya untuk digunakan.

Kadangkala sesuatu yang kita nampak buruk tu ada baiknya, begitulah sebaliknya.

Tetapi kalau banyak buruk daripada baik, baik tinggalkan.

Gua bukanlah seorang yang fancy terhadap gadget mahal macam handphone canggih.

Tapi keinginan tu ada.

Siapa kata handphone canggih tu tak baik?

Gua akui, teknologi sangat tidak bagus, sebab menjadikan diri kita anti-sosial.

Tetapi disebalik kecanggihan itu, ada banyak benda bermanfaat.

Contoh? Jika terlupa bawa Quran, al-Quran application ada, tapi pastikan yang sahih lagi mutawatir.

News? Asal ada line, online, baca. It's better to read something than being boring.

Apa lagi? Itu ja kot. Hehe.

Banyak aplikasi-aplikasi yang baik, tidak semestinya game saja.

Mungkin bolehlah kalau bosan habis, layan game. Tapi gua prefer layan sesuatu yang bermanfaat, lebih-lebih lagi gua minat semula dengan biologi tahap simple.

Jangan anggap semua teknologi tu tidak bermanfaat, tapi think out of the box macam mana mahu jadikan sesuatu itu berguna dalam jangka masa yang panjang.

Satu lagi, semua familiar Running Man, kan?

Ramai yang tak suka benda ni, dan ramai yang obses (aku minat tapi tak obses, sila faham definisi obses itu).

But one thing I learnt from this show, I've got many ideas in planning activities.

Dalam RM kan banyak aktiviti, kebanyakan aktiviti itu (jika korang tengok awal-awal episod) sebenarnya memberi kita idea bagaimana untuk mengajar budak dalam suasana yang best.

Jadi untuk itu, gua sumbangkan idea dalam English Week, apakah? Wait and see. Kalau ada kelainan, insya Allah idea gua, itu pun kalau diterima.

It's how you think, think out of the box, think uniquely, differently, to make it special.

Panjang bebenor.

Okay, gua malas mahu share pasal how to keep or lose weight semasa bulan puasa.

Pesanan gua hanya satu, jika benar korang nak lose weight, jaga makan, rajin bersenam.

Puasa ini salah satu cara, tapi niat kena betul.

Tiada guna berpuasa, tapi time iftar lantak banyak makanan.

Lainlah kalau memang jenis aktif.

Bah. Nanti ada lagi terlepas sahur, seriusly. Dah dua kali terlepas, kalau boleh memang mahu full sahur saja.

Apa boleh buat, siapa suruh lewat tidur.

Selamat malam!

No comments:

Post a Comment