Comrades

Showing posts with label GAME. Show all posts
Showing posts with label GAME. Show all posts

Thursday, 28 February 2013

Every Game is the same.

You know what bro? You boleh cerita politik sebenarnya. Boleh cerita pasal sebegini sebab ramai dah besar. Ya, walaupun tiada kaitan, dan jarang orang minat. Gua percaya orang-orang besar semua minat.

Gua sendiri minat politik, bukan sebab sesuatu parti, tapi mencari kebenaran yang benar. Sebab gua bersifat neutral, ambil tahu both kerajaan dan pembangkan. Gua tidak tengok sebelah mata, nanti tidak adil. Nanti korang nyanyi pula lagu Yuna, ini tidak adil, ini tidak adil baginya. Nasib korang hanya nyanyi lagu dia Terukir Di Bintang, ngam-ngam bintang ramai semalam.

Tapi seriously, kalau cerita benda ni, jangan emosi, jangan berdalih dan keluarkan sesuatu yang super tiada kaitan. Bro, dalam Islam, siasah itu bersih. Kitalah yang mengotorkannya.

Sebenarnya kalau pun ditembak soalan yang super panas, kita sebagai super pro hendaklah bersabar dan menjawab dengan tenang. Bro, jangan malukan umat nabi kita bro. Gua rasa kalau Umar ada, memang dibaling kerusi sudah tu. Tapi gua yakin, dia tak buat begitu, sebab dia sahabat nabi, yang tinggi imannya.

Walaupun tiada kaitan, tapi tak usahlah mahu bicara sembarangan. Dari awal-awal lagi gua sudah tahu, semua tu memang haru biru. Red tide...eh langit biru..eh entahlah biru apa. Lebam biru, makanya, janganlah mencari orang untuk provok diri kau bro.

Nasiblah ramai yang baik hati, ramai yang masih ada jati diri yang sebenarnya, tidak melakukan sesuatu yang drastik. Apapun, gua salute si girl yang berani. Jangan dikata yang muslimin itu tidak berani, tapi mereka sudah muak dengan semua game ini. Sebab every game is the same.

People, WE know your games.

We Know Your Games

Saturday, 26 January 2013

Game Preview : DmC Devil May Cry

Dante - Wanted

First preview

Aaarrgghh!!!
25 Januari, tarikh keluarnya game terbaru, DmC : Devil May Cry untuk Windows.

Ini preview saja. Ada trailer yang latest tentang game ni, memang mantap dan best.

Macam mana mahu download? Pergi ke skidrowgames.net, di sana, korang boleh download torrent atau direct link.

First impression gua, game ini bukan lagi Dante versi Jepun, tapi Dante versi America.

Apapun, gua belum boleh rate lagi, gua kena main dulu sampai habis. Heh. Sedangkan FC3 dan AC3 pun gua tak kasi habis.

Downloading time. 6 parts to go.

Friday, 11 January 2013

Warfighter

Medal Of Honor Warfighter, sequel MOH 2010 yang telah gua habis main.

Sebenarnya, bagi ending kedua game ini akan ada pejuang yang mati.

Cuma, gua tidak berapa berkenan dengan gameplaynya, sebab sangat sensitif. Namun, sekadar game, gua ambil yang bagus dan tidak mencampurkannya dengan mana-mana perkara.

Tapi seriously, game perang-perang ini mengajar kita untuk mengetahui, WAR IS A VERY BAD THING FOR THE WORLD.

Tak kisah dengan supplement drugs, penyeludupan, pelacuran, peperangan adalah perkara paling teruk untuk satu dunia.

Nabi sendiri dulu tak pernah ingin berperang, tapi kedegilan kaum kafir Quraisy serta penentang-penentang Islam itu yang menyebabkan umat Islam zaman dahulu mengangkat senjata untuk berperang demiNya.

Tapi sudah tentu, ada beza perjuangan di antara umat Islam dan kafir harbi. Yup. Sangat berbeza.

Jom lihat bezanya. Simple.

Two words, different intentions.
Jangan salah sangka tentang jihad. Ia bukan memusnahkan mereka yang bukan Islam, ianya MENENTANG MEREKA YANG MELAWAN ISLAM.

Jihad bukan sekadar perang, jihad nafsu, jihad malam pertama, jihad beribadah, jihad belajar, semua yang dilakukan dengan adanya pengorbanan dinamakan jihad.

Islam berjuang demi syahid, menegakkan kebenaran. Manakala golongan kafir harbi pula mereka yang ingin menjatuhkan umat Islam.

Bagi mereka yang pandai berfikir, pasti tahu gameplay dalam MOHWF sekadar konspirasi semata-mata, sekadar pandangan negatif barat. Tapi game macam ini juga ajar kenapa perang itu tidak bagus.

Salah siapa? Wallahualam. Apapun, perang sebenar nanti akan muncul tiba masanya.

Ingat, saudara-saudara kita memerlukan doa kita. Doakan mereka. Di Syria, Palestin, Rohingya dan seluruh dunia.

Dan jika ada gamers main ini, tolong jangan percaya seratus peratus ceritanya. Seperti ku katakan, ianya konspirasi. Gua hairan, Islam tak pernah buat jahat pun terhadap orang lain, kalau korang kata ORANG Islam yang buat jahat, itu orangnya. Bukan agamanya.

Jangan nampak seorang muslim buat jahat, tuduh Islam itu ganas. Padahal itu orangnya.

Seperti kita pandu kereta, secanggih mana pun kereta itu, kuat dan laju mana pun, jika accident, salahkan siapa? Pemandu.

Begitulah kalau kita menilai sesuatu, bencilah orang kerana perangainya, bukan kerana orang tersebut.

Insya Allah satu hari nanti bangunlah umat Islam yang sedang mamai untuk memperjuangkan semula kebenaran yang pernah dibawa oleh Rasulullah S.A.W serta para mujahid yang terdahulu.

"Everyone is a hero, for yourself, family, friends and world."

Friday, 14 December 2012

Hitman - Absolution

I am absolute.

Hitman - Absolution
Heh.

Setelah mendownload lebih daripada seminggu, gua dapat main Hitman : Absolution.

Kini, gua mahu review pasal grafik, gameplay dan jalan cerita. Sebab gua dah habis main.

Tentang grafik sebenarnya gua tak perlu banyak cerita, bergantung kepada kekuatan laptop atau PC korang. Tapi memang mantap.

Memang nampak real dan sangatlah berpuas hati.

Memang best. Seperti Splinter Cell - Conviction, HA masukkan execution, tapi gua akui memang sukar mahu buat benda tu.

Jadi, grafiknya memang mantap.

Mission time.
Gameplay? Heh. Gua katakan tadi, execution atau lebih dikenali point shooting dalam HA.

Cumanya, korang perlu bergantung kepada instinct dan ketepatan serta kepantasan kamu untuk mark target. Dan sememangnya, sangatlah mantap.

Jika dalam SC - Conviction, korang perlu take down seorang musuh untuk mendapatkan kebolehan execute.

Dalam sini, instinct lebih diperlukan, jadi berpada-padalah menggunakan instinct kamu.

Bezanya lagi, HA membolehkan pemain untuk menyamar jadi orang lain, berbeza dengan SC.

Selain itu juga, penggunaan Sniper turut ada. Sorrylah, gua bercerita sebagai a new player untuk game ini.

Heh. Penggunaan sniper, salah satu part gua suka, memang mantap. Namun kalau part macam ini, gua prefer memilih MOH. Lebih realistik.

Gameplay lain? Heh. Memandangkan game ini berbentuk stealth, jadi memang kena ada akal dan vision yang tinggi untuk melaksanakan misi-misi yang ada.

Sebenarnya korang perlu main game ini untuk merasai keseronokan bermain dengannya. Heh. A must-play game.

Jalan cerita? Daebak!

You won't guess for this.
Sila alami sendiri, gua tak mau cerita.

Tapi bagi gua sebagai new player untuk game ini, ini merupakan game paling susah pernah gua main, even for a normal mode.

Seriously, kalau terdetect, confirm menembak, sudah pula tu, mahu bersembunyi bukan senang. Lainlah macam SC - Conviction, asal tempat gelap boleh tapuk. Ini? Heh.

Memang bikin panas, terutama jumpa orang yang menembak mau mampus. Heh.

Tapi seriously, memang bestlah game ni. Tak rugi dan tak sia-sia gua download hampir 2 minggu, dan final solution ialah dengan install STEAM.

Gua rasa gua akan main menggunakan HARD MODE kali ini, semestinya tanpa sebarang gangguan.

This is when you use sniper.
Heh. Wahai bro Aga, sila jeles dengan gua.

Selepas ini, AC3, Far Cry 3, CODBO2, MOHWF dan NFS:MW.

Ini adalah game yang didownload pertama gua habiskan.

P/S - Tiada gambar, agak-agaknya belum ada yang mahu letak Screen Shot. Gua malas buat sedemikian. Heh.

Wednesday, 12 December 2012

Too many in 1

Ketika sibuk-sibuk mendownload latest game, gua sebenarnya agak gelisah juga memikirkan result exam, sebab rakan-rakan di IPG lain telah pun keluar result. Apabila terfikir seorang sahabat yang sedih ketika lepas menjawab exam tu, lagilah gua rasa resah di samping simpati terhadap dia.

Namun, hanya Allah saja tempat kita bertawakal. Dialah yang membantu semua urusan hambaNya di dunia ini. Paling penting, teruskan berdoa lagi dan lagi.

Time-time cuti ini, minat gua terhadap muzik tetiba meningkat, sehingga gua mencari semula lagu-lagu lama pernah gua buat pada 4 tahun lalu, entah berapa buah semuanya. Mungkin hampir 20.

Software gua guna? Heh. Gua tidaklah sepro seperti orang-orang yang belajar muzik, sehingga mereka mengguna FL Studio 10, gua guna Guitar Pro 5 je dengan RSE. Ada juga gua download GP6 tapi seriously, otak gua tak berfungsi langsung. Heh.

Mendengar semula lagu-lagu tu, bikin gua ketawa sorang-sorang. Ada terlalu jiwang, ada belum siap, ada terlalu panjang, ada terlalu sentimental.

Gua buat keputusan untuk mengubah lagu-lagu yang gua rasa seronok, laju dan mantap saja.

Masalah gua hanya satu, lirik. Lagu-lagu tersebut pernah ada lirik, tapi berkarat dalam otak sebab jarang layan ni benda.

Dulu pernah juga gua minta seorang junior comel (ketika Highschool) untuk mengarang sebuah lirik, tapi biasalah budak-budak. Tak perlu gua sebut.

Namun memang di hati ada niat mahu orang dengar lagu tu, bukan sebab mencari populariti, tapi menghayati. Sebab adakalanya lagu yang disampaikan tu mempunyai mesej penting.

Cumanya, lagu-lagu gua tu versi pop-rock/punk-rock/fast-rock. Jadi gua simpan ja.

Tapi itulah hobi gua sekarang. Mengedit-edit sambil dengar. Andai ada orang mahu dengar, gua kasi dengar ja.

Itu satu.

Cuti gua juga bukanlah kosong tanpa aktiviti luar semata-mata.

Banyak ilmu gua belajar secara langsung dan tidak langsung, sekaligus membuka minda gua yang memang sempit macam parit ni.

Membaja sawit, heh. Penat tu penat, tapi mau tolong abah yang dah separuh abad tu, harus cekal. Dia punya tenaga lagi banyak dari gua, semput sangat gua ni. Heh. Tapi seriously, banyak gua belajar pasal pertanian bisnes ni. Siapa tahu gua bikin bisnes, berhenti dari kerja guru kot. Heh. Taklah.

Gua suka guru ni sebabnya gua rasa anak-anak muda sekarang perlu dididik dengan baik. Kalau bolehlah, gua tak mau ada anak-anak murid gua tu jadi artis kecil.

Macam dalam TV, heh. Realiti TV untuk orang besar tak laku, disasar bebudak. Ibu bapa pula terima ja.

No wonderlah bidang artis ni macam-macam.

Kalau boleh gua mau anak-anak murid gua jadi ahli sukan yang beriman, andai mereka target mau jadi atlet.

Barulah okay, main sukan tak tipu, akhlak bagus. Ini tidak, entahlah.

Memang payah kerjaya guru, gua bukanlah orang yang tepat untuk bicara tentang ni, mungkin ada senior yang lebih arif. Tapi melalui pandangan gua yang kurang matang ni, setiap kerjaya ada kelebihan dan kekurangan. Tapi gurulah kerjaya yang paling penting di dunia ini.

Why? Rasulullah S.A.W menjadi guru kepada satu dunia ini walaupun ada yang ingkar kepada dia. Dia ajar benda-benda baik melalui banyak cara yakni percakapan dan akhlak. Ini dua perkara penting sebagai seorang guru, jadi tak semestinya kerjaya lain tak baik.

Asal niat kerana Allah dan kerja itu memang dihalalkan oleh syara', baguslah.

Previous entri gua ada kata gua kecewa dengan kebanyakan orang.

Ya. Semakin gua terjumpa muka-muka lama di Keningau ni, semakin gua hairan dengan perubahan mereka.

Malah di FB pun, ada yang berubah kerana terkejut dengan budaya.

Pesan gua pada mereka terutamanya lepasan SPM. Time cuti inilah peluang korang belajar agama dengan baik-baik dan mencari hidayahnya.

Gua faham, time sekolah dulu kita fokus pada pelajaran yang diajar, dan jarang sekali belajar agama (bagi yang bukan sekolah agama).

Gua dulu jahil, tapi alhamdulillah Allah beri hidayah melalui abah gua yang garang paksa gua ke masjid. Heh. Boleh-boleh berhujah mengatakan solat berjemaah di rumah sama seperti solat berjemaah di masjid, tidakkah hujah tu boleh dipatahkan. Heh.

Jadi gua pesan, memasuki alam 18 tahun ini, bagi yang baru mau masuk, jagalah diri. Dan kalau boleh, kekalkan Islam bagi yang Islam, dalam diri kamu. Jangan time di sekolah budak baik, tudung tak tinggal, solat ditunaikan, selalu pakai seluar panjang, rambut kemas-kemas, tapi time dah habis SPM, masya Allah, gua terkejut beruk.

Dan kalau boleh, kalau mahu bercinta tu berpada-pada, andai cinta itu putus di tengah jalan, korang sakit teruk padan muka. Gua bukan apa, mengarut sungguh cinta budak-budak sehingga mengatakan sehidup semati. Hoi. Kalau besok kekasih korang mati, apakah sanggup korang mati?

Okay cukup. Pasal bola sepak. Ingat, entri ini boleh jadi panjang. Gua gembira MU menang, tapi gua agak tidak puas hati sesetengah die hard fan MC yang gila melukakan salah seorang pemain.

Dan lagi, ada haters tidak puas hati MU menang, sampai merendah-rendahkan pasukan tersebut.

Satu sajalah ya gua punya kesimpulan, korang jeles. Full stop.

Tak pernah gua nampak fan MU memburuk-burukkan pasukan lain, paling-paling pun boo saja. Heh.

Gua pernah terlibat dalam hal ini, jadi gua diam sajalah. Yalah, sekadar bola sepak. Makin didebat, makin teruk.

Heh. Biarlah. Ohya, kepada rakyat Malaysia yang main laser tu. Jangan biadap, kalau kena balas balik, takziah kepada anda. Suppor-support juga, tapi berpada-pada. Gua hairan apa guna cat muka tu.

Tadi gua baca di langitilahi.com tentang provokasi orang murtad. Gejala ini bahaya bagi orang Islam. Orang murtad ini kebanyakan gua jumpa, dorang suka provok dan hasut orang. Dan gua perasan apabila dibalas, mesti ada makian. Jadi muncullah ulasan "nama ja Islam tapi memaki".

Senang saja mau deal mereka ini, tapi yang susahnya tu mahu jadi sabar. Jika dorang provok Islam itu benar atau tidak, jawab saja ya. Kalau dorang balas balik dengan provokasi, jawab sekiranya ilmu tinggi, diam jika tidak mampu dan biarkan.

Orang yang memprovokasi orang lain tu sebenarnya ketagihan perhatian, mencari publisiti, temberang. Yang perlu dihadapi ialah mereka yang diam-diam tu. Hujah dengan baik, akhlak yang bagus-bagus.

Barulah orang suka. Macam mana seorang wanita buta yang sering memburuk-burukkan nabi boleh masuk Islam? Sebab akhlak Rasulullah S.A.W tu sangat baik.

Lihatlah macam mana dia berhadapan dengan orang-orang lemah (yakni orang kafir yang sekadar benci), dia tunjukkan akhlak baik. Kaji macam mana dia tegur sahabatnya yang pakai cincin emas.

Begitulah kalau mahu berdakwah kepada orang bukan Islam. Bukan provok!

Heh.

Lagi satu, pasal tarikh 12/12/2012 dan 21/12/2012.

Firstly, tiada special untuk tarikh hari ini. Apapun, gua simpati dengan kematian kucing Miss A. Jangan nangis, tak comel. Haiwan mati tak masuk neraka.

Kedua, memang tarikh ini sekali muncul sekali dan berakhir selama-lamanya. Let me tell you something, tiap hari yang datang itu muncul sekali dan berakhir selama-lamanya, hatta minit yang datang pun begitu. apatah lagi saat.

Allah ja tau bila hari special untuk kita yakni ada satu saja jika betul, kematian kita. Hari itu special atau pun doom bagi kita saja, samada kubur terang atau gelap.

Faham? Heh.

Tarikh yang satu lagi, ianya jatuh pada hari Jumaat. Gua nasihatkan, mana-mana Jumaat pun boleh terjadi kiamat dengan izinNya, tapi jangan iktikad tarikh tersebut.

Pedulikan kajian orang lain, sedangkan nabi sendiri tak tahu bila kiamat, kita yang penuh dosa lagi temberang ni memandai. Heh.

Okaylah, cukuplah. Terlalu banyak benda gua kupas.

Apapun, ini sekadar ulasan gua yang tidak matang, gua minta maaf banyak-banyak jika ada yang tak puas hati.

Gua masih belajar, gua perlu berubah, rasanya dari segi peribadi tu gua kena berubah. Gua tahu diri gua ini tak mampu memuaskan hati orang lain, tapi at least biarlah gua ini tidak jadi satu alat untuk dibenci orang lain kerana kesalahan gua.

Minta maaf banyak-banyak kepada yang berkenaan. I'm immature, stubborn, selfish, hot-tempered, yet I am trying to improve myself to be a better person, for you, to lead you to Jannah. Insya Allah.

Tuesday, 11 December 2012

Game III

Disember dah datang.

Alhamdulillah masih lagi diberi peluang untuk bernafas hari ini.

Seperti yang korang lihat pada title, gua akan cerita game lagi. Tapi kali ini game review, bukan preview. Heh.

Gua telah download sebanyak tiga game setakat ni, dan install sebanyak 4 game (satu game tu main beli).

Jadi gua mau komen-komen sikit, walaupun belum habis main semua tu.

1. Need For Speed : Most Wanted

NFS:MW
Criterion game. Seperti ku katakan, adaptasi daripada NFSMW. Pandangan gua pada game ini untuk laptop gua, agak berat sedikit tapi tidak teruk. Boleh main masih. Cuma mungkin grafik kena low sikit, masalah laptop gua ada dua saja, RAM dan kapasiti Hardisk. Insya Allah tukar dan upgrade nanti.

Gaya permainan juga sama tapi untuk ini, tiada Speedbreaker. Walaubagaimanapun, permainannya mudah cuma mau drive tu sandih. Gua akui ini game bikin panas. Heh.

2. Medal Of Honor - Warfighter

Warfighter

Paling best pernah gua main sebab tak pernah main COD. Heh. Setelah beberapa kali download, rupanya masalah tu boleh selesai tanpa download yang baru. Cis. Tapi, seperti NFS:MW, memang berat sedikit sebab ianya perang-perang. Tapi gua suka main ni benda, dan yang paling best, main sniper. Heh.

3. Hitman - Absolution

Absolution

 Ini antara first-time game. Berbentuk stealth, dan lebih kurang Splinter Cell - Conviction dari segi execution menggunakan pistol dan marking. Tapi marking dia perlukan exposure yang tinggi. Heh.

Gua baru main 2 misi, tapi ingat. Game ini memerlukan kesabaran tinggi terutamanya apabila korang mau continue game. Oh ya, selain itu, korang mesti download dan INSTALL STEAM. Tak payah log in pun tidak apa. Sebab ada masalah sikit dengan game ni.

4. Assassin Creed III

Assassin Creed


Game Assassin Creed kedua pernah gua main (sebelum ni Revelation). Game-game sebelumnya gua tak pernah main. Heh. Tapi gua bagi rate 4.5/5 sebab sangat best jalan ceritanya.

Gua belum habis main, tapi gua kini telah sampai Sequence 2. Seriously, first time gua main game dengan wataknya speaking British accent. Seolah-olah tengok Harry Potter. Heh. Tapi seriously, cara berlawan juga berbeza seperti terdahulu, cumanya gua belum tengok lagi penggunaan Tomahawk. Heh.

Jadi itu antara game review yang belum 100%. Rasanya, cukup sudah bagi pembayang sama korang. Misi gua kali ini mendowload Call Of Duty : Black Ops 2 dan Far Cry 3. Jika dah siap, mau hantar assignment ni pada otai gua yang mana cemburu dengan gua punya kejayaan download game-game ini. Kahkahkah.

Apapun, selamat bercuti. Jaga diri, kesihatan dan iman anda. Seriously, gua rasa kecewa dengan kebanyakan orang.

Thursday, 15 November 2012

Game II

Selepas bercuti sakan di banyak tempat walaupun sepintas lalu.

From Keningau > Tambunan > Ranau > Kundasang > KB > KM > Kudat > KM > KB > K.K > Beaufort > K.K > Keningau.

Jumlah perjalanan? Sekurang-kurangnya 1000km, apa tidaknya, kudat tu bukan dekat!

Tapi sepanjang perjalanan ke Hotspring, mata tu laju melihat driver-driver. Ops. Nasiblah bukan gua yang drive.

Ceritera cuti tu nanti, gua mahu ceritera game.

Antara game telah gua habis main. Jeng jeng jeng!!!

1. Sleeping Dogs

Rate - 3.5/5

Game ini lebih kurang GTA, dan cara berlawan seperti Batman Arkham (entah apa dah tajuknya). Game ini khas untuk mereka yang berumur 18 tahun ke atas dan kuat semangat sahaja. Why?

1. Harsh words. Perkataan-perkataan dilarang sudah tentu ada dalam game ini.
2. Babak 'SX' yang kurang keterlaluan tapi berbahaya. Serius.
3. Gengsterisme. Seriusly bebudak sekarang senang terpengaruh.
4. 18 SG!!!!!

18 SG? Pembunuhan antagonis terakhir yang sadis. Oh daging!!!!!!!






2. Dishonored

Rate - 4/5

Game ini berbentuk stealth game yakni seperti Metal Gear Solid. Tapi sebenarnya game ini creepy kerana...

1. Setting time and place untuk game ini sangatlah misteri.
2. Game ini misteri dan agak scary jika main dalam keadaan gelap-gelap. Kononlah.
3. Game ini misteri kerana watak utama ada power (magical) dan lebih mantap daripada MGS.
4. Ending kepada game ini bergantung kepada tahap kekacau bilauan sepanjang korang main game ini.

Serius korang boleh kata zaman dulu-dulu. Sebab gua pun kata begitu. Tapi teknologinya berbeza, manakan sama seperti zaman sekarang. Heh. Mainlah sendiri game ini.



Game ketiga? Tak ada!! MOHWF incomplete files, beli di kedai pun file tidak complete. Aigoo. GRFS pula tak dapat main. Entah apa kes. Aish.

Jadi, game yang bakal-bakal gua main selepas ini?

1. Need For Speed : Most Wanted



Terkejut? Jangan hairan. Ini adalah keluaran terbaru EA. Diadaptasi daripada Need For Speed Most Wanted (sila perhatikan betul-betul tajuknya). Menjadi raja memandu di jalanan. Nasiblah game ini tidak mempengaruhi gaya gua memandu. Ceh.

2. Call of Duty - Black Ops II



Seriously gua tak pernah main mana-mana game COD. Jadi tak ada preview. Tapi member gua kata mantap.

3. Medal Of Honor : Warfighter



Damn dah dua kali kena tipu! Tapi gua akan main juga game ini. Antara game yang gua rasa best sejak main MOH 2010. Gua jumpa original pun, mau dekat rm200!!!

4. Assassin Creed III



Anticipate about this since I played Revelations. Penggunaan Tomahawk. Heh.

5. Borderlands II

Gua punya brother yang beli ni. Manalah gua tau game ini, tapi macam siok.

6. God of Wars II

Ini pun gua punya brother yang beli. Apa tidaknya, sekarang bertandinglah kami dua ni. Tapi gua tak tahu game ini pasal apa.

7. Football Manager 13

Heh. Lu pikir gua tak pandai menjadi manager? Hehehe.

8. Entah apa lagi. Yang pasti, game-game seperti Hitman:Absolution, TC - Splinter Cell Blacklist, Crysis 3 akan keluar next year. Maaflah member, gua tak dapat download Hitman.

Hampir 7 game untuk cuti ini. Weehh. Nampaknya kemahiran DotA akan berkurang 3 %. Heh.

Tapi, banyak knowledge kalau main game. Kita tahu sejarah-sejarah, terms-terms, macam mana operasi, macam mana sesuatu bidang itu bekerja seperti tentera. Rata-rata kita tahu tentera hanya berperang. Tapi kita tak tahu macam mana operasi mereka. Penggunaan bahasa mereka dan banyak lagi.

Tapi gua tak sarankan main game berlebih-lebihan. Mainlah sekadar yang perlu. Kita masih ada tanggungjawab untuk dijalankan, sebagai muslim, sebagai anak, sebagai pelajar, sebagai suami, sebagai bapa. Why semuanya lebih kepada male? Mestilah. Lelaki biasanya dikaitkan dengan game.

Andai ada perempuan main game dan gila game, heh. Untunglah lelaki yang gamer juga. Kehkehkeh.

Apapun, jangan lalai. Ohya, boikot zionist. Jika anda main game, bayangkan musuh itu zionist semuanya. Bunuh!!!!

Tuesday, 6 November 2012

Selamat tinggal semester dua.

"Bila kau balik?"
"Mungkin besok kot."
"Kau senanglah dekat saja."

Tiap kali gua ditanya bila balik, akan ada kenyataan tersebut.

Sebenarnya, dekat atau jauh, bila-bila boleh balik.

Hairan.

Dan gua tak suka ada orang kata.."Kau okeylah dekat saja rumah. Senang."

Heh.

Ada seorang hamba Allah kata begini.

"Kau dekat saja kan...tapi kalau pulang ke rumah biasa saja tu. Sebab selalu nampak."

Aku teringat kata seorang junior PAI. Betul, orang yang merantau beruntung.

Apabila korang balik rumah, akan ada rasa perubahan suasana. Percayalah.

Jangan kamu cemburu pada orang yang tinggal dekat-dekat kampus, percayalah gua sebenarnya kalau boleh pergi merantau ke Sarawak atau Semenanjung.

Kepulangan dan kerinduan suasana di rumah pasti akan diamati jika orang merantau berbanding orang dekat.

Sebab orang dekat dah terbiasa, terutamanya diriku ini.

Namun, kadang-kadang terguris juga sedikit, apabila bandar kelahiran gua ini dibanding-bandingkan dengan tempat lain. Yalah, korang expect tempat kelahiran gua ini canggih sangat ke?

Lagi satu, gua jenis duduk rumah tak suka jalan-jalan. Apa-apa kedai yang ada di KK, tiada di Keningau memang gua tak tahu.

Sorrylah ya jika kadang-kadang cadangan gua untuk pergi mana-mana kedai, gua tercadang yang tak setaraf dengan KK.

Gua sedar diri. ^_^

Cemburu jugalah mereka yang balik, mesti suasana tu sangat berbeza. Kalau gua? Sama saja. Hehe. Apa tidaknya balik pun biasa saja. Sebab tu gua jarang balik rumah kalau hujung minggu, lebih selesa di IPG. Lantaklah apa nak dikata, gua rindu family gua cara sendiri, tetap rindu dan kadang-kadang gua call bertanya khabar.

Mungkin sebelum kahwin, gua lepak ja dalam bilik, entah-entah lepas kahwin, gua melancong dengan isteri tersayang.

Insya Allah. ^_^

Kepada yang kembali ke kampung, hati-hati. Berdoa agar Allah permudahkan. Kepada senior semester 8, tahniah. Alam kerja menunggu dah di depan kamu. Ikhlaskan hati.

Kepada kakak-kakak JKM semester 8, Kak Ani, Kak Yati dan pembantu gua, Kak Ibah, gua minta maaf banyak-banyak jika gua ada buat salah. Heh. Rajin-rajin baca blog gua, hehehe. Kalau kahwin jemput gua ya, terutamanya kak Ani sebab dekat saja tu Tenom. ^_^

Orang cemburu melihat mereka keluar, gua berfikir bolehkah gua jadi guru pencetus inspirasi untuk murid-murid..insya Allah.

Semester depan, UBF gua, kembali ke zaman sekolah, Pengakap. Elektif dua? Heh. Nightmare before I know, Science. Itu apa gua nampak di status rakan gua. Elektif sains, dahlah TESL ni susah. Tambah lagi SAINS.

Oh, nampaknya, gua expect satu semester paling sibuk akan gua lalui sebelum praktikum. Heh.

Jangan saja mimpi buruk datang.

Sleeping Dogs, MOHWF, DotA, AC3.

Thursday, 27 September 2012

DotA.

"Faiz, kita main DotA ni malam. Geng dorang si ***** kita lawan."

I was shocked. Seriously. But I refused to do so.

Reason? I might be their captain, because I know that DotA nowadays play Captain Mode. To which I think that it is a very difficult to do so.

Another reason?

A lot.

1. I never fight them - seniors, so I don't know their gameplay. And even the mode is single draft, if I am lucky, I will be able to fight them. But how about my teammates?

2. Lack of cooperation. I only know that there are three of them who have potentials yet not good enough to play even their strongest heroes.

3. Wrong item build. This is the main reason actually. Not that I don't want to teach them, but they should refer to guide which I had told them before in PlayDota. Seriously. Buriza on Atropos? Desolator on AA? If I want to build a team, I might choose the one who can play almost any hero, that includes the support, babysitter, ganker and tanker, especially using Chen.

4. Dislike of sharing.

5. Wasting time.

AFAIK, a good player knows how to observe his own minimap, without their teammates to type "bot/top/mid ms" (missing). This is called map awareness.

A good player knows how to farm creeps effectively, and knows how to deny. This is called farming skills.

A good player knows how to jungle and when to gank. This is very essential in playing.

A good player also KNOWS BASIC SKILLS, ITEM BUILDS AND SKILL BUILDS. Seriously, this is the most important thing.

A good player also knows how to read the game. If you're getting killed very often, buy immunity item. If you're not able to escape, buy blink or fs or any escape item.

A good player also knows how to support their teammates, not only offensive, but as well as defensive.

And lastly, a good player should know how to ward properly. This, if you don't play ward, you'll die.

Why I said so? Enemies might gank you. Seriously.

Well, I'm not a good player, still an amateur. I rarely fight with other people, since I used to play with AI just to release my tension. But that doesn't mean I don't have to know how to play with real people, by observing videos and replays. Reading guides and try to implement all of them in the game.

Still, no matter how good you are, but your teammates suck, you will lose. Worst, fountain is destroyed.

Yet this post actually for those who play DotA. I tried to play on Garena, but the ping is very high. I'm nervous, actually because I might be the one who will lose very often. But experience is the best teacher.

When I watched DTS team play, seriously they know they need each other. Although their heroes seems to be weak, but actually they can get a very early first blood.

Okay, sorry for this post. I wrote about DotA. I never intended to make DotA as my first nor my second, it's just my hobby. If I manage to involve in competitive games, well that's just part of my fun.

Hobby is hobby. Priority is priority. Never tend to make DotA as your life, except if you're a gamer. But I believe gamer themselves have their own personal lives. 

Well, sorry if I offended you.

Oh, I have UAK next week. Better study!

Tuesday, 18 September 2012

Legendary.

Who would thought I end up playing this game on my own laptop?

I only thought that this game can only be played on PolyStation, or should I say, NES. Nintendo Entertainment System.

This game is legendary, popular among people who born at 90's. Seriously.

Well, this was my first game after all. Full of memories, I remembered how I managed to complete a level with super fast. Never stop except for jumping.

That's the game, Super Mario Bros.

I was looking for the game since..I couldn't remember. But I told my friend to look up on the console (NES) so that I would be able to play it.

However, during recess just now, I was looking for it, and I found out. Seriously. I managed to download it, using IPG's wireless.

For those who are looking for this legendary game, I recommend you this link -> Mario

Why? Because you can play it on your own computer. Make sure your computer has good specifications. Seriously, this game is very interesting.

You don't need skills like DotA, you don't need items to kill, you only need mushrooms!

There was a person, who complaint about this game, lack of skills and items. Heh. He didn't know that this game requires a very high concentration when you play it. It will challenge you.

I know that I wanted to overcome my addictive towards games, but still this game is very fun to play.

It was my first time since 2004. I had lost the 'touch' of this game. But, I managed to get it back, and play it very fast.

Still, not being able to beat my past records. I was able to play this game without slowing a little, except for jumping. A high acceleration running towards the goal.

Hohoho. Okay fine. Time for me to continue on surfing. People, you might know something about me, that I already lost something. I hope we are able to keep in touch, although I will only use my blog to write.

Perspective? Hmm. Sometimes it's good to play simple game rather than playing DotA. Heh. This is a very stupid perspective.

What I am trying to say is, be serious and playful. Not too serious nor too playful. It's just you.

I'm just anticipated about this game, not that I am addicted as much as playing DotA.

Hope that you will enjoy this legendary game, only 90's people know about it. Hehehe.

Sunday, 16 September 2012

Focus.

Such a boring day.

I have finished about 5 games of DotA, which none of them I managed to have zero death.

Still, Playing 5 games in a row didn't mean I forgot about daily prayers. Don't worry.

I am totally bored. People are anticipated about holidays while I am boring doing nothing.

I have lost the lust of playing DotA, I guess it's good for me to not to play DotA with full spirit.

Still, 5 games? Duhh!

A month before exam, weeks before UAK.

I have decided to stay focus on both. For my own good, I will delete DotA and other games, as well as movies so that I will focus.

I just want to change my way. I'll delete the games tomorrow's night. Insya Allah.

I have spent most of my times (including assignments' hours) on playing games. I'm lacked of effort in my study.

Maybe with this, I will be able to focus more.

Still, blog is my favourite thing to do. Heh.

It's just my perspective. Although people will say, balance and manage our time well. You can play games, but study is priority.

It's just you. I've already addicted to game, maybe the first step to overcome is to delete the games. If not, try your best to not to play it, especially during class.

Focus, the main key to achieve success. You can focus on game, but why can't you focus on your study?

Allah has given us time to do things well, yet we rarely appreciate it and waste our time.

So, it's just depends on you. Some people can play games and study, while others can't.

It's just you, who decide your way, with Allah's will. Put effort, you'll see your result.

Alright, that's just my post for the day. Assalamualaikum.

Friday, 3 June 2011

Game yang aku belasah.

DMC4
1. DMC4 - Devil May Cry 4.
Game aksi, pertarungan, adventure, segala yang pertama aku main. Inilah game yang mencabar walaupun jalan cerita yang sama, paling kick mode DMD. Kalau korang tak belajar dari orang, konfom korang terkapai2 walaupun di awal level. Dan paling susah mau diguna, Dante.


DotA
2. Prospek terhangat sepanjang dekad? Entahlah. Tapi sejak form 1, aku dah kenal game ni. 2005. Jadi hampir sedekadlah. Simple tu simple, tapi memilih item, timing membuat spell, attacking, defend. Perggh. Ini pun kena ajar juga ni, kalau x, konfom aku awal2 kena first blood. Haha.



FIFA11
3. Ini game, hanya beberapa orang ja suka. Sebab sepanjang aku hidup, lebih ramai cenderung memilih PES. Entahlah. Tapi aku rasa FIFA lagi hebat, sebab aku tengok PES banyak kurangnya. Grafik mantap lah kalau PES. Cumanya, kalau xpakar main ni, konfom kalah. Hehehe.


HM - FOMT
4. Aha. Game paling siok pernah ku main. Lebih dari FIFA, DMC, DotA. Yang tak pernah main konfom tak tau caranya. Macam boring kan? Kelebihan game ni mengajar cara berjimat, berbelanja, upgrade segala, cari kawan, tanam2, eh memang mantap. Cuma, kalau tidak baca guide, memang susahlah. Hehehehe.


Game tertua pernah ku main
5. CZero, inilah game tertua pernah ku main. Agak2nya dari 2001/02/03 kali ni. Abangku yang kenalkan. Haha. Ini memerlukan keberanian, ketepatan serta ketajaman dan reaksi. Percayalah. Ini game memang susah.


Jiwa kelajuan
6. Woohooo. Vroom. Game kereta. Memang siok ni geng. Banyak2 keluaran EA untuk NFS, aku rasa NFSMW paling mantap. Kenapa? Dalam NFS lain, yang aku kaji, MW saja yang memerlukan 'khidmat' polis untuk mencabar tiap2 pelumba haram. Try la. Ini memerlukan strategi. Apakah? Upgrade kereta dan menang. Hahaha.


Paling mencabar minda
7. Hmm. Heran? Jangan. Ini merupakan game yang memerlukan kepakaran taktikal, strategi, teknik serta permainan minda yang power. Pandang rendah pada game ni? Tidak payahlah. Kalau tidak pandai taktik. Formasi 442, 433, 41212, 4411, 4312, segalalah. Nampak men bola betul2 macam senang ja kan? Ni lah game yang memerlukan kepakaran minda kalau mau menang.


HAHAHAHA.
8. Game ini, walaupun tidak hebat, tapi memang mencabar. Game ini memerlukan, pengiraan matematik, fizik. Berapa kelajuan, berapa darjah, ketepatan tembakan. Hah. Pikirlah kau. Hahaha.


Jadi? Apa lagi game yang ada? Ini je yang ada di laptop ku. Sikitkan. Burukkan. Hahaha. Bosan. Ada game lain? Suggest. Aku download.

Currently waiting......

Half Life 2

and revival of.....

Number 1 killer. L4D2.
 Aku tau aku ketinggalan. Yalah. Sukati korang. Yang penting aku main dengan gumbira. Hihihih. Dan aku bercadang, mau main semula, L4D2. Hohohohohh.

Still waiting, the next....

Devil Hunter Dante.


AvA - GAME SAJA. BAIK KO PI EXERCISE!