Comrades

Thursday 24 March 2011

Selamat datang ke alam dewasa!

Assalamualaikum,

LAPAR menguasai diri. Tapi tidak mengapa sebab aku tak kisah. Ahaha. Namun demikian, sabarlah wahai perut. Nanti tengahari kita makan.

Semalam, keputusan SPM 2010 dikeluarkan. Agak ramai yang mendapat keputusan cemerlang (aku tak tahu sebenarnya) dan di sekolah lama ku, terdapat 2 orang mendapat straight A. Ternyata kamu telah melepasi tahap pencapaian senior kamu, aku juga harap sekolah lama ku masuk 10 terbaik negeri sabah, seperti batch aku melakukannya pada 2009.

Dan kini, para lepasan SPM akan sibuk memikirkan untuk memohon mana satu, mengikuti mana satu, mengambil mana satu program sambung belajar. Kalau yang excellent, mungkin pergi overseas, kalau yang sekadar ala kadar, mungkin sambung Form 6.

Banyak peluang anda belajar, IPTA ada, MAHSA ada, Suruhanjaya Perkhidmatan Awam, KPLSPM, Matrikulasi dan banyak lagi program lain yang ditawarkan. Anda harus membuat satu keputusan yang bijak sebelum anda akan terkilan satu hari nanti.

Kenapa aku mengatakan begini? Marilah aku buka cerita sikit. Hehe. Rata-rata kawan-kawan ku di IPG ni, mereka telah pun memulakan pengajian mereka, kebanyakan di matrikulasi sebab matrikulasi awal mula, ada yang form 6, dan ada yang di IPTA. Tapi last-last, dapat keputusan KPLSPM, mereka semua menuju ke arah yang sama yakni IPG.

Tidak hairan bukan? Sebab kalau tanya dorang, rata-rata bukan dorang minat jadi guru. Tapi apakah tarikkan kerjaya guru ini? First, dorang kata, kerjaya terjamin. Second, ada elaun. Ketiga, aku tak tahu. Haha. Dalam kelas ku, aku dan beberapa orang ja yang direct masuk IPG tanpa keluar dari program lain.

Semuanya bergantung pada minat masing-masing. Tapi akan timbul juga minat mau jadi guru, sebabnya mungkin
1. Ingin banyak cuti
2. Ingin mengajar anak orang
3. Membalas jasa guru yang pernah ajar dorang

Mungkin saja. Aku pun tak tahu, Hehehe. Tapi jangan terpengaruh dengan desakan ibu bapa yang suruh atau lebih tepat PAKSA korang masuk sesuatu yang korang tak suka dan tak minat. Lagipun, masa depan kita, kitalah yang tentukan. Cuma, kita perlu meminta pandangan daripada mereka supaya kita boleh buat satu keputusan tepat demi masa depan.

Jangan tunggu peluang datang bergolek. Kebanyakan orang yang average dalam SPM mereka, dorang macam putus harapan untuk sambung belajar. Mereka selalunya kata begini
"alaaa..aku punya SPM teruk la. Aku sambung form 6 je. Malas aku nak mohon2. Kalau ada rezeki aku pergilah."
Maksud ada rezeki ini, ialah kita telah berusaha dan banyak berdoa, lepas tu baru dapat. Bukan kalau ada rezeki, tiba-tiba peluang datang. Macam manalah bolehnya duit datang berkoyan-koyan kalau duduk diam je.
Sentiasa berusaha. Itu paling penting. Bukan apa, aku ada seorang member, dua tahun tua dari aku, lepasan SPM 2007. Time 2008, aku suruh dia pergi cari kerja. Dia kata tengoklah dulu. Balik-balik cakap begitu last-last sampai pertengahan tahun, dia sambung di Giatmara. Okaylah tu, lepas setahun dia out. Dia duduk diam di rumah dari 2009 sampai 2011. Aku suruh lagi mohonlah mana-mana patut. Dia acuh tak acuh. Menganggur je la dia sepanjang 2 tahun tu. Syukur juga 2011 ada dah rezeki dia. Alhamdulillah.

Kepada adik-adik lepasan SPM, aku ucapkan selamat datang ke alam dewasa yang sebenar. Zaman sekolah tu memang banyak kenangan. Jangan lupa kenangan tersebut. Alam dewasa ini, korang akan rasa apa itu DEWASA. Kehkehkeh. Dunia dewasa yang profesional.

Kesimpulannya, tahniah kepada semua SPM 2010. Tentukanlah masa depan anda dengan tangan anda sendiri, di samping senantiasa beribadah kepada-Nya. Jangan kita lalai dalam perintah agama. Insya Allah, kehidupan kita akan diberkati. Amin.

AvA - BANYAK-BANYAK YER MOHON KPLSPM. JADILAH GURU! KIKI. Ohya, WASABER maju lagi! Dari blog ke domain! MANTAP!


No comments:

Post a Comment